Espen Heier Posted November 17, 2025 Posted November 17, 2025 Mitt prosjekt har stått ustartet siden 90 tallet. Min mistake ble bekreftet da jeg demonterte manifold - 2 stempler er rustet fast. Tar gledelig imot råd for hvordan jeg går frem for å løsne og deretter istandsette 😀 Quote
Espen Heier Posted November 17, 2025 Author Posted November 17, 2025 lafterolf skrev (8 minutter siden): Klarer du å dreie rundt motoren? Ja, og da beveger stempler seg. Tør ikke ta i med verktøy, redd for å ripe opp sylinder/stempler Quote
lafterolf Posted November 17, 2025 Posted November 17, 2025 Da sitter det ikke fast. Og jeg ser ikke rustskader. Quote
Espen Heier Posted November 17, 2025 Author Posted November 17, 2025 lafterolf skrev (54 minutter siden): Da sitter det ikke fast. Og jeg ser ikke rustskader. Tør ikke ta i med verktøy, redd for å ripe opp sylinder/stempler Sit er Quote
Atle G Posted November 17, 2025 Posted November 17, 2025 Ser jo rust både her og der pluss mye "dritt" - men hvis du klarer å bevege stemplene så sitter den jo ikke fast slik som lafterolf skriver. Plukk alt fra hverandre, rengjør og sjekk for slitasje / om stempelringer sitter fast / om sylinderveggene bør hones opp / lagre / om kam er sliten ++ Sett sammen igjen med alt på det stedet du tok det ut fra med nye pakninger og fred i sjelen 😉 . Quote
Espen Heier Posted November 17, 2025 Author Posted November 17, 2025 Atle G skrev (47 minutter siden): Ser jo rust både her og der pluss mye "dritt" - men hvis du klarer å bevege stemplene så sitter den jo ikke fast slik som lafterolf skriver. Plukk alt fra hverandre, rengjør og sjekk for slitasje / om stempelringer sitter fast / om sylinderveggene bør hones opp / lagre / om kam er sliten ++ Sett sammen igjen med alt på det stedet du tok det ut fra med nye pakninger og fred i sjelen 😉 . Takk! Akkurat det du sier jeg har hatt som plan 😀 Quote
Atle G Posted November 17, 2025 Posted November 17, 2025 Espen Heier skrev (3 timer siden): Takk! Akkurat det du sier jeg har hatt som plan 😀 Glitrende 😉 - greie motorer å jobbe med og lett tilgang på deler - og mye kunnskap her på forumet !! Lykke til. Quote
Espen Heier Posted November 17, 2025 Author Posted November 17, 2025 Atle G skrev (26 minutter siden): Glitrende 😉 - greie motorer å jobbe med og lett tilgang på deler - og mye kunnskap her på forumet !! Lykke til. Takk for det! Quote
Recommended Posts