Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har nylig kjøpt en Discovery 5 3.0L TDV6 2018, kjørt ca. 120.000 km, og har dessverre rukket å få noen utfordringer allerede etter å ha kjørt ca kun 1000km med den etter kjøp. Jeg ønsker å høre om andre har lignende erfaringer, og evt. gode råd.

1.

Min bil er ikke TS-ombygget, og det merkes godt. Før kjøp lånte jeg en annen Disco 5 på langtur (ca. 1200 km tur/retur Sverige) og ble positivt overrasket over komforten. Den satt utrolig godt på veien og minnet mye om vår Range Rover Vogue. 

Dessverre er bilen jeg har kjøpt langt unna samme komfort.. Den oppleves stumpete og urolig på ujevnt underlag. Merkelig nok føles den bedre når den står i lift. Har noen opplevd dette? Kan det tyde på feil kalibrering eller slitte komponenter i luftfjæringen? Eller er det rett og slett fordi den ikke er ombygget hos TS ?? 

2.

Bilen ble kjøpt som ‘’jaktbil’’ og kan stå i en uke urørt, og da er batteriet flatt. Har bestilt nytt batteri, så håper det løser problemet – men er det kjent at Disco 5 har strømtrekk i hvile som bør sjekkes?

3.

Vindusheisen førerdør røyk. Motoren er OK, så jeg har bestilt ny mekanisme i dag. Har forstått at dette er en kjent svakhet.

4.

Motorlampe kom plutselig, og diagnose viser tett DPF. Tips til hva som bør gjøres først? Tvungen regenerering, langkjøring, sensorer som bør sjekkes? 

5.

Webasto fungerer kun hvis bilen allerede er varm og har gått en stund. Tidsur / fjernstart fungerer ikke. Noen som vet hvor det er smartest å begynne å feilsøke?

6.

Har en merkelig ulyd bak som kommer og går. Høres gjerne ved akselerasjon, i rundkjøringer eller ved 90-graders svinger. Har sjekket under bilen, men finner ingenting løst eller åpenbart feil. Kjente problemområder?

7.

Panoramataket fungerer ikke. Har lest at ledninger ofte blir klippet ved varebil-ombygging, så mistenker at dette er årsaken. Må sannsynligvis demontere og skjøte ledninger igjen.

Dessverre dukker det opp nye feil nesten annenhver gang bilen startes, så kjøregleden har vært temmelig fraværende så langt. Det er mildt sagt frustrerende, spesielt når forventningene var helt andre etter prøvekjøring av tilsvarende bil.

Jeg er egentlig Mercedes G-gutt, og kjenner nå at jeg angrer ganske kraftig på valget av Discovery 5. Dette er heller ikke første gang impulskontrollen har vært nærmest fraværende ved kjøp av ny bil, så den tar jeg på min kappe selv.

Etter å ha googlet Disco 5 grundigere, lest her inne på forumet og ellers på nett, er det ganske tydelig at det er flere ting jeg burde undersøkt før jeg slo til. For min del var Webasto og km under 120.000 de viktigste kriteriene ved kjøp, men i ettertid ser jeg at TS-ombygging hadde vært langt viktigere for både komfort og totalopplevelse enn jeg var klar over, men dette var ukjent før nå i ettertid. 

Jeg håper fortsatt at det meste lar seg løse, men per nå er dette dessverre langt unna den opplevelsen jeg hadde sett for meg. Jeg er fullt klar over at dette ikke er en ny bil, men det føles likevel som uvanlig mye som har dukket opp på relativt kort tid. Jeg ønsker likevel ikke å gi opp og har planer om å få en sikkelig kul jaktbil ut av denne. 

Posted

Når det gjelder TS-ombygging, så er det helt sikkert mulig å få fikset dette om du tar kontakt med Telemark Salmakeri, slik at du i det minste kan få fjæringskomforten bilen fortjener.

Vindusheiser er dessverre kjent materie ja. Dørlåsene bak er også et svakt punkt. Har byttet begge vindusheiser og dørlåser bak på bilen min.

Siden du bor i Drammen, så hadde jeg vel tatt turen ut til Techno Classic for "alt det andre", de pleier å finne ut av ting. :)

Posted
trondshj skrev (41 minutter siden):

Når det gjelder TS-ombygging, så er det helt sikkert mulig å få fikset dette om du tar kontakt med Telemark Salmakeri, slik at du i det minste kan få fjæringskomforten bilen fortjener.

Har vært i kontakt med de, men de hadde ikke ombygging til 2017 igjen på lager. De skulle ta kontakt så fort de hadde på lager så får jeg ta en vurdering på hva jeg gjør. Jeg har kjøpt armforlengere til nivåreguleringen, og siden den blir bedre å kjøre når man har den i lift er det et billig alternativ å prøve dette først. 

Vindusheiser er dessverre kjent materie ja. Dørlåsene bak er også et svakt punkt. Har byttet begge vindusheiser og dørlåser bak på bilen min.

Skjønte det. Kjenner en som har byttet to vindusheiser venstre forran på relativt kort tid. Da er jeg klar over at dårløser er en svakhet, så er vel dette det neste som ryker. 

Siden du bor i Drammen, så hadde jeg vel tatt turen ut til Techno Classic for "alt det andre", de pleier å finne ut av ting. :)

Takk for tips. Jeg kjenner til Paal og Morten på Techno Classic og fått masse hjelp der med andre biler. Dyktige folk. 

Men jeg vil gjerne prøve å løse litt selv på denne bilen, verksted koster mye og jeg ser at det er mye tips og triks å hente fra dere på forumet her.

Kan også anbefale BilXtra Autogården Kongsberg for verkstedtjenester på Land Rover. De har hjulpet meg med vår Range Rover. 

Posted

Hei!

Jeg har vært så langt, «bank i bordet», vært heldig med min D5, den har nå kjørt 87000km, nybil garantien gikk ut i Juni. Så jeg er absolutt spent på veien videre. Eneste problemet jeg har fått nå er webasto fjernkontrollen nekter å fungere. Har prøvd å ta sikring osv for å pair, men vil ikke funke. 

Ellers er min heller ikke TS ombygget, men har blitt lovet opp og ned i mente at den ikke er bygget om dempere bak. Og vil si jeg opplever den som behagelig.

Når det gjelder panoramataket, har du tak som kan åpnes eller er det inner tak som ikke fungerer? Jeg har fast panorama tak, der fungerer innertaket bak, men fremme er det koblet bort pga den håpløse ombygningen til LR hvor de ødelegger bilen og det kappes bort en bit av innertaket på midten, i følge selgeren da jeg kjøpte bilen måtte frem delen deaktiveres for å ikke bli stripet opp. 

DPF er et evig problem, det tror ikke jeg nødvendigvis har noe med D5 å gjøre, bare generelt noe dritt. Jeg har kjøpt et diagnose app som jeg kan regenerere etter behov. Så er det ganske enkelt om nødvendig å kjøpe spray flasker med DPF cleaner som kan sprayes inn.(enkelt klips som må løses og tre inn slangen fra sprayen).