Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Har en Defender 110 2002 TD5 hvor motoren kuttet ut etter ca. 1 min med kjøring. Værforholdene var ekstremt vått og vindfullt. Når jeg sjekket dashbordet viste temp 120c+, noe som skulle være rart etter 1 min med kjøring. Sjekket Olje, kjølevæske og kompresjon. Ingenting som tyder på at det er noe mekanisk som har skjært seg. Og etter litt søk på google så er det ingenting som tilsier at høy tempmåling skal føre til at bilen ikke vil starte. Så da gjenstår det kamakselsensor eller evnt. jordingsfeil. Mtp at termostat viser 120c så virker det sannsynlig at det er en jordingsfeil. Er det noen her som kan veilede meg litt om hvor jeg burde sjekke etter jordingsfeil? Har hatt bilen i ca. 1 mnd, så har ikke rukket å gjort meg så kjent med hvor alt er. 

Om noen har andre forslag til hva det kan være, så vil jeg gjerne høre hva du tenker! 

Verdt å nevne? : Selger av bilen påstår at alt som har med clutch å gjøre har vært skiftet like før overtagelse. Da med utløserlager og det hele. Til tross for dette så lager bilen en helt forferdelig skjære-lyd når man bruker clutch på kald motor. Google foreslår spigot/pilot bearing (svinghjulslager?). Vet ikke om dette kan ha vært en innvirkende faktor. 

Edited by Martin Jacobsen
Skrivefeil
Posted (edited)

Høres ut som dårlig kontakt på drivstoff eller motor releet. De er plassert under passasjersetet og er gule av farge. Rikle godt på alle, så får det rette releet kontakt. Rekkefølgen på releene kan variere, jfr med Haynes, men hvis du tar alle gule er du sikker.

På sikt må sokkelen byttes, enkel jobb. Nytter ikke bare å å kjøpe nytt rele.

Fikk selv dette tipset på vbf.

Spigot bush bearing lager lyden du hører, skulle vært byttet ved clutchbytte…

Edited by BBernt
Posted

Ikke helt imponert over at spigot bearing ikke ble byttet ut ved clutchbytte, men slik er det bare noen ganger. Forrige eier var jo hobbymekaniker på alt engelsk, og har kjørt med den lyden lenge uten å helt skjønne hva som kunne være galt.. så han lot det ligge. Bilen har jo nå kjørt i alle fall 5 sifferet antall km med den i dårlig stand. Har oppdaget at det går "greit" så lenge motoren er ordentlig varmet opp før man kjører. Så det har blitt delvis nedprioritert da det er så mye annet som må skiftes. 

Har du lett tilgang til et diagram av noe slag, som viser hvordan el-nettet er koblet opp? Skal koble på leser på Lørdag for å sjekke om den viser noen feilkoder. Sjekker da releene i samme slengen. Takk for tips!

Posted

Er på vei til Julebord i NLRK, borte hele helga. Hvis du ikke får hjelp, kan jeg sende til uka det du trenger.

Posted
Martin Jacobsen skrev (4 timer siden):

Har en Defender 110 2002 TD5 hvor motoren kuttet ut etter ca. 1 min med kjøring. Værforholdene var ekstremt vått og vindfullt. Når jeg sjekket dashbordet viste temp 120c+, noe som skulle være rart etter 1 min med kjøring. Sjekket Olje, kjølevæske og kompresjon. Ingenting som tyder på at det er noe mekanisk som har skjært seg. Og etter litt søk på google så er det ingenting som tilsier at høy tempmåling skal føre til at bilen ikke vil starte. Så da gjenstår det kamakselsensor eller evnt. jordingsfeil. Mtp at termostat viser 120c så virker det sannsynlig at det er en jordingsfeil. Er det noen her som kan veilede meg litt om hvor jeg burde sjekke etter jordingsfeil? Har hatt bilen i ca. 1 mnd, så har ikke rukket å gjort meg så kjent med hvor alt er. 

Om noen har andre forslag til hva det kan være, så vil jeg gjerne høre hva du tenker! 

Verdt å nevne? : Selger av bilen påstår at alt som har med clutch å gjøre har vært skiftet like før overtagelse. Da med utløserlager og det hele. Til tross for dette så lager bilen en helt forferdelig skjære-lyd når man bruker clutch på kald motor. Google foreslår spigot/pilot bearing (svinghjulslager?). Vet ikke om dette kan ha vært en innvirkende faktor. 

Når du skriver 120 grader - så mener du motor/kjølevanns temperatur. Når ECU'en på Td5 leser denne temperaturen så går motoren enten i "limp" mode (eller stopper). Har du Nanocom eller annet utstyr som kan lese feil?  Søk etter "td5 coolant temp sensor location" på google - finn sensoren og sjekk ledning fra sensor.  Om clutch som lager lyd: Uansett så må enten girkasser ned eller motor opp og ut (litt ulikt hva folk trives med - jeg har gjort det begge veier). Når du har demontert så finner du feilen (som kan være foringen inne i svinghjulet - eller noe annet ...). 

Posted
Atle G skrev (21 timer siden):

Når du skriver 120 grader - så mener du motor/kjølevanns temperatur. Når ECU'en på Td5 leser denne temperaturen så går motoren enten i "limp" mode (eller stopper). Har du Nanocom eller annet utstyr som kan lese feil?  Søk etter "td5 coolant temp sensor location" på google - finn sensoren og sjekk ledning fra sensor.  Om clutch som lager lyd: Uansett så må enten girkasser ned eller motor opp og ut (litt ulikt hva folk trives med - jeg har gjort det begge veier). Når du har demontert så finner du feilen (som kan være foringen inne i svinghjulet - eller noe annet ...). 

Ser slikt ut til tross for at bilen har stått av i 24t. Har funnet temp sensor, men ser ikke noe tilsynelatende galt med det første! Skal koble bilen på data i dag og se hvilke koder som evnt kommer opp. 

Snapchat-1704050456.jpg

Posted

Har du koblet av og på temp sensoren på motoren for å se om nålen beveger seg? Du kan også koble ledningen rett til jord for å se om du får bevegelse på nålen. Forsøkte du å følge ledningen ett stykke? Med slikt fullt utslag så leser ECU'en at motoren er overopphetet ... og må stoppe.  Men forsøk det jeg skriver over.  Måleren får signal fra ECU'en og ikke rett fra sensoren - så du kan også sjekke under passasjersetet om der f.eks. er dårlig kontakt inn på ECU (bevege på de store kontaktene). 

Posted
Atle G skrev (7 minutter siden):

Har du koblet av og på temp sensoren på motoren for å se om nålen beveger seg? Du kan også koble ledningen rett til jord for å se om du får bevegelse på nålen. Forsøkte du å følge ledningen ett stykke? Med slikt fullt utslag så leser ECU'en at motoren er overopphetet ... og må stoppe.  Men forsøk det jeg skriver over.  Måleren får signal fra ECU'en og ikke rett fra sensoren - så du kan også sjekke under passasjersetet om der f.eks. er dårlig kontakt inn på ECU (bevege på de store kontaktene). 

Ser at på enkelte forum så nevnes den (kjente) dårlige originale jordingen av ECU'en som mulig feilkilde. Løsningen er en enkel ekstra ledning fra ECU "boksen" til Jord. Noen nevner også de gule releene under passasjersetet - usikker på dette - men de er jo kjent for å bli brent i kontaktene de står nede i. (nye slike kontakter kan kjøpes på Biltema og loddes inn på en enkel måte. Å bytte rundt på disse releene kan også hjelpe med ulikt ...  (fikk start på vår td5 Defender på tur i Mongolia ved å bytte rundt på disse 😉 ). 

Posted (edited)
Atle G skrev (1 time siden):

Koblet ut ledning til tempsensor og det utgjorde ingen forskjell. Nå er det full storm ute, og bilen står parkert ved veiskulderen... så er ikke så mye jeg tørr å gjøre under panser. Brukte en icarsoft crpro, men den klarte ikke å finne bilen - så fikk ikke sjekket etter evnt feilkoder. En skru til passasjersetet vil ikke av. Den snurrer, men beveger seg verken opp eller ned. Er det mulig å komme til skruen under bilen?

Edited by Martin Jacobsen
Skrivefeil
Posted

Har du orginalsetet vipper du bare setet opp i forkant. 

Posted

Løft av seteputen med et håndgrep, skal ikke være nødvendig å skru av selve seterammen.

Det er ikke mulig å komme til skruen fra undersiden av bilen. Men det er et lokk på setekassen du kan trekke fram, for det er blindmutter som går rundt og dom du må bruke tang for å holde igjen mens du skrur, men som sagt, løft opp seteputen istedet.

icarsoft kan kastes om den er tenkt brukt på td5. 

Posted

Når noen nylig har bytta clutch ++ ville jeg sjekket for kabler i klem mellom clutchhus og motorblokk.

Og ikke å forglemme diverse jordkabler som skal sitte på girkassa. 

Har motoren vørt ut er jeg på litt tynnere is da jeg kun har tatt TD5 motor ut en gang, men dusinvis av kasser.

Laget egne spesverktøy og da ble alt enklere. For kroppen også.

Jordingsproblemer mellom ECU og gods har jeg etterhvert blitt lei og bare lagt en 2,5 kvadrat kabel bort til batteri minus og ECU.

Oksydasjon på kontakter, rustne rammedeler, osv. gir mye hodepine for digitale verktøy og mekanikere.

Posted

Det er en stor jordledning som skrues fast på girboksens venstre side, sjekk om den er på plass. Du må ligge under bilen.

videre har du flere jordingspunkt i gulvet i setekassen under passasjersetet. Løsne og puss om det er rust der.

Posted

Denne sikringen var gåen. Det er det eneste jeg har funnet ut av enn så lenge! Skal sette inn ny og se om den vil holde, eller om den smeller på ny.

20251129_200940.jpg

Posted

Jeg hadde startproblemer med min Td5. Når temperaturmåleren viste max varme så startet ikke bilen. Feilen var at Ecuen ikke fikk strøm. Det var dårlig klem rundt den ene kontakten på releet til Ecuen.

Posted

Fikk byttet sikring og da startet bilen, og den gikk i 30 min på tomgang før jeg satte meg inn i bilen. Da jeg satte meg inn og skulle sette passasjersetet på plass, så gikk sikringen igjen. Så er "forhåpentligvis" bare dårlig kontakt en plass eller evnt en ledning som begynner å bli sliten.

Posted
gautes skrev (1 time siden):

Hva dekker den sikringen? Det tenker jeg som 1.pri.

Denne ? 

F5 30A Td5 Main relay, inertia switch  ?  Den sensoren som kutter fuel pump ved kollisjon?