Atle G Posted April 26, 2025 Posted April 26, 2025 (edited) Har en stund vurdert hvordan det kan være mulig å få opp bruk av kommunikasjon radio (CB Radio / 27Mhz / 11 meter) blant oss som kjører Land Rover. Selv så har vi alltid radioen på når vi er ute å kjører - og selvsagt på kanal 16 (4x4) og AM. Men hører dessverre aldri andre tilfeldige brukere - derimot - når vi er på lengre turer med våre Land Rover venner rundt i Europa så brukes dette verktøyet kontinuerlig. På treff i Norge og i andre land så brukes også dette verktøyet sporadisk - men det er typisk for mange at siden utstyret brukes sjelden så oppstår der problemer. Selv så har jeg erfaring tilbake fra ca 1970 i Bergen hvor vi hadde CB Radio i båten / hjemme på Kråkenes (høyt oppe) og i min far sin bil slik at han kunne gi beskjed om at han var på vei hjem fra kontoret ... og min mor kunne ha middagen klar 😉 . Jeg var også aktiv når atmosfæriske forhold gjorde at jeg kunne snakke med sendere i Italia / Tyskland +++. Har fortsatt 2 av de første kommunikasjons radioene fra den tiden + en stor 5/8 bølge antenne på huset vårt her i Indre Sogn. Gode radioer og antenner er installert i begge Defenderne våre (pluss base stasjon) - og jeg driver stadig å oppgraderer / forbedrer. Kan vi få til mer og bedre kommunikasjon på denne teknologien frem mot / på vei mot og under 50års Jubileet i Rognan? Edited April 26, 2025 by Atle G skrivefeil Quote
gautes Posted April 26, 2025 Posted April 26, 2025 Ett problem jeg vet flere,inkl. meg, er sporadisk støy. Justerer man squelchen til støyfritt ett sted smeller det inn støy et annet sted. Og justerer vi for mye får vi inn få andre brukere. Med høreapparat i tillegg gir det begrenset lyst til kontinuerlig lytting. Et av mine første apparater var innebygget i radio og kasettspilleren. Den "overkjørte" stereoen ved sendingsmottak og brukte stereoens høyttalere. En slik løsning kunne jeg tenkt meg igjen hvis det finnes. Quote
Camarogeddon Posted April 26, 2025 Posted April 26, 2025 Jeg er ganske glad i CB'n min selv, men har i stor grad opplevd at aktiviteten rundt forbi i Norge, utenom treff er omtrent ikkeno' Men den ER veldig hendig på treff, det er det ingen tvil om. -C Quote
Atle G Posted April 26, 2025 Author Posted April 26, 2025 gautes skrev (40 minutter siden): Ett problem jeg vet flere,inkl. meg, er sporadisk støy. Justerer man squelchen til støyfritt ett sted smeller det inn støy et annet sted. Og justerer vi for mye får vi inn få andre brukere. Med høreapparat i tillegg gir det begrenset lyst til kontinuerlig lytting. Et av mine første apparater var innebygget i radio og kasettspilleren. Den "overkjørte" stereoen ved sendingsmottak og brukte stereoens høyttalere. En slik løsning kunne jeg tenkt meg igjen hvis det finnes. Akkurat - dette er typiske problemstillinger. Som ett eksempel så oppdaget jeg bare for noen dager siden at jeg hadde en mate pumpe fra fremre dieseltank som ga mye støy på CB Radioen ... heldigvis så fjernes dette lett ved å skifte til en annen type pumpe som IKKE skaper støy. Støy fra dynamo er ikke uvanlig og ellers så er støy fra kilder på utsiden av bilen plagsomme. Atmosfæriske forhold varierer og skaper regelmessig mye bakgrunnsstøy. Vi har installert ekstern høyttaler fra CB radioen i "ørehøyde" - og med god kvalitet. Det hjelper mye (også for oss som har høreapparat...). Ellers så er det grunnleggende stadig å ha en kvalitetsantenne / justere SWR så nær 1 som mulig ( 1,1 til 1,2 er realistisk) og så gjøre det som er mulig for å fjerne støy som oppstår i bilen (det som kommer utenfra er vanskeligere). Camarogeddon skrev (35 minutter siden): Jeg er ganske glad i CB'n min selv, men har i stor grad opplevd at aktiviteten rundt forbi i Norge, utenom treff er omtrent ikkeno' Men den ER veldig hendig på treff, det er det ingen tvil om. -C Akkurat - kan vi klare å forbedre dette? Løfte bruken? Få kontakt med andre LR entusiaster når vi er på vei til (og fra) treff / Rognan .... Quote
gautes Posted April 27, 2025 Posted April 27, 2025 Jeg lover å skjerpe bruken ihvertfall og sjekke tipsene over. Quote
lafterolf Posted April 27, 2025 Posted April 27, 2025 Mitt problem med radioen er elendig høytaler, kombinerer man det med bråk fra Defenderen og rot i hovedsentralen (meg) er det vanskelig å høre hva som sies. Quote
Atle G Posted April 27, 2025 Author Posted April 27, 2025 Vi har løst dette med en ekstern kvalitets høyttaler som henger ned fra taket mellom forsetene (bak hode plassering og mer i ørehøyde). Gode høreapparat for oss som begynner å bli voksne kan også anbefales 😉 . Her er den høyttaleren vi har (der er sikkert leverandører i Norge som tilbyr tilsvarende) : https://www.thunderpole.co.uk/extension-speakers/cs220-extension-speaker.html Quote
lafterolf Posted April 27, 2025 Posted April 27, 2025 Perfekt, men frakt var urimelig høy. Skal lete litt på ebay. Kanskje jeg finner samme artikkel der. Quote
Atle G Posted April 27, 2025 Author Posted April 27, 2025 lafterolf skrev (37 minutter siden): Perfekt, men frakt var urimelig høy. Skal lete litt på ebay. Kanskje jeg finner samme artikkel der. Her er en tilsvarende: https://radiosalg.com/index.php?main_page=product_info&cPath=338_64&products_id=2056 Og ja - Thundepole har elendige frakt avtaler - som også bruker laaang tid til Norge. Jeg har brukt de på CB Radioer + kjøpt ulik ved besøk i UK. Du finner også ulikt på ebay, denne skal være høy kvalitet - men også litt høy pris, søk etter: President HP2 Quote
runekristoffersen Posted April 27, 2025 Posted April 27, 2025 Atle G , æ e me 👍😉 Har brukt W-T/CB sia -75 , både stasjonær , i båt og bil. Men bruken har vel dabba av hos de fleste , e i hvertfall ikkje mange som `svare` når man møtes . Sjøl ikkje på vei til treff/tur .. Skal man `fremsnakke` dette , så tar æ det opp under vårtreffet i avd. Øst 9.-11. mai. Det e jo en start 👍 Æ står sjøl i ferd med å kjøpe ny ( nåværende W-T er fra 2004 ) , og tar gjerne i mot tips og gode meninger ! Bruker høreapp. , men har høytaler på b-stolpen , det funker ! RS Quote
Atle G Posted April 27, 2025 Author Posted April 27, 2025 runekristoffersen skrev (11 minutter siden): Atle G , æ e me 👍😉 Har brukt W-T/CB sia -75 , både stasjonær , i båt og bil. Men bruken har vel dabba av hos de fleste , e i hvertfall ikkje mange som `svare` når man møtes . Sjøl ikkje på vei til treff/tur .. Skal man `fremsnakke` dette , så tar æ det opp under vårtreffet i avd. Øst 9.-11. mai. Det e jo en start 👍 Æ står sjøl i ferd med å kjøpe ny ( nåværende W-T er fra 2004 ) , og tar gjerne i mot tips og gode meninger ! Bruker høreapp. , men har høytaler på b-stolpen , det funker ! RS Glimrende Rune - kanskje vi kan få re-vitalisert bruken av W-T/CB til glede for både oss voksne og den yngre garde? Der har kommet mye spennende av CB radioer siden 2004 - og i ulike prisklasser ! Selv har jeg strukket meg lang og har nå en President Washington installert i Hercules - men har også denne som kan anbefales: https://radiosalg.com/index.php?main_page=product_info&cPath=3&products_id=2245 . Ny antenne er også på vei : https://radiosalg.com/index.php?main_page=product_info&cPath=149_151_207&products_id=2232 Mye å velge i mellom 😉 Quote
gautes Posted April 28, 2025 Posted April 28, 2025 CBne har jo vært brukt litt til quiz i Elvedalen. Da går spørsmålene ut over radioene på campen. Quote
Atle G Posted April 28, 2025 Author Posted April 28, 2025 gautes skrev (7 timer siden): CBne har jo vært brukt litt til quiz i Elvedalen. Da går spørsmålene ut over radioene på campen. Husker det - og ikke uvanlig at noen sliter med mottak og sending 😉 . Med hyppigere bruk så vil alt bli mye bedre !!! Quote
gautes Posted April 28, 2025 Posted April 28, 2025 En repetisjon på kjørereglene, om det er noen fasit, kan jo være på sin plass? Jeg har lært en gang i tiden å bruke navn på mottaker og presentere meg for oppkall, "over" ved replikkslutt og noe som indikerer slutt på samtalen. Om jeg er flink til å følge det, får andre uttale seg om. Quote
ragnarsk Posted May 1, 2025 Posted May 1, 2025 Det virker Gaute. På syttitallet hadde jeg walkie i saaben.. sto mye på Norefjell å pratet med Italia... Nå er det mindre forhold i series LR. Men det virker på treff. Quote
Atle G Posted May 2, 2025 Author Posted May 2, 2025 gautes skrev (På 28.4.2025 den 21.54): En repetisjon på kjørereglene, om det er noen fasit, kan jo være på sin plass? Jeg har lært en gang i tiden å bruke navn på mottaker og presentere meg for oppkall, "over" ved replikkslutt og noe som indikerer slutt på samtalen. Om jeg er flink til å følge det, får andre uttale seg om. Disse reglene er fortsatt innenfor Gaute - spesielt når der er mange på samme kanal. Når bare 2 parter snakker sammen så faller dette oftest bort. Og - ikke snakk for lenge om gangen ... la andre slippe til ... vent ett sekund fra du trykker inn sendeknappen til du snakker for å unngå å bli "klippet av". Snakk tyyddeelliig og hold gjerne mikrofonen litt på siden av munnen slik at stemmen går ut men ikke pusten 😉 . Håper at vi klarer å få litt mer liv i dette verktøyet - jeg har tatt litt av nå og bestilt inn støyfiltre / kvalitets coaxialkabel pluss ny antenne til Hercules - for å optimalisere hele installasjonen. Quote
Grubba Posted June 16, 2025 Posted June 16, 2025 Kjører kontinuerlig med radio på, kanal 16 men på fm, ikke am. Hører en del utenlandske under riktige forhold, aldri noen norske. Quote
Atle G Posted June 16, 2025 Author Posted June 16, 2025 Grubba skrev (1 time siden): Kjører kontinuerlig med radio på, kanal 16 men på fm, ikke am. Hører en del utenlandske under riktige forhold, aldri noen norske. Har skiftet til FM siden de fleste ser ut til å bruke den modulasjonen - ellers samme erfaring: Har alltid på når vi kjører - men aldri norske (unntatt på treff - og ikke mange der heller...). Vi får være sta og presse på 😉 . Om 2 uker så treffer vi våre engelske reisevenner og da blir det CB radio kontinuerlig. Quote
Velar Posted July 8, 2025 Posted July 8, 2025 LED lys er ofte synderen. Har du sånne lamper og pærer i egen bil skyter du deg selv i foten (radiomessig). Så det åpenbare: Jordplan, tilpasset coax, antenna høyest mulig, Riktig avstemt SWR osv.. Mye spiller, det gjelder å prøve seg frem. Quote
valvolainen Posted August 29, 2025 Posted August 29, 2025 Har montert nykjøpt radio og antenne. Er ikke tale om og høre noe som helst i denne, så jeg lurer på hvordan man feilsøker dette? har dette: https://norworld.no/norworldno-nettbutikk/437-president-cb-radios/5737-president-barry-ii-amfm/ https://norworld.no/norworldno-nettbutikk/216-antenner-karosseriantenner-10-og-11m/5938-lemm-at-1200-cb-27-mhz-mobile-antenna--/ er det fm/16 som er vanlig kanal og bruke? Hvor bør man ellers høre noe? Quote
lafterolf Posted August 29, 2025 Posted August 29, 2025 Har du noen i nærheten som du kan snakke med? Er temmelig stille om du ønsker å få inn noe fra tilfeldig snakking. Quote
Atle G Posted August 29, 2025 Author Posted August 29, 2025 valvolainen skrev (1 time siden): Har montert nykjøpt radio og antenne. Er ikke tale om og høre noe som helst i denne, så jeg lurer på hvordan man feilsøker dette? har dette: https://norworld.no/norworldno-nettbutikk/437-president-cb-radios/5737-president-barry-ii-amfm/ https://norworld.no/norworldno-nettbutikk/216-antenner-karosseriantenner-10-og-11m/5938-lemm-at-1200-cb-27-mhz-mobile-antenna--/ er det fm/16 som er vanlig kanal og bruke? Hvor bør man ellers høre noe? Som lafterolf skriver så er det sjelden at noen "bare dukker opp" - vi har i 20år brukt CB radio aktivt på reiser med venner ... på lange turer ... og på kortere turer. På treff og turer i forbindelse med treff bruker vi også CB Radio. Standard lytte kanal i Norge er kanal 16 - og det ser ut til at de fleste bruker FM - men du kan jo bruke scan siden andre kan bruke andre kanaler. Kom på ett treff ( f.eks. til Aurlandsdalen om et par uker ) så kan du få prøvd og testet ut 😉 . Quote
Recommended Posts