Sten-Th Posted July 24, 2025 Posted July 24, 2025 (edited) Ser ut som jeg sliter med samme problemet som @Skrotniss1 i hans tråd. Etter å ha fått feilen under tilfeldige forhold over tid ser det nå ut som den kommer konsekvent. Bilen går i nødmodus, HDC feil, TCCM, +++. Mange u-koder og etpar fuel koder. Byttet bremselysbryter, ingen nytte. Byttet dieselfilter, ingen nytte. sjekket over jordingsforbindelser under luftfilterboks og ved abs modul. Ingen nytte. fant irr på TCCM kontaktene bak batteriet, gjorde godt rent, men ble ikke bedre. Har bestilt sett for å sjekke lekkasje fra dysene. Testet litt i innkjørselen, setter bilen i D, holder på brems og drar forsiktig på. Turtallet stiger jevnt til omtrent 1600 rpm så ser jeg at turtallet ramler ned. Overvåker med GAP og ser at fueltrykket også går ned. Deretter 3-amigos pånytt… under kjøring så jeg peaker på dieseltrykket, hadde jevnt pådrag. Dette var Ikke konsekvent. Siden feilen kommer så konsekvent, ringer det noen bjeller hos noen av dere? Leste gjennom tråden til @Skrotniss1 og trådene som vart henvist til der. ser det kan være så enkelt som trykksensoren på railen, eller et kabelbrudd. Tenker videre testing blir lekkasjeteste dysene, bytte railsensor, lete etter kabelbrudd. Bilen starter lett kald eller varm Dyselekkasje er en rimelig test å utføre. Men er det andre ting jeg bør utelukke og som er rimelig før jeg begynner å kaste store sedler på stor og liten diesel pumpe? Edited July 24, 2025 by Sten-Th Tilleggsinfo Quote
lrsg Posted July 24, 2025 Posted July 24, 2025 Verdt å sjekke dysene, men hvis de er friske så er det nok høytrykkspumpa som svikter. Det er nok den vanligste årsaken til P0087. Jeg lette rundt på alle mulige forum og nettsider når det skjedde meg for noen år siden, og det aller meste pekte på høytrykkspumpa. Og det var det for min del også - ny pumpe og alt i orden. Quote
Sten-Th Posted July 24, 2025 Author Posted July 24, 2025 Takker for svar og erfaring 👌. Tips til sted å kjøpe pumpe? Kjøpte du ny eller overhalt? Quote
lrsg Posted July 24, 2025 Posted July 24, 2025 Jeg kjøpte en overhalt pumpe på ebay i sin tid. Her er en: https://www.ebay.co.uk/itm/363370880384?chn=ps&_ul=GB&_trkparms=ispr%3D1&amdata=enc%3A1wRMYmomOTfmvMifrYUcI1A32&norover=1&mkevt=1&mkrid=710-169684-097358-0&mkcid=2&itemid=363370880384&targetid=325425753764&device=m&mktype=pla&googleloc=1010976&poi=&campaignid=20649918451&mkgroupid=151788312862&rlsatarget=pla-325425753764&abcId=&merchantid=9542374&gad_source=1&gad_campaignid=20649918451 LR butikken selger også overhalte - https://lrbutikken.no/index.php?id_category=72&controller=category Merk at det er forskjell på typen for Euro3 og Euro4 motor. Quote
Hanslr Posted July 24, 2025 Posted July 24, 2025 Byttet HPFP i fjor høst, hadde da P2290-00. Siden har bilen gått problemfritt. Inntil nå…. Får nå P0087 ved hardt pådrag/tung belastning. Blir ikke klok på disse bilene🙄 Quote
Sten-Th Posted July 24, 2025 Author Posted July 24, 2025 Merkelige greier ja. har bestilt dyselekkasje tester fra verktygs boden og manometer for å teste lavtrykk systemet fra staypro. Kjøpte av merket Pela, så får vi se i neste uke hvor dette går. @Hanslr har du sjekket sensoren til fuel railen? Lrbutikken har, med en kommentar https://lrbutikken.no/index.php?id_product=1866&rewrite=discovery-3-diesel-trykk-sensor&controller=product Diesel lekk tester https://verktoysboden.no/garasje-verksted/bil-motorsykkelverktoy/test-maleverktoy/dieseltestere manometer https://www.staypro.no/garasje-arbeidsplass/verksted-og-bil/verksted-og-biltilbehor/ovrige-verksteds-og-kjoretoyutstyr/pela-74260-testsett-tu-114-3106663 Quote
Hanslr Posted July 24, 2025 Posted July 24, 2025 Nei, jeg har liggende en ny, uoriginal. Men lest de kan skape problemer og at man bør bytte hele railen med sensor. (Original) Er nå i Italia med bilen og håper den går hjem🙈 Går bare i nød om jeg drar på mye, f.eks. kick down, eller akselerasjon opp bakker. usikker på hvor jeg skal begynne når jeg kommer hjem🤦♂️ har du lest ut hva som skjer på live verdier når bilen går i nødmodus? Quote
Sten-Th Posted July 24, 2025 Author Posted July 24, 2025 Leste av fuelrail trykket sammen med turtall, ved belastning kommer jeg opp i 1600 rpm så faller fueltrykket markant og turtallet dropper. Aner meg at det egentlig er ventilen på høytrykkspumpen som jukser. Er på ferie selv (uten Disco ☹️) så skal fintenke litt på hva jeg skal sjekke neste uke. Quote
Hanslr Posted July 24, 2025 Posted July 24, 2025 Leste om noen fra Russland som satte 12v direkte på pcv. om det er noe som gjør at den går tregt kan dette kanskje hjelpe. Da får den full åpning. Noe den sjeldent gjør med vanlig signal tror jeg. Det er avlesning på fuel pressure og rail pressure. Matcher disse hos deg? Quote
Sten-Th Posted July 25, 2025 Author Posted July 25, 2025 (edited) Fikk ikke logget det samtidig. Skal sette det opp når jeg kommer hjem neste uke. Hva tenker du dersom det er motstridende? Vet du hvor de to forskjellige målepunktene er? 12v rett på pcv, verdt å prøve ja 🤗. Så på LR time at man visstnok kan få begge ventilene separat til HP pumpen fra UK for ca to båtpenger pr stk. (volum kontroll og PCV) edit: Det er lett å surre med ventilene på pumpen. en er til volum og en er trykk. Lurer på om pcv åpner på avlest trykk? skal bruke litt tid å logge data neste uke, sjekke LP system og leakteste litt 🤗 Edited July 25, 2025 by Sten-Th Quote
Timo@ Posted July 25, 2025 Posted July 25, 2025 18 hours ago, Hanslr said: Leste om noen fra Russland som satte 12v direkte på pcv. om det er noe som gjør at den går tregt kan dette kanskje hjelpe. Da får den full åpning. Noe den sjeldent gjør med vanlig signal tror jeg. Det er avlesning på fuel pressure og rail pressure. Matcher disse hos deg? mest sansynlig det er snakk om vcv det er flere årsaker til fuel rail feil; - dysene som viser verdier under eller over grenser som i praksis bør måles på varmt motor 80-90C. Om verdier over 1400 eller mindre enn 600 den dyse må skyftes dette kan sjekkes med IID tool eller med kit som beskrevet - lavtrykspumpe, som kan skjekkes mot skreder ventil, eller hvis man frakobler slanger fra høytrykspumpe og bruker disel fra kanne (gjennom vanlige biltema drivstof slanger med filter). Husk frakoble sikring fra lavtrykspume før du tester. - VCV ventil som årsak, som klogges av skit eller av spon fra selve pumpe (vi har gamle biler generelt) den kan enten demonteres fra pumpe separat for inspekjon (ledninger bør legges på nytt etterhvert) eller demonteres sammen med høytrykspumpe Man kan også prøve å dunke litt på VCV muligens hjelper. Finnes også methode vhor man kuter ledninger fra VCV og kobler til batteri, minus pol direkte, og plus pol sporadisk av/på for kort tid. Detter imiterer at den åpnes til 100% og da skit strømes gjennom VCV. -man må også huske at manualen sier at alle komponenter av drivstofsystem bør skiftes om man skifter pumpe, det er pga skit kan også være i tanken eller slanger noen sted og kunne tilbake til høytrykspumpe. Derfor anbefales det å montere 2 transparante filter før og etter høytrykspumpe for å sikre at den skal ikke ødeleges en gang til -ellers selve høytrykspumpe kan være gåen pga tid, fjærer som er innvendig for eksempel, eller slitasje, de er gamle som 15-20 år nå om du har lenken til video jeg kan sjekke Quote
iknutis Posted July 26, 2025 Posted July 26, 2025 (edited) Det ligger masse bilder i den andre tråden dere kan sammenligne med. Litt dumt å starte flere tråder på samme tema, den andre tråden blir bare mer verdifull med deres feilsøking også i den. Edited July 26, 2025 by iknutis Quote
Sten-Th Posted July 26, 2025 Author Posted July 26, 2025 Ville ikke overta tråden og prosessen til noen andre. Kan være to forskjellige årsaker. Skal sette opp med litt struktur når jeg har fått lekkasje tester og manometeret. Quote
iknutis Posted July 27, 2025 Posted July 27, 2025 Det kan være, men desto større grunn til å samle alle årsakene i en tråd. Symptomene er de samme, og en ny som skal begynne med feilsøkingen kan da lese en tråd og få alle tipsene istedet for å måtte lese 4-5 tråder. Jeg tenker alltid på hvordan mitt arbeid på et forum kan hjelpe andre senere. Quote
Sten-Th Posted July 27, 2025 Author Posted July 27, 2025 Tenker akkurat det samme, men har lest en del tråder der både feilsøking, løsning og årsak blir borte i alt annet. Litt slik som du og jeg holder på. I tillegg er det mange som presenterer en problemstilling med litt feilsøking og forlater forumet uten å si noe om hva som ble resultatet. Vi er forskjellige, slik er det bare tenker jeg. Men om en moderator ønsker å samle trådene, så tenker jeg de bare gjør det. Og igjen, jeg skal lage en post der jeg setter opp problemet, hva jeg har gjort og hva som (forhåpentligvis) ble løsningen. Det ønsker jeg å gjøre for både å hjelpe andre som leter rundt og for egen læring. Sett fra min side er vi begge for tidlig i prosessen til å forvente samme resultat. men takk for innspill, kan godt hende du får rett tilslutt 🤗 Quote
iknutis Posted July 27, 2025 Posted July 27, 2025 Sten-Th skrev (9 timer siden): takk for innspill, kan godt hende du får rett tilslutt 🤗 Jeg husker så alt for godt hvor irriterende det var med 50-sider uten en løsning, eller 20 forskjellige tråder med samme feilkode, samme feilsøking og så ble det bare linket videre til andre tråder og innimellom andre forum. 😂 Min erfaring oppsummert med p0087; -matepumpe i tanken har liten betydning så lenge den går -høytrykkspumpe kan være dårlig -trykksensor på railen kan være dårlig -dyser kan ha innvendig lekkasje, både på lavt og høyt trykk og kan være vanskelig å diagnostisere -kabelbrudd fra trykksensor på railen til ECU kan være årsak Hos meg var det både dårlig høytrykkspumpe (tungstartet i kulda, glødeplugger var ok) og kabelbrudd. Til å begynne med kom feilen hele tiden, både med mye gass og lite gass. Etter å ha byttet høytrykkspumpa ble den latterlig lettstartet både når det var varmt og kaldt, men da ble feilen mer uforutsigbar og kom oftest syns jeg, når jeg kjørte veldig pent. Quote
Sten-Th Posted July 28, 2025 Author Posted July 28, 2025 🤗 takk for oppsummering, helt perfekt for mitt hode. Skal feilsøke på bilen når vi kommer hjem fra ferie 🤗 Quote
Sten-Th Posted July 31, 2025 Author Posted July 31, 2025 Hei igjen Målte retur fra dyser - innenfor spec - varm og kald motor - ca 50 ml pr rekke på 4 minutter (målte kun 1-3 og 4-6 da jeg ikke har fått lekkasje kitet enda) Byttet sensor på railen med en brukt - nå kom feilen med høyere pådrag/belastning. Byttet sensor fordi jeg mente jeg hadde sett at fueltrykket hoppet under kjøring, men var stabilt på tomgang. Bildet her er bakgrunn for at jeg ville bytte sensor (22.Juli) 31.Juli Verdier før sensor bytte Etter sensor bytte Test tur etter sensorbytte, men ser ut som volum ventilen ikke henger med - endret pådrag/belastning tenker jeg ikke betyr så mye. Ser rimelig likt ut som @Hanslr og @Skrotniss1 Korriger meg om jeg tar feil, men ser ut som volumventilen ikke henger med. Dersom denne ikke går slik den skal antar jeg at det er mekanisk slitasje. VCV kan vel kobles rett på 12V som @Timo@ nevnte, og moves fullt noen ganger frem og tilbake så den løsner og vil virke ok en stund. Men vil uansett være en kortsiktig løsning. LP system: Ok - Koblet manometer på Schraderventilen, 5 PSI og leverer 5 dl i minuttet (ok) Trykksensor rail: Ok - målte spennig og jord Lekksjetest dyser: Ok Målte retur fra dyser - innenfor spec - varm og kald motor - ca 50 ml pr rekke på 4 minutter (målte kun 1-3 og 4-6 da jeg ikke har fått lekkasje kitet) Kabling til sensor: Målt ut på sensor plugg og ok, sjekket også jord. Dro og dyttet i kabling mens jeg målte. Fant ingenting galt med kabling fra plugg mot ledningsnett Neste: -Sjekke for kabelbrudd på ECU side og mot VCV (Volumkontroll ventil), PCV (trykkreg ventil) og railtrykk -Kjøpe injector rens, rense LP diesel system -Vurdere å blåse gjennom dieselrørene fra tank til motor. -Bytte til originalt dieselfilter - ? - ? -HPFP med (VCV - PCV) Sluttkommentar for idag: Er det mekanisk slitasje så kan det hjelpe med en skvett 2T olje blandet med dieselen for å få fart på slitne sleider(?) Fylte på 0.5 ltr på ca 30 liter diesel og kjørte en tur. Ingen feil... Tror ikke dette hjelper i det lange løp, om jeg ikke finne noe kabelbrudd er det muligens HPFP tilslutt, men må få eliminert alle muligheter bak i systemet først. Blir enda en testur ikveld for å se om feilen kommer tilbake, noe jeg regner med den gjør. Endringer fra igår: Byttet trykksensor på rail, fyllt på 0.5 ltr olje på tank. Kom gjerne med meninger eller andre erfaringer Quote
Sten-Th Posted August 1, 2025 Author Posted August 1, 2025 Sjekket kabling mot pcv med multimeter, mellom plugg til sensor og ecu. All good. I et svakt øyeblikk bestilte jeg en brukt HPFP som har ca 60k fra den var montert. Dagens Prøvetur, kjørte 1.5 mil for å hjelpe en annen bil, hver halvannen kilometer feilet det. Kom frem, fikk «hvilt» seg en halvtime. Ikke et feilnykk på hjemtur 🤷 Quote
Sten-Th Posted August 12, 2025 Author Posted August 12, 2025 (edited) Idag fikk jeg enda en feilmelding, P0090 - open circuit. -Motor stoppet - ville ikke starte - ut å sjekke - dyttet litt i kabelen til PCV så kom startet den med en gang - kjørte 100 meter - stopp - osv til jeg kom meg hjem. Sjekket litt på tunet hvordan dette hang i hop, rikket litt på kabelen nært kontakten og jepp - stoppet pånytt - mistet signal fra PCV Åpnet kontakten og strammet hylsen, det kan gjøres slik: 1: vipp lokket bakover 2: ta ut gummi 3: ta ut den gule enden, litt fikling på haken med et lite flatjern så kom den greit av 4: Åpne forsiktig plastkroken som holder den på plass, det er en på hver side av hylsen som kabelen er festet i. Dra/dytt ut hylsen ut av plastikkhuset den sitter i. 5: Press forsiktig nedover (bilde hentet fra google), Ikke for mye, da kan man ødelegge.... 6: Monter tilbake - huske retning på hylsen - inn samme vei den kom ut. Demonter gjerne en hylse i gangen eller merk hvor de skal så man ikke roter det til Dette kan være løsningen på mine problemer, men jeg har dratt av denne etpar ganger og probet den i begge ender. edit: fjernet bilde som var feil Edited August 12, 2025 by Sten-Th Quote
Timo@ Posted August 12, 2025 Posted August 12, 2025 du kan eventuelt koble gjennom wago koblingsklemme jeg kjører med slike, fungerer som det skal Quote
Sten-Th Posted August 12, 2025 Author Posted August 12, 2025 ah, tenkte ikke på Wago 😛 Takker @Timo@ Takk til alle andre for tips og kommentarer Blir en tur på 30 mil imorgen, så får vi se.. Quote
Sten-Th Posted August 13, 2025 Author Posted August 13, 2025 Ble ingen umiddelbar suksess nei... Feilen kommer kun når jeg slipper gassen eller har minimalt med pådrag. Dersom jeg setter giret til N (fri) når jeg slipper gassen, kommer ikke feilen. 🙃 Skjønner ikke dette, var det selve høytrykkspumpen burde bilen både vært tungstartet og feilen kommet konsekvent. Menmen får kjøre videre en stund til å se om det blir noe mere håndfast før jeg bestemmer meg for å bytte HPFP. Quote
iknutis Posted August 13, 2025 Posted August 13, 2025 Som jeg skrev i min tråd hadde også jeg oftest feilen når jeg kjørte pent, nesten uten gass. Hvis jeg fulgte med på dieseltrykket på gap-tool, kunne jeg se når det steg og hvis jeg da gikk av gassen, skjedde ikke feilen. Gir nesten ikke mening da feilen på min var kabelbrudd, så jeg kan ikke forklare hvorfor den oppførte seg slik den gjorde. Quote
Recommended Posts