Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sliter med at turtallet er veldig lavt når jeg starter om morgenen. Den tenner med en gang, men når nåla kryper ned mot 0 klarer den ikke opprettholde gangen. Dette varer ca 2-3 sek, så øker turtallet og den går som normalt. Dess varmere det er, dess fortere sviver den disse første sekundene, men det er alltid etpar sekunder med redusert turtall.

Første jeg tenker er jo glødeplugger, men oppførselen er så annerledes enn alle andre diesler jeg har hatt, så er ikke helt overbevist om dette. 
noen som har noen andre teorier eller vet hvorfor motor oppfører seg slik?

Posted

Ja, det har jeg. Skal lese av og se om det ligger noen feilkoder der. 

Air condition fan belt operational load eller noe slikt var det eneste som var tilstede, men ac finnes ikke her. 

Posted

Så nettopp en video, ser jo greit ut. Gløder man bare opp de gamle eller setter man på nye? Nye er jo gjerne harde, så kanskje greit å varmebehandle? 

Posted

Nye skiver og de må glødes før montering. Skift gjerne o ringer i samme slenge. De må flyttes pent og pyntelig oppover dysehalsen og ikke rulles oppover. Påstås at det ikke er bra viss o ringen blir «vrengt». 

Posted
lafterolf skrev (3 timer siden):

Kan være starten på lekkasje på dysetetting også. 

Ikke sikkert at du får feilmelding når sensorer er "utenfor" - du må lese av verdiene. Der er 2 temperatur sensorer - en i luftfilterboksen og en på innsugnings manifolden.  Følger også lafterolf sitt innspill - glød enten nye eller brukte (glød - ikke bare varm...). 

Posted
corpusviridans skrev (14 minutter siden):

Nye skiver og de må glødes før montering. Skift gjerne o ringer i samme slenge. De må flyttes pent og pyntelig oppover dysehalsen og ikke rulles oppover. Påstås at det ikke er bra viss o ringen blir «vrengt». 

Jeg brukte litt stiv plast fra embalasje som jeg rullet sammen, smettet O-ringen på og skyvde plastrullen innpå dysen helt opp til sporet til O-ringen, holdt igjen O-ringen og trakk tilbake plastrullen.  Da falt den rett på plass uten at oringen ble vridd.

Posted

Takk for tips. I videoen jeg dro gjennom dro han skivene rett fra posen og inn på dysene, men passet på og ikke rulle gummien på oringene. God ide med plastemballasje😊 får bestille noe deler ved anledning, begynner og bli noen måneder siden jeg har skrudd noe, så det er sikert masse som trengs, det pleier ihvertfall og være slik😅

1 hour ago, Atle G said:

Ikke sikkert at du får feilmelding når sensorer er "utenfor" - du må lese av verdiene. Der er 2 temperatur sensorer - en i luftfilterboksen og en på innsugnings manifolden.  Følger også lafterolf sitt innspill - glød enten nye eller brukte (glød - ikke bare varm...). 

Ok, takk. Jeg får se om jeg klarer og finne disse, så finne nominelle verdier.