Jump to content

Meec TIG 160 fra Jula, brukende/verdt pengene? Eller kanskje heller en VEVOR 6-i-1?

Recommended Posts

Posted (edited)

Har "i alle år" hatt tilgang til alskens profesjonelt TIG utstyr på jobb men har nå behov for litt hjemmeTIGging. Har TIG sveist litt med et gammelt Esab Caddy med TIG utstyr men det er nå ikke akkurat heeeeelt ideelt...

ESAB CADDY PROFESSIONAL 250 INSTRUCTION MANUAL Pdf Download | ManualsLib

Lurer på å oppgradere til dette: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/sveiseapparater-tig/tig-sveis-026177/

50137?lastmodified=20250516104549

Der ligger jo mange omtaler av Jula/Meec TIG apparat på nett men finner ingenting om akkurat dette apparatet, bare andre og muligens eldre modeller.

Nesten uansett så er det vel en oppgradering i forhold til Caddy men er det brukende til litt hobbysveising? Bare DC så alu.sveis er utelukket men det betyr ikke stort.

Har jo lyst på noe slikt som https://industrivarer.no/migatronic-rallymig-161i + TIG pakke men er det verdt en 3-dobling i pris?

MIGATRONIC RALLYMIG 161I

Driver jo ikke med noen store sveiseprosjekt så har litt vanskelig for å forsvare store utlegg...

Edited by SveinHa
Posted (edited)

Etter å ha fartet litt rundt på nett så lot jeg meg imponere av denne her: 

Nå var nå mye av videoen litt vel Harry men han er jo en proff sveiser men her brøt han jo alle regler og informerte om det (som å hente noe gammel alu fra rotekassen og sveise HELT uten rengjøring men resultatet ble jo ganske ok forholdene tatt i betraktning)...så da er der en slik en til €400/NOK4.900.-på vei...

us%2FTIGHJ200ALHY08YB1V2%2Foriginal_img-

...så vil nå tiden vise om det var lurt...

Edited by SveinHa
  • SveinHa changed the title to Meec TIG 160 fra Jula, brukende/verdt pengene? Eller kanskje heller en VEVOR 6-i-1?
Posted
lafterolf skrev (27 minutter siden):

Pluss mva når pakken må hentes.

Usikker. MVA/VAT ble justert da jeg la inn adressen. Har ikke handlet fra VEVOR enda så får håpe de benytter VOEC.

Mange som benytter VOEC etterhvert men f.eks. AliExpress tar som regel MVA men legger det ikke (riktig) inn i VOEC og da blir det dobbelmoms.

Posted

De står at det er inkl.mva, men jeg har måttet punge ut til posten. Vil tro man kan klage til vevor, vet noen har fått tilbake beløp tilsvarende mva. 

Posted (edited)

Jeg har sendt epost til VEVOR support. Ved feilmomsing fra Ali tar de ALDRI ansvar så håper VEVOR er mer seriøse...

Ble i alle fall imponert over lovet leveringstid: onsdag 27.-lørdag 30. Vet ikke hvor de shipper fra men det kan i alle fall ikke være på baksiden av planeten... og gratis frakt.

Edited by SveinHa
Posted

Vevor har lager nede på kontinentet et sted, så de leverer kjapt.

Vil overraske meg om du får mva-krav, det skal nå bære innbakt ved kjøp.

Posted

Rimelig kjapt svar og for så vidt en helt grei løsning. Største ulempen er vel momsgebyrene som kommer på topp, tviler vel på at VEVOR tar de...

Sitat

Thank you very much for reaching out to us, and we truly appreciate your interest in VEVOR.

Regarding your inquiry about tax-free purchases within the EU — at the moment, all product prices listed on our website include VAT. Unfortunately, we are currently unable to process tax-free purchases directly at checkout.

However, we’re happy to offer a VAT refund after the purchase has been completed. Once you receive your goods, simply contact us and provide a valid VAT number along with your order information. As soon as we verify the VAT number, we’ll gladly process a refund for the VAT portion of your order.

We sincerely hope for your understanding regarding this process, and we want to assure you that we’re here to make everything as smooth and fair as possible.

If you have any further questions or need assistance with your order, please don’t hesitate to reach out. We’re always here to help and truly value your business with VEVOR.

Best regards,
VEVOR

Posted

Kjøpte ei stor maskinstikke fra Vevor. Stikka er veldig bra, kom i løpet av noen dager fra Polen ….

men moms + gebyr måtte jeg ut med 🤔

Posted

Nå lurer jeg på hvem som ikke er helt ærlige her...

VEVOR sier den er BÅDE "Shipped out" OG ikke markert som "Shipped"

image.png

Iflg DHL er den fremdeles i en uspesifisert by i Preussen...

image.png

Levering ble lovet på 3-5 dager og nå er der gått 5 arbeidsdager... VEVOR har fått epost...

Posted

De svarer nå i alle fall raskt:

Sitat

Dear Customer,

Thank you for contacting us regarding your order.

According to the tracking information, the package apparently experienced some delay during shipping.
Tracking number: xxxxxxxxxxxxx via DHL.
Link: https://t.17track.net/en#nums=xxxxxxxxxxxxx
Please allow a few more days to receive your order, as shipping delays may occur. In this case, we will offer you a €40 refund as compensation for the inconvenience caused after receiving the package.
Most importantly, we will refund the full amount if the package is still not updated after the deadline (09-09-2025).

Please inform us of your decision.
Once again, thank you for your patience and understanding.

Best regards,
Vevor

...men nå ville tilfeldighetene det slik at Caddyen gikk opp i røyk på fredag...

Posted

DHL parcel? Lurer på om ikke de kjøres av Posten i store deler av landet. Har du sjekket sporingsnummeret på Posten.no om det finnes i deres systemer?

Går stort sett 7 ukedager fra Tyskland til Molde i hvertfall. Dhl Express er raskere da de kommer med fly.

Posted
SveinHa skrev (5 timer siden):

Samme info i Posten appen, siste sporing torsdag kl 07:07

Jess, men da er den i det minste på vei og du vet at den kommer med Posten i vanlig pakkestrøm. Neste sporing er nok at den kommer til Norge og går over pakkeanlegget på Alnabru.

Posted

Det begynner å bli lenge siden pakkesporingen var noe å skryte av... Iflg DHL kan pakken hentes men den ser ut til å være i Tyskland enda (på grafen)...

image.png

Sporingen i Posten-appen er derimot mer detaljert og riktigere enn den pleier fra pakken ble tollbehandlet...

Nå gjenstår det jo å se de reelle kostnadene men Posten krever TOLL på kr 268.- men ingen MVA. Dette må være første gangen jeg skal betale toll på noe som helst. Har jo vært mye snakk om toll de siste ukene men jeg trodde ikke det gjaldt internt mellom landene i Europa...

Posted (edited)

Da var apparatet i hus og jeg har tatt en veldig beskjeden prøveTIGsveis. Svartstål gikk som fløyel men jeg måtte teste litt på alu og det var langt verre... men så har jeg bare sveist noen få minutt med alu tidligere og det er vel 15 år siden...

I videoen i innlegg 2 fikk jeg inntrykk av at der var kontakttenning men der er hf-tenning. Flammen tennes når knappen trykkes med elektroden 7-8 mm fra gods. 

Edited by SveinHa
Posted

Etter jeg hadde handlet var der 4 stk igjen og de forsvant i løpet av 2 dager. 225A varianten mener jeg var utsolgt da jeg bestilte 200A.

Jeg har ikke handlet hos VEVOR tidligere men har også lagt merke til at mye er utsolgt.

Har lekt litt med innstillingene og nå går alu-sveising mye bedre. Ikke noe jeg vil vise bilde av enda men det kommer kanskje om litt...

SveinHa skrev (På 1.9.2025 den 13.37):

...men nå ville tilfeldighetene det slik at Caddyen gikk opp i røyk på fredag...

Var innom min lokale Tools og de kunne fortelle at styrestrømtrafoen i Caddyen min ikke kunne skaffes. Jeg VET at den trafoen er gåen men der kan jo være andre ting også så jeg tenker at Mr Caddy går over i den evige fellesferie...

• 2 weeks later...
Posted

Etter å sett litt alu-tig på YouTube og litt leking ble resultatet såpass...

PXL_20250918_155423186.jpgPXL_20250918_155023673.jpg

Tror nok jeg skal våge meg på litt mer seriøse prosjekt etterhvert...

Tommelfingerregel sier 40A pr mm gods og de platebetene er 3mm så det skulle gi 120A men selv med 80A var jeg nære på gjennombrenning og sleit med å mate tråden fort nok. Har bare 2mm tråd og burde nok hatt tykkere...