Skykode Posted May 7 Posted May 7 Hei, jeg har en Discovery 4 2014, 3.0 SDV6 HSE 256 hk som snart har gått 200 k. Jeg sliter med problem med høydeinnstilling og risting som jeg ikke blir kvitt, dette dukket opp etter mer omfattende arbeid gjort på verksted. Grunnet at bilen knirket ble den undersøkt på verksted og de fant: -øvre kuleledd var slakk bak -stabilisator lenkestag bak var knekt -(bremseklosser og skiver slitt bak) -Mellomaksellager defekt Videre ble det ble gjort endel arbeid: -(bremser mm), -skifte mellomaksling -mellomaksellager for mellomaksling -høyre side bak: skiftet øvre bærearm, øvre ytre kule foring, nedre ytre bærekule og indre -ytre endeledd begge sider. Etter dette oppdaget jeg at den stod skeivt. Det kunne virke som om venstre side er lavere enn høyre (eller høyre høyere enn venstre side, -usikker på hvilken side som er lav eller høy). Det ble til slutt utført manuell justering av kjørehøyde, hvor man la inn verdier manuelt for å få bilen rett. Etter dette får jeg meldingen "kun normal høyde tilgjengelig", og i tillegg rister rattet ganske kraftig når jeg kjører, som om det er slag i et hjul eller lignende. Har vært til verkstedet med dette nå i flere runder og lurte på om noen kan ha ideer om hva som kan være problemet, -det er dessverre ingen verksteder med spesialkompetanse på LR der jeg bor. Ca 7 cm høydeforskjell på sidene målt fra hjulbue til bakke. Veldig takknemlig for innspill! Quote
Timo@ Posted May 7 Posted May 7 (edited) var det utført firehlulskontor noen ganger? særlig etter endeledd og bærearm bytte jeg skulle sjekke 4 hjuls kontrol først, deretter kalibrere riktig høyde om det er fortsatt feil da du må lese feilkoder å finne vei videre kan være luftbelger som slipper luft eller ventilblokk hvor holder du? Edited May 7 by Timo@ Quote
KnurreJ Posted May 13 Posted May 13 Hvis verkstedet som har jobbet på bilen ikke er kjent med Disco og tilhørende luftfjæring med høydesensorer er det kanskje greit å sjekke at høydesensorene ser hele ut på høyre side der de har fiklet med øvre bærebro som sensor er festet til? Quote
Baugn Posted Tuesday at 10:22 PM Posted Tuesday at 10:22 PM Hei, leit med luftrøbbel. slet med skjev bil også lenge. Sensorene har en verdi fra 0-255 som arbeids område. Dersom bilen går over eller under så får du feil ganske kjapt. Kontroller at sensor gummi armen er montert på øvre bærearm og at festebrakett for sensoren ikke er rustet av rammen på bilen. Sjekk også for kabel brudd til sensor. jeg kjøpte meg en AP200c bt som jeg kan lese av verdier på sensorene , lese feilkoder og evt slette. Med iPhone kan høyden også kalibreres med mål oppgitt i mm. Skal være omkring 485 mm bak og 465 ish fremme. angrer ikke et sekund på at jeg har den tilgjengelig. det er her jeg mistenker at en sensor er manipulert for langt mot en verdi grense slik at dersom bil heves eller senkes, går utenfor arbeidsområde. når det gjelder risting så kan det være mye rart. Felger, senterringer, bremseskiver er noe jeg ville ha kontrollert først. En ubalansert mellomaksling er jeg usikker på hvordan føles i bilen, men det er jo en gjenstand som har vært gjort noe med. En ny skal jo være balansert i utgangspunktet. Quote
Recommended Posts