Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en gammel Dynapac UF40 faseomformer til stav vibrator. Motor går, men får ingen spenning ut på generatordelen. Motor er en 1 fas som driver en generatordel som gir 3fas 42 volt 200 Hz ut.  Har prøvd på forskjellige måter å magnetisere rotor før oppstart uten å lykkes. Har en kondensator som er koblet til de enkelte fasene til 42 volt utgangen, men den er så anløpt på kapslingen at jeg ikke klarer å lese verdier. Målte verdier på denne kondensatoren er i nF området som jeg synes er veldig lite, hadde ventet microF, men jeg er ingen elektriker.  Er det evt noen sjanse for at jeg kan finne verdiene trykt på de enkelte kondensatorene som er støpt inn i kapslingen. Alternativ diagnose er kortslutning i rotor, vet ikke helt hvordan jeg skal måle over sleperingene for å få målinger som sier noe. Får ikke tilgang til rotor og stator uten å plukke alt i biter. 

Posted

Hei.

Å måle en slik gammel kondensator for å finne verdien på den er normalt desverre ekstremt upresist. De er notoriske for å endre verdi med tiden. Så om, merkingen er slitt av så er siste sjanse eventuelle deleskisser etc, om dette i det hele tatt finnes.

Å måle viklingene vil normalt kreve at du kjører litt strøm igjennom dem (f.ex med et reguløerbart PSU) og ser på spenningsfallet - det er normalt ikke mye motstand i slikt, og et lite multimeter kan fort gi misvisende verdier.Dette er jo normalt gjort med en sverker som kan gi litt strøm, men for småtteri som dette kommer du nok unna med et lite PSU

Snedig løsning på konverteroppsettet..

-C