Sven Posted November 7, 2025 Posted November 7, 2025 Kjenner jeg noen som har svart belte i elektriske seter på Classic? Min bil har en ny ecu til førersetet som er frakoblet fordi forrige eier ikke klarte å fikse dette. Et bryterpanel ble tilkoblet for å kunne bevege setet. Den løsningen virker ikke lenger og jeg skulle gjerne ha hjelp til å fikse dette. Er basert i Oslo området Quote
lafterolf Posted November 7, 2025 Posted November 7, 2025 Ofte ligger feilen i selve bryteren som fylles opp med støv og smuss. Jeg sprøytet elektrorens i min, og med mye bevegelser så virket den igjen. Skjlle nok åpnet og gjort rent. Quote
Sven Posted November 7, 2025 Author Posted November 7, 2025 Den orginale setebryteren skal være rengjort. Er det noen mikrobrytere i for og bakkant av skinnen som gjør at alt stopper opp? Quote
Erik Iversen Posted November 8, 2025 Posted November 8, 2025 Memoryseter? Det sitter et batteri i printkortet /ECU for bevare minnefunksjonen på setene. Over tiden lekker batteriene og batterisyra renner ut på printkortet og tar livet av dette. Quote
Atle G Posted November 8, 2025 Posted November 8, 2025 Erik Iversen skrev (Akkurat nå): Memoryseter? Det sitter et batteri i printkortet /ECU for bevare minnefunksjonen på setene. Over tiden lekker batteriene og batterisyra renner ut på printkortet og tar livet av dette. Der er montert en helt ny og oppdatert ECU som ikke har dette problemet - bygges av et lite firma som primært lager ny elektronikk til Rolls Royce biler 😉 . Ikke billig... Quote
Sven Posted November 8, 2025 Author Posted November 8, 2025 Dette nye kortet har vært frakoblet så lenge jeg har hatt bilen og setet kunne reguleres ved hjelp av et bryterpanel koblet direkte til elmotorene og ingen memoryfunksjon. nå virker ikke det panelet heller så spørsmålet er om det er noen sikkerhetsfunksjoner som har stoppet elmotorene ubehagelig å kjøre langt med når setet ikke kan reguleres Quote
Atle G Posted November 8, 2025 Posted November 8, 2025 Sven skrev (6 timer siden): Dette nye kortet har vært frakoblet så lenge jeg har hatt bilen og setet kunne reguleres ved hjelp av et bryterpanel koblet direkte til elmotorene og ingen memoryfunksjon. nå virker ikke det panelet heller så spørsmålet er om det er noen sikkerhetsfunksjoner som har stoppet elmotorene ubehagelig å kjøre langt med når setet ikke kan reguleres Sjekket sikring? Quote
Sven Posted November 9, 2025 Author Posted November 9, 2025 (edited) Har prøvd å finne den inni ormebolet under førersetet men har ikke klart å lokalisere den. Må da være mulig uten å demontere setet. skal den være synlig fra front eller bak? Edited November 9, 2025 by Sven Quote
Atle G Posted November 9, 2025 Posted November 9, 2025 Sven skrev (43 minutter siden): Har prøvd å finne den inni ormebolet under førersetet men har ikke klart å lokalisere den. Må da være mulig uten å demontere setet. skal den være synlig fra front eller bak? Trenger ikke å demontere setet - men du må sikkert løsne 2 bolter foran og 2 bolter bak for å kunne tippe hele setet bakover. Mener at denne sikringen også røk da bilen var i mitt mangeårige eie. Forklaringen på plasseringen av denne/disse sikringene er at ulikt utstyr ble "hengt på" etter hvert mot sluttet av RRC sin levetid. Det at dette er en NAS utgave med absolutt alt av utstyr gjør den ekstra komplisert (og siste utgave av RRC). Det er beskrevet på nettet at denne sikringen KAN ryke når der er for mye motstand "ett eller annet sted" når setet beveges i "en eller annen" retning. Det at styring av seter / speil ikke fungerer slik som de skal (ikke benytter den nye ECU'en) mener jeg fortsatt er et manglende signal når førerstolen kommer til et endepunkt - og da skal få ett stop eller vend signal. Fant aldri ut om der er endebrytere eller en funksjon i motorene som gir et slikt signal. En "voksen" som er dyktig på bilelektrisk og har tålmodighet til å grave seg ned i dette må kunne finne feilen. Quote
Sven Posted November 9, 2025 Author Posted November 9, 2025 Ok. Da skal jeg gjøre et forsøk med å vippe setet bak. Ligger sikringen i bakkant? Quote
Atle G Posted November 9, 2025 Posted November 9, 2025 Sven skrev (32 minutter siden): Ok. Da skal jeg gjøre et forsøk med å vippe setet bak. Ligger sikringen i bakkant? Jeg TROR at den ligger i bakkant ... men ikke stol på hukommelsen min. Skal være en 30 amp sikring mener jeg. Quote
MariusMorch Posted December 4, 2025 Posted December 4, 2025 Kom du noen vei her? Skal i gang med samme dritten på min Quote
Sven Posted December 5, 2025 Author Posted December 5, 2025 Nei, har ikke demontert setet ennå. Nå står den i vinteropplag og jeg skal se på det mens den står der. kanskje vi kan få til en felles problemløsning? Quote
MariusMorch Posted December 6, 2025 Posted December 6, 2025 Sven skrev (På 5.12.2025 den 9.37): Nei, har ikke demontert setet ennå. Nå står den i vinteropplag og jeg skal se på det mens den står der. kanskje vi kan få til en felles problemløsning? Det hadde vært veldig interessant! Oslo der og? Quote
Recommended Posts