Bend Posted June 8 Posted June 8 Hei! Gjør til forarbeid før jeg evt kjøper meg min første D5. Spørsmål til dere som har hatt ulike Discovery, hva koster det ish med service og hvor ofte har dere hatt den på service (merkeforhandler)? Kjenner jeg forum rett, så får jeg sikkert mye rart til svar, men jeg spør sånn generelt og det trenger ikke å være på krona. Har i dag en Volvo xc60 T8 som er mer tørst enn min forrige XC600 diesel. Har vært veldig fornøyd med komfort og alt, men går over til varebil, og snuser på en dicso 5 2019 mod. Andre dyre utgifter en Disco 5 har som ikke en Volvo 2018mod har? har en kamerat som snakker mye om luftbelger og mye problemer med disse bilene…er dette bare barnesykdommer og ikke lengre et problem på 2019mod eller er det det i aller høyeste grad? takk for svar på forhånd. Quote
trondshj Posted June 9 Posted June 9 Har hatt 2019 D5 (3.0 SDV6, 306 hk) i litt over tre år. Vanlig service betaler jeg vel drøyt 10.000 kr for, men så er det jo litt diverse som kommer i tillegg på forskjellige intervaller og kilometerstand, så det er egentlig ikke noe fasitsvar på det. Mekanisk har bilen oppført seg nesten eksemplarisk. At det er noe særlig til trøbbel med luftfjæringen på disse har jeg ikke hørt noe om, eller sett noe av her på forumet så langt jeg kan huske. Hadde også en D4 med luftfjæring i over 10 år og 300.000 km, og hadde egentlig bare trøbbel med fjæringen der en gang. Det som derimot har plaget meg med D5 har vært vindusheisene på fremdørene, hvor jeg har vært nødt til å bytte begge med relativt kort intervall. Om det er noe spesielt min bil har vært gjennom, eller om det er et vanlig problem vites ikke. I tillegg har dørlåsene på begge bakdørene også blitt byttet ut da de brått og uventet plutselig ikke ville holde dørene lukket. Også har det vært litt issues med klimaanlegget, med et spjeld som måtte "læres opp" på nytt og en kontakt til en steppermotor som hadde løsnet. Men igjen - kan mistenke at noen har rotet inne i dashen en gang før den kom i mitt eie, og at nødvendigvis ikke er bilens feil. Utover det har bilen passert 150.000 med god margin, og jeg storkoser meg fortsatt bak rattet. Quote
Bend Posted June 9 Author Posted June 9 Takk for god erfaringsutveksling! Jeg tar det med meg, og som du skriver så har jeg hatt mine issues med mine to xc60, men ikke pga merke, bare tilfeldig. Quote
Olav Haavardsholm Posted June 9 Posted June 9 Siden du snakker om å gå over til varebil bør det vel også nevnes at det er stor forskjell på biler bygget om "originalt" og de som er bygget om i Telemark - var det salmakerverksted det het? Dette vet du alt om, Trond. Quote
trondshj Posted June 10 Posted June 10 7 hours ago, Olav Haavardsholm said: Siden du snakker om å gå over til varebil bør det vel også nevnes at det er stor forskjell på biler bygget om "originalt" og de som er bygget om i Telemark - var det salmakerverksted det het? Dette vet du alt om, Trond. Godt poeng - det glemte jeg i farten - om det nå er bil på grønne skilter du er ute etter, så pass på at den er bygget om av Telemark Salmakerverksted. De har en helt annen fjæringskomfort i tillegg til at de ikke ødelegger interiøret under ombygging. Om du prøvekjører en som _ikke_ er bygget om av Telemark Salmakerverksted så tror jeg du risikerer å bli skuffet ved første fartsdump. Den enkleste måten å se dette på er ved å ta en titt på skilleveggen til varerommet. Der skal det være stanset ut "Discovery" om den er bygget om av Telemark Salmakerverksted. Også bør man selvsagt kontakte selger og dobbeltsjekke for å være sikker. Quote
Bend Posted June 10 Author Posted June 10 Helt strålende at dere deler deres erfaringer! Jeg har registrert at noen skriver ombygget TS, men har tolket det som at det er mer enkeltpersoner som vil bygge om bilen til noe mer røffere osv. Men da skjønner jeg at det er nærere tvert om, at det er mer kvalitet. Jeg skal høre med selgerene jeg har kontakt med. Quote
trondshj Posted June 11 Posted June 11 Mitt inntrykk er at D5 som kommer til landet via "gråimport"/bruktimport er bygget om av Telemark Salmakerverksted, mens LR Norge får ombyggingene gjort av et annet firma som gjør en mindre heldig ombygging. I forkant av at jeg kjøpte min D5 spurte jeg forhandleren hvem som hadde bygget om min bil, og fikk til svar at de kun tok inn D5 som var bygget om av Telemark Salmakerverksted, så det sier jo litt. Quote
stianv Posted June 11 Posted June 11 Ombygging av TS er et must! Min var når jeg kjøpte den brukt ombygget av Lafinto (som er der de fleste er bygget om), men siden jeg allerede visste om problemet med demperne (se andre forum poster) var første stopp TS. Bilen ble valgt pga utstyrsnivå og kjørelengde, men etter en tur innom TS der de i første omgang fikset demperne ble det det snakk om økt benplass for forseter, soltak bak, sikkerhetsbelter (skjult) etc. ble det mer eller mindre en full TS ombyggning til slutt 🫣 Kjøreopplevelsen var mildt sagt en helt annen. De med adaptive dynamics (som min har) er vel de som er mest mishandlet av Lafinto, men de uten merker vel også stor forskjell. Det andre var at feil med soltak før (og etter) TS ombygging tok meg ganske mange måneder inn/ut av merkeverksted å finn ut av, før noen eksperter ble tilkalt fra Oslo og de til slutt fant ut at noen signalkabler var blitt (hårfint) kuttet av i taket under Lafinto ombyggingen. Det manglet også veldig mange deler til ombygging tilbake til 7-seter i det jeg fikk med bilen. Det er av ganske stor betydning hvis man har tenkt å konvertere fra varebil til 5/7 seter da D5 deler ikke akkurat er gratis 🤑 Quote
Recommended Posts