Jump to content

Recommended Posts

Posted

Begynnelse på en tråd/beskrivelse av arbeidet med å oppgradere vår Hercules - Defender -96, 170, 6x6, fra 300Tdi 2.8 til OM606. Planen var jo å ta dette til vinteren - men siden vår fantastiske 300Tdi 2.8 bestemte seg for å lage en sprek i ett stempel så ble prosjektet skjøvet fremover. Den nye motoren var på plass i garasjen/verkstedet - så neste trinn var å begynne å bestille inn alt av deler. Valget av hovedleverandør falt på DieselPump UK som tydeligvis kan dette, har mange videoer på YouTube og har en bra rykte. Etter en god kommunikasjon med Luke så endte jeg opp med en laaang liste med ulikt som måtte bestilles. Mye smådeler men også diesel pumpe, turbo, fremre eksosanlegg, overgang mellom OM606 og R380 som alt koster - og det blir fort mye penger av dette. Ombygging av R380 til "Stumpy" versjon koster også selv om jeg gjør det selv  - og enda har jeg ikke kontroll på kjøling og Intecooler.  Men - motor og gearkasse er nå ute av Hercules - lot transferkassen stå igjen siden denne ikke vil bli berørt. Ellers så må der ryddes og vaskes i motorrommet 😉 . OM606 motoren får en gjennomgang - men siden alt ser veldig bra ut og motoren ikke skal ha gått mer enn ca 240.000. km (ingen ting for denne motoren) så plukker vi ikke ut veiv og stempler. Toppen er av og etter rengjøring så skifter jeg nå til litt hardere ventilfjærer samtidig som kanaler rengjøres og ventil tetninger skiftes. Alt ser veldig bra ut / ikke tegn til slitasje. Den varianten jeg bygger er "den minste" av de oppgraderte fra DPUK - altså ca 275 hk. Dette er også det maksimale jeg tørr å belaste drivverket med. Både pumpe og turbo har denne effekten som maksimum. Av litt uventete utfordringer var ombygging av R380 til Stumpy. Videoene på YouTube viste greit hvor lett dette var - men jaggu satt ulikt fast slik at jeg ødela en colar/en ring + et lager + at et annet lager ikke er mulig å få av på en måte som gjør at det kan brukes igjen. Induksjonsvarme / gass / bannskap og meisel måtte til...  så nå venter jeg bare på noen nye deler fra Ashcroft for å få kassen sammen igjen.  Legger ved litt bilder - innsprøytings pumpe og turbo + litt til kommer nå til uken... og mer informasjon kommer etter hvert. Og ja - venter fortsatt på godkjenning av min søknad av denne ombyggingen ... kan ikke tro annet enn at det går igjennom. 275hk i en 4700 kg bil med oppgraderte bremser bør være sikkert nok.  Bare spør hvis noe. 

IMG_20250822_144644.jpg

IMG_20250822_144656.jpg

IMG_20250822_144713.jpg

IMG_20250822_144723.jpg

IMG_20250822_144733.jpg

IMG_20250822_144807.jpg

IMG_20250822_144822.jpg

IMG_20250822_144834.jpg

IMG_20250822_144916.jpg

Posted

Noen steder er det oppgitt at OM606 veier 10kg MINDRE enn en 300Tdi - så realiteten er vel at de +/- veier omtrent det samme. Med Stumpy clutch hus og gearkasse så flyttes også OM606 motoren lengre bak slik at vektfordelingen ikke blir endret (OM606 er jo litt lengre enn 300Tdi). Må jo ha litt å gjøre på 😉 .

Posted

300Tdi, 2.8 motoren er klar for salg - spørsmålet er om jeg skal ta jobben med å skifte stempel + sette inn foring i en sylinder ... eller om neste eier skal gjøre det. Motoren er "som ny" og har alt av oppgraderinger + mye ekstra reservedeler (ekstra ny turbo og mye annet). Sprekken i stempelet er sannsynligvis en produksjons svakhet som har utviklet seg over tid.  En feil som "aldri skjer" ...  

Posted

Atle, har du trykktestet dysen til den havarerte sylinderen?

Posted

Nope - men det kan være en ide å gjøre det for sikkerhets skyld. Fikk alle dysene sjekket for et par år siden og da var de perfekte - skjønner spørsmålet selv om der ikke er indikasjoner på at det var feil på en dyse. Takker.

Posted (edited)

Dette må bli skikkelig bra med en OM606 under panseret, Atle.

Jeg glemmer ikke hvor godt dere hang på opp til Imingfjell på Forumtreffet's rebusløp.

Jeg hadde et svare strev med å holde avstand med min 'lette' 2 dørs Classic med 14CUX EFI V8 under panseret oppover bakkene til toppen - med dere hengene rett etter - 4,5 tonn og 6 hjul + 300 Tdi.

Jeg kjørte alt det V8'ern maktet - og dere hang på...

Imponerende!

Jeg hørte jo etterpå at Tdi'en ikke var helt standard.

Men Imponerende var det !

På toppen ved Sønstevann 

20250614_123950.jpg

Edited by Tuscan
Posted
Tuscan skrev (6 timer siden):

Dette må bli skikkelig bra med en OM606 under panseret, Atle.

Jeg glemmer ikke hvor godt dere hang på opp til Imingfjell på Forumtreffet's rebusløp.

Jeg hadde et svare strev med å holde avstand med min 'lette' 2 dørs Classic med 14CUX EFI V8 under panseret oppover bakkene til toppen - med dere hengene rett etter - 4,5 tonn og 6 hjul + 300 Tdi.

Jeg kjørte alt det V8'ern maktet - og dere hang på...

Imponerende!

Jeg hørte jo etterpå at Tdi'en ikke var helt standard.

Men Imponerende var det !

På toppen ved Sønstevann 

20250614_123950.jpg

Takker så mye for hyggelig kommentar Vidar - vi gleder oss til å få den nye motoren på plass i Hercules selv om den spesielle 300Tdi 2.8 motoren gjør en fantastisk jobb. Utrolig dreiemoment fra langt nede - tenk deg denne motoren i en vanlig Defender med 4 hjul og mye lavere vekt ...   Det var uheldig at et stempel fikk en sprek men det var jo ikke noe motorhavari - så noen får nok gleden av den super motoren etter hvert. Vi stiller på nye treff etter hvert - og er klar for flere oppoverbakker LOL. 

Posted

Har du sett på Mr Hewes-2 på YouTube? 2 episoder der han får montert OM606 i en Defender.

Posted
BBernt skrev (48 minutter siden):

Har du sett på Mr Hewes-2 på YouTube? 2 episoder der han får montert OM606 i en Defender.

Ikke sett den før nå .. men dette er nesten 100% identisk med det som jeg gjør med Hercules. Turbo på min OM606 er en litt forbedret utgave slik at effekt er opp fra 250 til 275 hester (uten at det betyr noe...).  Siden jeg bruker en Stumpy girkasse så kommer motoren litt lengre bak og så kjører jeg snorkel og eksternt  luft filter.  Blir også radiator og IC fra Allisport.  

Posted

Det går jevnt fremover med OM606 prosjektet - fokus er/har vært på motor + ombygging av girkasse til Stumpy og ikke minst å forstå / finne ut av alle tilpassinger og endringer som må gjøres. Fant jo ut etter hvert at det ikke var helt rett frem å konvertere en NA motor til turbo ....Litt ekstra deler er bestilt - og neste runde blir å bestille nytt innsug (MYE mindre enn det originale) pluss ny radiator og intercooler fra Allisport.  Har bestilt nye braketter slik at standard (eller oppgraderte...) Td5 enheter vil passe. Litt grubling på hvordan ekstra oljekjøler i front skulle kobles til - men har funnet/laget en god løsning. Tilkobling av olje til turbo og retur til bunnpanne har også krevd litt ekstra grubling - det samme gjelder oljetrykk til "anti jerk" funksjonen på den nye innsprøytnings pumpen. Turboen er også vannavkjølt så litt tilkobling og slanger der.  Har skiftet alle 24 (!) ventilfjærene og rengjort/sjekket alle ventiler/seter og kanaler - så nå er toppen på plass / kjede montert med nye styringer og pumpe timet...  Mye detalj arbeid med å rengjøre alle bolter / deler med roterende stålbørste +++, men det ser skikkelig ut. I løpet av de neste 2 ukene så skal vi være klar til å løfte motoren inn 😉 .

Oljekjøler OM606.jpg

Posted (edited)

Spennende med ymse forskjellige konverteringer i LR generelt. Her er det litt mer enn spennende.

Hadde jeg hatt en eldre 90 ville jeg nok klort på døren for å få kjøpte den gamle motoren din.

Edited by gautes
Posted
gautes skrev (2 timer siden):

Spennende med ymse forskjellige konverteringer i LR generelt. Her er det litt mer enn spennende.

Hadde jeg hatt en eldre 90 ville jeg nok klort på døren for å få kjøpte den gamle motoren din.

Den "gamle" 300Tdi 2.8 motoren i en 90 hadde fått fart på hjulene LOL.  Noen får nok stor glede av den en dag. 

Posted

Så du bygger videre på en OM606 sugedisel? Jeg ville nok heler kanskje startet med en som har hatt turbo fra fabrikk. Vet ikke noe om underspyling som Lafte nevner men vet at det er forskjeller på stempelråder og toppen. Men @Atle G er vel i kontakt med DieselPumpUK og Luke der så da vil jeg tro at Luke sørger for at Atle kjøper en haug med deller derifra slik at dette blir en mottor vi alle kommer til å være misunlige på når han blir ferdig. 😃

Posted
lafterolf skrev (3 timer siden):

Har motoren underspyling av stempel?

De gamle sugedieslene hadde ikke det.

Den har nok underspyling av stempel ja 😉 

Mr. Croft skrev (11 minutter siden):

Så du bygger videre på en OM606 sugedisel? Jeg ville nok heler kanskje startet med en som har hatt turbo fra fabrikk. Vet ikke noe om underspyling som Lafte nevner men vet at det er forskjeller på stempelråder og toppen. Men @Atle G er vel i kontakt med DieselPumpUK og Luke der så da vil jeg tro at Luke sørger for at Atle kjøper en haug med deller derifra slik at dette blir en mottor vi alle kommer til å være misunlige på når han blir ferdig. 😃

Korrekt - har god kontakt med Luke / DieselPumpUK så ingen bekymringer rundt den -96 motoren som er mitt utgangspunkt. Husk også at jeg bygger en "mild" versjon med ca 275 Hk - og ikke et monster med 500+ hester. Hvis jeg hadde funnet en original turbo i like god stand som min motor så hadde noen ting vært lettere. F.eks. olje til og olje ut av turbo. Blokken min har samme støpning som turbo versjonen men mangler at der er boret opp og gjenget for inn og ut med olje. Jeg borrer opp for utløp fra turbo siden jeg lett får fjernet metallspon - men innløp til turbo flytter jeg til utgang fra oljefilter. 

Posted
lafterolf skrev (1 time siden):

Du senker kompresjonen siden det blir montert stor turbo?

Nope - ingen anbefaling om det fra DPUK - og turboen er heller ikke "stor" 😉 . 

Posted
Atle G skrev (7 minutter siden):

Nope - ingen anbefaling om det fra DPUK - og turboen er heller ikke "stor" 😉 . 

I tillegg - der er forskjell på 94/95 OM606 og 96/98 OM606 - fra -96 og senere er oppgradert/sterkere enn tidligere motorer. Min er en -96 og opprinnelig med den "elektroniske" mekaniske innsprøytnings pumpen. Det at den har underspyling/kjøling av stemplene er viktig og riktig. 

Posted

Var bare en tanke, for ettermontert turbo på feks traktor så blir kompresjon gjort om. Det er fordi dobling/tredobling av tilført luft vil øke kompresjonen så mye at det må lages plass til dette.

De vet nok hva de driver med de som kan dette, men vi er så nysjerrige og vitebegjærlig.😉

Posted
lafterolf skrev (3 timer siden):

Var bare en tanke, for ettermontert turbo på feks traktor så blir kompresjon gjort om. Det er fordi dobling/tredobling av tilført luft vil øke kompresjonen så mye at det må lages plass til dette.

De vet nok hva de driver med de som kan dette, men vi er så nysjerrige og vitebegjærlig.😉

Har alltid vært nysgjerrig og vitebegjærlig og hatt mye flere suksesser enn nedturer opp gjennom årene - mange, mange arbeidsplasser har kommet som en følge av dette både lokalt og i enda større grad ute i verden. Nå aktiv pensjonist - og trives med det !!