PD8 Posted December 29, 2025 Posted December 29, 2025 Hei har en ex mill som planen er å restaurere opp til en sivil utgave slik den kom til Norge med noen unntak. Hvor finner jeg den originale lakk koden? På chassi nummeret? Noen tips? Quote
lafterolf Posted December 29, 2025 Posted December 29, 2025 Den kom aldri som sivil utgave til norge, de var bestillt stort sett med alt utstyr. Den orginale fargen er ikke å oppdrive, for den var spesial for at radioaktivt nedfall ikke skulle feste seg i lakken er det sagt. Sikkert av samme grunn at andre lakktyper ikke fester seg. Tror fargen må skannes hos lakkleverandør for å komme nærmest mulig. Quote
PD8 Posted December 29, 2025 Author Posted December 29, 2025 lafterolf skrev (4 minutter siden): Den kom aldri som sivil utgave til norge, de var bestillt stort sett med alt utstyr. Den orginale fargen er ikke å oppdrive, for den var spesial for at radioaktivt nedfall ikke skulle feste seg i lakken er det sagt. Sikkert av samme grunn at andre lakktyper ikke fester seg. Tror fargen må skannes hos lakkleverandør for å komme nærmest mulig. Ok for det jeg har blitt fortalt var at disse kom til Norge som sivile biler fordi staten ville holde kostnaden nede med å modifisere disse om til militær utgave her til lands. Mulig jeg har blitt fortalt en løgn men det er iallefall det folk har fortalt meg. For lakken som er nå er kamuflasje. Quote
lafterolf Posted December 29, 2025 Posted December 29, 2025 Det er svært mye som er spesial på disse. De ble bestillt med 9,00x16 hjul, det hadde kun one-ton biler fra før, og for å få plass fikk bilen helt unike store skjermåpninger og forsterka akslinger samt girboks. I tillegg fikk bilen ca 2 tommer heving og HD-fjører. Det er veldig mye i tillegg til det jeg nevner her. Prøv å skrap forsiktig på kamuflasjemalingen så finner du den fine orginale olivengrønne fargen. Med forsiktig bruk av malingsfjerner kan du avdekke orginallakken også. Quote
PD8 Posted December 29, 2025 Author Posted December 29, 2025 lafterolf skrev (8 minutter siden): Det er svært mye som er spesial på disse. De ble bestillt med 9,00x16 hjul, det hadde kun one-ton biler fra før, og for å få plass fikk bilen helt unike store skjermåpninger og forsterka akslinger samt girboks. I tillegg fikk bilen ca 2 tommer heving og HD-fjører. Det er veldig mye i tillegg til det jeg nevner her. Prøv å skrap forsiktig på kamuflasjemalingen så finner du den fine orginale olivengrønne fargen. Med forsiktig bruk av malingsfjerner kan du avdekke orginallakken også. Ah! Ja ok. Blir fortalt så mye forskjellig men alltid morro med ny info. For virker som noen har lakkert over det som var av kamuflasje før for under skimter jeg en mye mørkere grønn enn det som er på nå. Men om den ikke kom med lakk for tidsperioden men kun i grønn base og kamuflasje så har jeg vel litt mer frie tøyler kanskje 😅 Tenkte å lakkere den I dens originale fabrikk farge (grønn?) Men da åpner jo mulighetene seg. Har veldig lyst på tidsriktig blå farge med hvit tak på. Quote
lafterolf Posted December 29, 2025 Posted December 29, 2025 Du finner den orginale lakkfargen i torpedoveggen når du åpner panseret. Quote
Julius Baardsen Posted December 29, 2025 Posted December 29, 2025 4 hours ago, lafterolf said: Du finner den orginale lakkfargen i torpedoveggen når du åpner panseret. Olive green med hint av smøreolje? 😁 Quote
Recommended Posts