Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jeg har forlagt smart nøkkelen og kan ikke finne den. Likevel så starter bilen uten at nøkkelen er inne i bilen og troligvis heller ikke i nærheten av den. Vi har vårt to personer som har letet men uten resultat. Ingen nøkkel å se.  Jeg tørr ikke kjøre bilen noe sted da jeg redd for et den skulle stoppe.  Er det noen som har forklaring på dette. På forhånd takk.

PS Jeg er helt ny på både automat gear  og på det såkalte  key loose system

Hvor langt fra bilen kan smart nøkkelen fungere?

Dette fant jeg på nettet

Sørg for at smartnøkkelen er i kjøretøyet før du kjører til et annet sted. Uten smartnøkkelen, hvis tenningen er slått av, kan den ikke slås på igjen.

Hvis bare tenningen er på og smartnøkkelen er tatt ut av kjøretøyet og fører døren er den siste som lukkes, vil tenningen slå seg av.

Merk: Motoren kan ikke startes uten smartnøkkelen i kjøretøyet.

Edited by LandRover
Tillegg.
Posted

sikker på at ikke nøkkelen ligger under setet eller noe slikt da?

Posted (edited)

Den burde så absolutt ligge der men både jeg og en litt bil kjent person har lyst og letet grundig. Likevel så vil jeg nok engang se men har lite håp. Nøkkelen har dessuten en ganske stor gul merkelapp festet til nøkkelen.

Det fulgte en andre litt slitt smart nøkkel med bilen men den reagerer ikke. Sannsynligvis er det batteriet som må byttes?

Edited by LandRover
Tillegg.
Posted

Nytt batteri i den slitne ekstra smart key som fulgte med bilen fungerte, men mysteriet med den "forsvunne" nøkkel er uløst. Nå kan jeg også låse bilen. 🙂

Posted

I andre bilmerker så har jeg sett at man får opp melding i dash "key not detected" hvis man kjører avgårde uten nøkkel. Virker det sånn på denne tro? Vil du da kanskje finne ut om nøkkelen ligger inni bilen, eller i grusen bak hjulet, eller innenfor husdøra.

Posted

Jeg synes å ha  lest noe sånn om Evoque også "key not detected". Nå siden jeg har en fullt fungerende "reserve nøkkel" Så vil jeg kjøre bilen bort et par hundre meter fra huset og selvfølgelig la "SMART KEY" ligge hjemme så får en se. Da skal motoren ikke starte uten "smartkey" i eller i nærheten av bilen. Starter den er det noe feil. Bra er det likevel at jeg kan starte kjøre og låse bilen med reserve nøkkelen.

Posted

Smartnøkkelen din er nødt til å ligge i bilen eller i øyeblikkelig nærhet av antenna. Antenneområdet er så sensitiv at bilen ikke vil starte eller sette på tenning om du holder nøkkelen ut av vinduet med strak arm. Varselet key not found, vil komme. 

Som du leser vil bilen ikke stoppe under kjøring ved manglende nøkkel, men omstart er ikke mulig. 

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Tre personer har søkt etter nøkkelen inne i bilen uten resultat. Ingen nøkkel finnes verken der eller i nær omkrets rundt bilen. Den starter likevel uten nøkkel. 

Det ville fortsatt være muligheter under setene om det var bare den lille nesten sorte smart nøkkelen men min har en ca. 6 x 10 cm gul merkelapp festet til den. En slik som bilselgerne setter på for å vite hvilke bil nøklene tilhører

Edited by LandRover
Posted (edited)

bare en tanke, kan den ligge i det "skulte" hanskerommet, oppunder det vanlige ? Du har sikkert skjekket der, men for meg så lå nøkkel til felger osv. der. tok meg lang tid før jeg skjønte rommet var der 🙂

Edited by henningo2
Posted

Takk. En god tanke. Jeg fant bare et nytt løst skall til nøkkel og datakort i det "hemmelige hanskerommet". Sannsynligvis beregnet til utskifting for den slitne originale smart key holderen.