Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hjelp! Hva er beste løsning for å få ut en bolt knukket i motorblokka (ene siden av motorfestet) Grisepikk, borre ut og pirke ut i gjengene, sveise på en mutter? Er veldig korrodert mellom bolt og blokk..

PXL_20251121_153159926.jpg

Edited by Espen Heier
Posted

Jording på mutter - det har jeg ikke tenkt på før, må forsøke neste gang 😉 . Hadde 2 bolter sist uke som jeg forsøkte å sveise mutre på - men endte opp med å borre opp og deretter grisepikk. Lærer stadig noe ...

Posted
Atle G skrev (7 timer siden):

Jording på mutter - det har jeg ikke tenkt på før, må forsøke neste gang 😉 . Hadde 2 bolter sist uke som jeg forsøkte å sveise mutre på - men endte opp med å borre opp og deretter grisepikk. Lærer stadig noe ...

Og er jordklemma for stor, bruker du en rimelig sveisetang, og hekter jordklemma rett i den. 
Altså Wisegriptang.

Er det rust, olje og drit på bolten, er det viktig å regjøre etter beste evne. Dremel, stålbørste, litt avfetting og brått har du 20-30% bedre sveis fra start.

Det siste tipset må være BÅNN GASS på sveiseapparatet. Tar jeg bolter som sitter litt ekstra skikkelig, skrur jeg mitt på MAX. Etter sveising kan du kjøle bolten med litt CRC eller WD40, før du prøver å lirke den ut. Med litt erfaring får du det til på 2-3 førsøk i 99 prosent av tilfellene...