Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har en tendens til å få vibrasjoner under kjøring. Det begynner med en svak vibrasjon som til slutt blir så kraftig at jeg må stoppe bilen. Men etter en stopp så er problemet helt borte. Jeg klarete å kjøre tur retur Steinkjer uten problemer med vibrasjon. Men på en tur på kanskje en eller to mil så kan vibrasjon komme. Noen ganger er den så kraftig man skulle tro at et hjul var i ferd med å falle av. Det kan ikke være hjulene da den får det samme med både sommer og vinterdekk.

Det rister faktisk i hele bilen. Er det noen som har vært bort i det samme med Freelander. Kan det være en foring eller kanskje støtdemper. Det skjer selv på helt plan og fin vei. Bilen er nylig EU-godkjent så dem skulle ha sett om det var noen slitte foringer eller dempere.

Jeg har begynt å stoppe med en gang jeg kjenner tendens til vibrasjon. Jeg må stoppe for å bli kvitt vibrasjon og den kommer sjelden tilbake på samme turen.

Posted

Jeg får ta meg en tur til et Land Rover verksted i Hamar. Så dem kan se på dette. Virker ikke som at det er motoren vibrasjonene kommer i fra. Det virker som det er lenger bak. Jeg trenger bare å stoppe bilen men behøver ikke å stoppe motoren. Merker ingen forskjell ved å fri ut og trille eller gi mer gass. Må stoppe bilen fra å rulle.

Posted (edited)
14 hours ago, Alf said:

Jeg får ta meg en tur til et Land Rover verksted i Hamar. Så dem kan se på dette. Virker ikke som at det er motoren vibrasjonene kommer i fra. Det virker som det er lenger bak. Jeg trenger bare å stoppe bilen men behøver ikke å stoppe motoren. Merker ingen forskjell ved å fri ut og trille eller gi mer gass. Må stoppe bilen fra å rulle.

Ville sjekket status på parkeringsbrems først. Kan være at den sleper ørlite innpå, eller at det er noe rusk inne i trommelen. Ikke helt uvanlig på D4 med EPB, men vet ikke hvordan det eventuelt kan være med vanlig manuell parkeringsbrems. Jeg fikk nå i alle fall "tilfeldige" vibrasjoner som begynte "pent" før de eskalerte til at bilen omtrent hoppet av veien. Full stopp - også var det borte når man tok i gang igjen - akkurat som du beskriver.

Edited by trondshj
Posted

Hei,

Har vært borti akkuratt det samme selv på den forrige FL2 en min. Er ikke helt sikker på hva som er årsaken til dette, men virker som om 4x4 systemet får en svingning som gjør at det jobber imot seg selv. Stopper du, så kommer det gjerne ikke tilbake med det første da du har "resatt" synkroniseringa på en måte. Første punkt er om dekkene er vilkårlig skiftest rundtom på bilen. Forskjeller i rulleomkrets kan skape et slikt fenomen. Alltid viktig at dekkene havner på samme plass hver gang de er av da slittasjen gir dem hvert sitt "fingeravtrykk". Kan være at du er maks uheldig siden du opplever dette på både sommer og vinterdekk. Er dekka gamle / slitte? 

Henende bremser er også nevnt. Håndbrekk mekansime / bremsesko på FL2 kan sette seg med åra og henge. BRemsebånd kan løsne fra bremseskoene pgs korrosjon. Disse to tingene er ikke ukjent for FL2. Sjekk at bremsene på ingen måte henger rundtom på bilen. 

Haldex kan også være en syndebukk. Disse går ofte altfor langt uten service. Noen får en feil som gjør at de kan henge litt har jeg lest.

Det du kan prøve, er å ta ut sikring FB6 i boksen i bagasjerommet. Da skal Haldex være koblet ut slik at du har ren 2WD. Du bør ikke oppleve noen vibrasjoner da. 

Til slutt så kan muligens slitte drivknuter være en årsak? Har du noen vibrasjoner i rattet? Ser av en merkelig grunn at fremre/venstre drivaksel sjeldent er å få tak i brukt. Dette er den som har mest last og dårligst støtte av alle 4..

Vet ikke om dette er så mye til hjelp, men ihvertfall ting som kan sjekkes :)

Posted

Hei,

For 2 år siden hadde jeg tilsvarende problem, ble så irritert over problemet. Selv mistenkte jeg CVC ledd. Byttet aksling m/cvc, samt hjullager på høyre siden på min. Siden har den vært snill. risting og vibrasjoner er nå borte. Hva dette kommer av vet jeg ikke, men det løste mitt problem. 

Mvh

Henning

• 1 month later...
Posted

Sønnen min opplevde tilsvarende. Da var det en caliper foran som gjorde at bremsen hang på. Den var enkel å finne da det ble varmt.

• 2 weeks later...
Posted
Dan-Ove skrev (På 1.9.2025 den 11.39):

Sønnen min opplevde tilsvarende. Da var det en caliper foran som gjorde at bremsen hang på. Den var enkel å finne da det ble varmt.

Jeg har skiftet begge calipter begge sider foran da venstre side ble skikkelig varm. Men det hjalp ikke på mot vibrering. Vurderer å skifte bak også. Virker som at det er bak det vibrerer.