GuttormG Posted September 1, 2025 Posted September 1, 2025 Ikke en LR men fruens LandCruiaer 2016modell (en drittbil som gjør at jeg ikke skjønner hvordan denne forvokste stasjonvogna har fått så godt rykte og omsettes for latterlige priser,nok om det). EU-kontrolløren kom til at hengerkontakten ikke virket. Greit, sikkert bare å bytte-de lever et hardt liv. Men litt overrasket var jeg, jeg har dratt endel henger med bilen, senest en måneds tid før kontrollen og lys har fungert, Som en begynelse sjekket jeg med multimeter. Er det forbindelse mellom "jord" og pinnen i kontakten. Ja-alt OK. Så blir det gøy; jeg måler mellom jordpinnen og høyre/venstre blink, høyre/venstre kjørelys, bremselys, tåkelys, ryggelys. Alle virker; 12 volt mellom pinnen når det skal være. Kobler på hengeren og baklysene på hengeren lyser som f.., men ingen andre funksjoner virker. Koblet kable fra jordpinnen og direkte på minus på batteri-hjalp ikke. Jeg gidder ikke mer med dette diselslukende udyret som det er omtrent klin umulig å gjøre noe på utover det som står i motorrommet, og Toyotaverkstedet får ordne opp. Men-har noen en forklaring på hva som kan være feil? Må få samboeren til å prøve en XC70 eller 90.... Quote
iknutis Posted September 2, 2025 Posted September 2, 2025 Har du tittet inni om det er overslag? Er det bryter for tåkelyset på den kontakten din? Den har en tendens til å ryke og skape elektriske gremlins. Quote
GuttormG Posted September 22, 2025 Author Posted September 22, 2025 Ingen bryter i kontakten? SOm er byttet. Ingen overslag, god forbindelse til minus. Virker med prøvelampe/multimeter. Virker ikke med henger. Alt på hengeren virker på andre biler. Toyota skjønte ikke noe, godkjente bilen (!) og slengte ut av seg noe om å holde hengeren i orden. Nå drar jeg lite henger med denne (kjører den så lite jeg kan..) men når behovet melder seg blir den tur innom lokal Mekonomen-verksted for å finne ut av det. Quote
oggioffshore Posted October 15, 2025 Posted October 15, 2025 Om den har en elektronisk boks mellom bil å henger kontakt? Kan feil ligge der.... Mange nyere biler har egen ECU for tilhenger. Selv om du måler alle spenninger tilstede i kontakt, kan det endre seg når det begynner gå strøm i kretsen. Kanskje lagd en enkel prøve lampe med 10-21 w pære og testet alle pinnene ut fra kontakt. Mer avansert er å måle med amp meter, hvor mye strøm tilhenger trekker på hver lampe. Selv om henger er ok på andre biler, kan det fortsatt være liten feil på den... Strøm å spenning er ikke alltid lett å forstå seg på Quote
Recommended Posts