Espen Heier Posted November 22, 2025 Posted November 22, 2025 (edited) Hjelp! Hva er beste løsning for å få ut en bolt knukket i motorblokka (ene siden av motorfestet) Grisepikk, borre ut og pirke ut i gjengene, sveise på en mutter? Er veldig korrodert mellom bolt og blokk.. Edited November 22, 2025 by Espen Heier Quote
lafterolf Posted November 22, 2025 Posted November 22, 2025 Sveis på mutter, sett jording i mutteren. Quote
Espen Heier Posted November 22, 2025 Author Posted November 22, 2025 Takk, forsøker det først, deretter utborring om det ikke går Quote
Atle G Posted November 22, 2025 Posted November 22, 2025 Jording på mutter - det har jeg ikke tenkt på før, må forsøke neste gang 😉 . Hadde 2 bolter sist uke som jeg forsøkte å sveise mutre på - men endte opp med å borre opp og deretter grisepikk. Lærer stadig noe ... Quote
lafterolf Posted November 22, 2025 Posted November 22, 2025 Det er for å unngå dårlig jording og sveisa lagerkuler etc. Og like viktig, start sveising på mutteren der jordingen er best. Quote
Erik Iversen Posted November 22, 2025 Posted November 22, 2025 ... og bruk "for stor" mutter slik at du får en god gjennomsveis. 👍 Quote
JokerS30 Posted November 22, 2025 Posted November 22, 2025 Atle G skrev (7 timer siden): Jording på mutter - det har jeg ikke tenkt på før, må forsøke neste gang 😉 . Hadde 2 bolter sist uke som jeg forsøkte å sveise mutre på - men endte opp med å borre opp og deretter grisepikk. Lærer stadig noe ... Og er jordklemma for stor, bruker du en rimelig sveisetang, og hekter jordklemma rett i den. Altså Wisegriptang. Er det rust, olje og drit på bolten, er det viktig å regjøre etter beste evne. Dremel, stålbørste, litt avfetting og brått har du 20-30% bedre sveis fra start. Det siste tipset må være BÅNN GASS på sveiseapparatet. Tar jeg bolter som sitter litt ekstra skikkelig, skrur jeg mitt på MAX. Etter sveising kan du kjøle bolten med litt CRC eller WD40, før du prøver å lirke den ut. Med litt erfaring får du det til på 2-3 førsøk i 99 prosent av tilfellene... Quote
Recommended Posts