Jump to content

Meec TIG 160 fra Jula, brukende/verdt pengene? Eller kanskje heller en VEVOR 6-i-1?

Recommended Posts

Posted

Fikk ikke til det der "myntmønsteret" som proffene lager men mistenker at jeg hadde for høy strøm slik at metallet fløt for mye ut. Men jeg er fornøyd så langt, både med apparatet og egne prestasjoner.

Posted

Var fristet til å handle Argon på Jula for det er så lett tilgjengelig men dumpet over https://www.gassautomat.no/ som hadde betydelig bedre priser...

image.png

Nærmeste gassautomat er noen mil og en ferje unna men kjører jo forbi der en gang i ny og ne likevel... Første flaske fikk jeg i posten for kr 400 i tillegg og det er jo også et alternativ for flaskebytte.

• 2 months later...
Posted

Anskaffet meg en slik jeg også. 

IMG_6346.jpeg

Har hatt det en god stund, men i dag måtte det til pers. 

IMG_6345.jpeg

Første sveis. Sveiste uten tilsatstråd, bare smeltet vinkeljernet. 2,4 elektrode, 94A, 2sek foran og 4 bak. 

IMG_6347.jpeg

Stor forskjell i tykkelse gjør ikke noe

Posted

Jeg har brukt ulike sveisemaskiner, men har de siste 15-18 årene hatt en Kemppi Migatronic 180 Adaptive som har vært et godt verktøy.
Den sveiser bra, er enkel å regulere og har fungert bra til mitt behov.
MEN - slangepakkene til maskina er veldig spesielle, og koster skjorta + mva. Ved to anledninger har slangen fått seg en skarp bøy, som har medført at jeg har måtte bytte komplett slangepakke
Ved siste anledning, som var for et år siden, endte morroa på over 3300 kroner, noe jeg syntes var helt sinnsykt. Ei standard slangepakke med Euro-koblinger koster til sammenligning fra 6-800 kroner og oppover, avhengig av kvalitet. I tillegg selges Kemppi utelukkende av forhandlere som ikke er spesielt interesserte i å hjelpe gniene privatkunder som må snu på kronene når det kjøpes inn.

Jeg fikk tips om at maskinene fra Sveiseprodukter får veldig god omtale, og har gunstige priser. Jeg bestemte meg derfor for å selge Kemppi-maskina med ny eskeny og ubrukt slangepakke, og "nedgradere" til et EasyMIG 215 Digital som kan sveise skrapetig, alu og pinner, og har litt mer krefter enn det forhenværende Kemppi-apparatet. Jeg var skeptisk, men tenkte at det var verdt å prøve, og om jeg ikke var fornøyd, fikk jeg tape noen småkroner ved å selge det brukt, og heller legge i mer for en nyere Kemppi.

Resultatet ble at jeg ble strålende fornøyd. Apparatet sveiser vesentlig penere og bedre enn det gamle Kemppi-apparatet, og er også svært enkelt å justere. Jeg har sveist sammen 2-3 biler, og kunne ikke vært mer fornøyd med apparatet. Må legge til at jeg overhodet ikke kan å sveise, men liker å fikle med gammal drit når jeg har fritid å kaste bort. Det eneste jeg hadde å utsette på apparatet, var at jeg syns jordkabelen var litt snau, siden maskina måtte stå under bilen i spruten fra gnister og drit. Forhandler sendte meg en ny og lenge uten spørsmål. Forhandleren svarte også villig vekk på spørsmål før kjøp, og hjalp til å manøvrere mellom de ulike modellene

Kan legge til at om jeg hadde trodd jeg klarte å få til bedre resultat med et bedre apparat, hadde jeg kjøpt det på dagen. Jeg er for gammel til å fikle med utstyr, verktøy og maskiner jeg ikke er fornøyd med. Dessuten mekker jeg på gamle ting fordi jeg liker det, ikke for å spare 4000 kroner på et sveiseapparat...

PS - jada, jeg burde tatt bort klistremerkene. Jeg skulle bare...

PXL_20241119_143352863 (2).jpg

PXL_20241120_190003596 (1).jpg

Posted
lafterolf skrev (24 minutter siden):

Har det synergi? 

pris?

Angående slangepakke,  så kan du ettermontere eurokobling og siden kjøpe slangepakke over alt. 

1. Ja, og funksjonen er langt bedre enn på Kemppien, for synergi-instillingene gir et forslag, som du kan justere selv både strømstyrke og mating uten å gå ut av programmet. På Kemppien må du enten slå over på manuell, eller endre platetykkelse, og da henger både strøm og mating sammen...
2. Jeg handlet modellen Easymig 215 Digital, som kostet 9000 kroner inkludert mva. Hadde jeg kun sveist bil, ville jeg kanskje valgt 210 LED til snaue sju tusen, det er kraftig nok til bilplater, og opp til ca 5mm gods...

3. Ja jeg sjekket det. Forhandlere hadde, eller orket løfte en finger for å bestille. Fra UK kom adapteret på nesten 2300 kroner, og flere jeg snakket med hevdet det er noe skikkelig drit, og enda en feilkilde.

Jeg var veldig fan av Kemppi, men ser meg ikke tilbake. Alternativet for min del var en Esab Rogue EMP 210, men da hadde prisen blitt det dobbelte av hva jeg ga. En ny Minarcmig 200 hadde kommet på 20 000 kroner, altså nesten 2,5 ganger mer enn jeg ga for Easymigapparatet.

Posted

Det er lettvindt å bare sette platetykkelse,  kan du det på det nye?

Du har tre innstillinger på mating på kemppien også,  eller hvordan sveisen skal se ut,  som egentlig er justering sv hastighet på tråden.

hvilket merke er det nye?

Er det Spartus det står på det?

Posted

Ja, ja og Spartus Easymig 215 Digital er det fulle navnet.

Jeg opplever det som mye enklere å justere Spartus`en til det jeg trenger under bruk, enn det var med Kemppi-en. Den hadde jeg brukt siden 2009, så følte i alle fall at jeg var komfortabel med å justere det som kunne justeres.

Påpeker at jeg ikke nødvendigvis hadde noe å utsette på Kemppi-maskina, den gjorde det jeg bad den om, jeg syntes bare den var veldig dyr å eie. Det gikk i stykker en printplate på den for noen år siden, jeg mener å huske at den reperasjonen endte med å koste mer enn hele Spartus-apparatet også. Men selvsagt ikke noe unormalt i at et 10 år gammelt sveisapparat kan gå i stykker, så jeg lukka øya og dro kortet den gangen også... Det var uansett historie nå, men jeg følte for å prøve noe nytt.

PS -Spartusen kan også sveise pinner, altså vanlig elektrodesveis. Det syns jeg var veldig smart når jeg innimellom driver å sveiser på gamle landbruksmaskiner og drit der man må jobbe utendørs. Kemppi hadde ikke det, det nærmeste jeg kom var Migatronic RallyMig 160. Det syns jeg alt for svakt + at det mangler adaptive instillinger.... Derfor var en mellomstor Esab eneste alternativet.

Jeg kunne selvsagt kjøpt en rimelig sveiseinverter til "feltbruk" men syns det var kjekt å ha alt i en pakke.

• 1 month later...
Posted

Hvordan er det med Vevor, har denne euroslangepakke? Så det er mulig med reservedeler uten å handle noe sært. 

Har et gammel trådapparat, som sikkert var ok i sin tid, men nå er det ikke reservedeler å få lenger. Må evnt bygges om. (Les: unødvendig dyrt) Så er ofte som reklamen, funkar-funkar inte. 

Veldig fan av å handle i Norge, men bruker også apparatet så lite at pris har noe å si. 

Noen innspill?