ErikM Posted December 2 Posted December 2 (edited) Heisann. Er på utkikk etter en ny varebil av typen billig 😬 Har tidligere hatt T5 (2.5tdi), Citroen Jumpy (2.0 HDi) og nå til slutt en VW Caddy (1.6 TDi) Er i utgangspunktet glad i VW, men har vært litt uheldig med både Caddy og T5. Girkasseproblemer, Clutch trøbbel, dyser, EGR, dieselpumper, motorbytte osv osv. Var overaskende lite feil med denne franske doningen. Der var det stort sett oljeskift og diesel som skulle til. Så her kommer spørsmålet. Deler folket min erfaring? Man finner masse masse av partnere, berlingoer, Expert, Jumpy, Scudo osv til en ålreit penge. Er dette generelt sett driftssikre biler? Hva bør man evt styre unna? Er det samme driftssikkerhet i en 2008 mod Partner som en 2016? (Skjønner at bilhold er alfa og omega her, men dog) Har og kommet over en og annen Transit Custom som man også har fundert litt på. 2.2 TDCi heter vel den motoren (typ 2012) Er dette den samme typen som har registeret i oljebad, og som krever sitt av tilsyn? Mange er glade i Transporteren (meg inkludert), men disse er enten ihjelkjørt eller for dyre... Føler meg tålig kyndig når det kommer motorplattformen brukt i T5.1 etter mange timer under panseret på Caddy, men jeg er lite gira på å skru på denne allikevel 😂 Grunnen til at man spør er at man har kjøpt hus med behov for praktisk bil. Er ikke så gira på billån 😂 Skulle vel fått det til å gå, men da er det jo mindre penger til oppussing 😋 Type varebil man ser etter er ikke så nøye. Liten, stor. Det meste går så lenge en har hengerfeste. Skjønner at erfaringer her ikke gir meg noen problemfri bil, men hadde vært ålreit å ha litt mindre bilhold i hverdagen enn man har hatt til nå 😊 Edited December 2 by ErikM Quote
Julius Baardsen Posted December 2 Posted December 2 (edited) Jeg fant meg en gammel ford.. billig å eie og enkelt å skru på. Men null komfort og treig som fy 😀 akkurat som en gammel seriebil Edited December 2 by Julius Baardsen Quote
SveinHa Posted December 2 Posted December 2 Har 2 eldre Partner (2011 og 2013) i familien nå og har hatt et par av nummeret større (P806 og Jumpy) tidligere og alle disse har gitt et billig og stort sett problemfritt bilhold. Alle er kjøpt som de tilnærmet billigste i sin klasse på Finn. Folk snakker fremdeles om at Peugeot/Citroën ruster og er vanskelige å skru på men det ble historie på begynnelsen av -90 tallet. Egen erfaring sier at f.eks. Ford kan være mye verre både med rust og vanskelig "skruvillighet"... "Evig eies kun et dårlig rykte..." Julius Baardsen skrev (21 minutter siden): Jeg fant meg en gammel ford.. Kunne på en måte tenkt meg en Transit men da med V4 motor (om der finnes noen av de som ikke er rustet bort fremdeles...). Quote
ErikM Posted December 2 Author Posted December 2 Julius Baardsen skrev (1 time siden): Jeg fant meg en gammel ford.. billig å eie og enkelt å skru på. Men null komfort og treig som fy 😀 akkurat som en gammel seriebil Den er jo grisekul da 🙌 Hadde jeg kommet over en slik en denne uka skulle jeg fort ha kjøpt, men trenger en varebil i løpet av de kommende ukene. Nok av biler på finn, så finner vel noe 👍 SveinHa skrev (1 time siden): Har 2 eldre Partner (2011 og 2013) i familien nå og har hatt et par av nummeret større (P806 og Jumpy) tidligere og alle disse har gitt et billig og stort sett problemfritt bilhold. Alle er kjøpt som de tilnærmet billigste i sin klasse på Finn. Folk snakker fremdeles om at Peugeot/Citroën ruster og er vanskelige å skru på men det ble historie på begynnelsen av -90 tallet... Hvilken motor har du vært borti da? Har som sagt god erfaring med 2.0 HDi. 1.6 har jeg hørt litt ymse om, men har inntrykk av at den er grei den og. Det jeg har skrudd på av Citroen er greit nok. Største blemma var vel at gjødepluggene sitter på baksiden, og at traversen må slippes for å bytte clutch. I ekte hatløsning-stil ble girkassa vippet 10cm tilbake (uten å skru ned travers) og han med minst hender (undertegnede) måtte skru clutch og svinghjul på plass før kassa ble vippet inn igjen 😂 Gikk det og 👍 Quote
SveinHa Posted December 2 Posted December 2 (edited) ErikM skrev (4 minutter siden): Hvilken motor har du vært borti da? De 2 nåværende Partnere har 1.6 HDi 90 hk. Fikk kompresjonslekkasje på en dyse en gang men det var jo en enkel fix. De 2 andre var 2.0 HDi med litt forskjellig effekt. Har også hatt Citroën XM med 2.1 og 2.5 turbodiesel, supre problemfrie motorer begge 2. 2.1 literen var jo begynnelsen på de "skikkelige" dieselmotorene på begynnelsen av -90 tallet, dengang normale dieselmotorer var noe støyende trege greier. Edited December 2 by SveinHa Quote
Julius Baardsen Posted December 2 Posted December 2 3 hours ago, ErikM said: Den er jo grisekul da 🙌 Hadde jeg kommet over en slik en denne uka skulle jeg fort ha kjøpt, men trenger en varebil i løpet av de kommende ukene. Nok av biler på finn, så finner vel noe 👍 Vil du ha gammel Ford må du slå til med en gang de kommer ut.. sjekk FB-grupper etc Den her fant jeg på FB markedplace. ble lagt ut rundt midnatt og jeg overførte penger kl 00.30 Hun som solgte skjønte ikke hvordan jeg kunne kjøpe den usett med bare ett bilde i annonsen... Neste morgen hadde hun masse meldinger og tapte anrop på folk som ville kjøpe den--- Mens den har stått utenfor garasjen her på Radøy er det to som har stoppet og banket på døren for å høre om jeg vil selge- Quote
JokerS30 Posted December 3 Posted December 3 SveinHa skrev (På 2.12.2025 den 11.49): Kunne på en måte tenkt meg en Transit men da med V4 motor (om der finnes noen av de som ikke er rustet bort fremdeles...). Jeg kunne dratt historien sånn omtrentlig fra husken om den gangen noen lokale genier sku moddifisere en Transit med Granada 2,3 liter ( eller var det 2,8 ? ) V6. Girkassefestene passa ikke helt, så kassa ble delvis hengt opp med kjetting, før turen ble lagt sørover. Etter hvert løsna de strategisk plasserte kjettingene, noe som førte til at girkassa ramla ned, i fart på E6. Jeg er helt sikker på at den historia var med å ga opphav til begrepet ung-dum...😎 Quote
ErikM Posted Saturday at 04:53 PM Author Posted Saturday at 04:53 PM (edited) Noen med erfaringer med 2016-2018 Partner/Berlingo? Selger opplyser om at den varsler for additiv. Er dette AdBlue? Noe spesielt å se etter her? er 1.6HDi med 75 eller 90hk. 🤔 Tenkte å ta en titt på den i morgen 😊 Edited Saturday at 04:54 PM by ErikM Quote
JokerS30 Posted Sunday at 11:53 AM Posted Sunday at 11:53 AM ErikM skrev (18 timer siden): Selger opplyser om at den varsler for additiv. Er dette AdBlue? Ikke en gang Adblue klarte franskmenna å standardisere på, så de bruker Eolys Quote
SveinHa Posted Sunday at 01:18 PM Posted Sunday at 01:18 PM JokerS30 skrev (1 time siden): Ikke en gang Adblue klarte franskmenna å standardisere på Der finnes jo flere teknologier som f.eks. AdBlue som forbrukes i større mengder og må etterfylles jevnlig eller det greiene som Peug bruker som holder med en tank (1 liter?) på 150.000 km. Hva som er best må gudene vite, antagelig å unngå hele tilsetningsproblematikken for å få en enklere motor med mindre fjas som kommer til å gå i stykker. Quote
JokerS30 Posted Sunday at 01:26 PM Posted Sunday at 01:26 PM SveinHa skrev (6 minutter siden): Hva som er best må gudene vite, antagelig å unngå hele tilsetningsproblematikken for å få en enklere motor med mindre fjas som kommer til å gå i stykker. Millimeterskruer er bedre enn tommeskruer, meter er bedre enn yards, og kilo er enklere en ibs og stones, rett og slett fordi det er delelig med 10. Adblue er tilgjengelig på nærmeste bensinstasjon, mens Eolys normalt må kjøpes på merkeforhandler. Forøvrig stemmer det at få franske biler får problemer med etterfylling, for som du sier er intervallet 150 000km 😎 Quote
ErikM Posted Monday at 12:00 PM Author Posted Monday at 12:00 PM Det ble en 2018 Berlingo. Fikk den billig, så blir spennende å se om det skjuler seg mye trøbbel eller om det blir et greit bilhold. Kan for øvrig meddele at denne doningen bruker AdBlue, og ikke Eolys 😊 Tralla har ikke hengerfeste som standard, så dette har jeg bestilt på Thansen til Outlet-pris. Usikker på om det følger med ledningsnett eller ikke i dette settet. Hvis ikke; er det da noen her inne som vet om et greit sett en kan bruke? Tror ikke det er vet ikke om denne har CAN-BUS på lys. Er i alle fall en pære som har gått som jeg ikke får varsel om. 🤔 Quote
Recommended Posts