landrange Posted April 22, 2025 Posted April 22, 2025 Dagen etter eu kontroll-som gikk veldig bra, starter ikke bilen. Har sjekket at det kommer diesel ut fra filteret, så da virker jo dieselpumper. Ikke antydning til å tenne. Hva med trykket, kan man sjekke dieseltrykket med Hawkeye? Tenkte trykkregulatoren, skal visst være en o-ring der som kan være dårlig, har jeg lest noen steder. Quote
landrange Posted April 22, 2025 Author Posted April 22, 2025 Feil kode fra Hawkeye sier: 9F6 Fuel Pressure Monitoring whilst starting. Sikkert noen som har vært borti dette. Quote
landrange Posted October 1, 2025 Author Posted October 1, 2025 Viste seg å være høytrykkspumpen, fikk byttet den men den er tungstartet når den er kald og har stått noen dager. Quote
landrange Posted October 3, 2025 Author Posted October 3, 2025 Den starter greit dagen etter den har stått fra dagen før, men hvis den står noen dager er den en del vanskeligere å starte! Quote
KennethA Posted October 3, 2025 Posted October 3, 2025 Ikke direkte kjennskap til TD6, så alt er generelt. Det må jo nesten ha noe med dieseltrykket å gjøre. Er jo vanligvis en enveisventil som opprettholder trykket i railen. Hvis det lekker ut til f.eks retur så må pumpa bygge trykk før den starter. Kan du lese av trykk på dieselrailen med diagnoseapparatet? (livedata) Isåfall ville jeg ha sjekket hva det er når bilen går, og så etter noen dager sjekket hva det er uten å starte bilen. (kun tenning på) Quote
landrange Posted October 21, 2025 Author Posted October 21, 2025 William på Bilextra mente det kunne være dysene. Hva med glødeplugger? Quote
lafterolf Posted October 21, 2025 Posted October 21, 2025 Jeg har byttet fire dyser som virkelig var dårlige, og bilen startet lett likevel. Den starter lett om jeg ikke gløder også. Quote
landrange Posted November 2, 2025 Author Posted November 2, 2025 Den starter lett når den ikke har stått mer enn noen fa dager, blir spennende å se hvordan det blir når jeg får montert motorvarmer. Quote
lafterolf Posted November 3, 2025 Posted November 3, 2025 Motorvarmer reparerer ikke. Sving innom noen på et BMW-verksted, de kan disse motorene på inn og utpust. Quote
landrange Posted November 3, 2025 Author Posted November 3, 2025 Neida vet det, men min erfaring er at en motor starter lettere når den er varm! Får se hvordan det blir utover høsten og vinteren. Quote
Mr.Tomeroy Posted November 3, 2025 Posted November 3, 2025 Har du byttet fødepumpa som sitter i tanken? Kan jo være derfor høytrykkspumpa gikk om den fikk for lite mating med diesel. Mulig det også sitter en inline-pumpe under bilen. Usikker på hvordan det er på L322, men mener å huske det er pumpe også under bilen på BMW E39 med samme motor. Quote
Mr.Tomeroy Posted November 3, 2025 Posted November 3, 2025 lafterolf skrev (1 time siden): Pumpa finner du under baksetet. Stemmer det, pumpa sitter vel under høyre baksete så sitter senderen til nivåmåleren under venstre sittepute. Sjekket kjapt: sitter en sekundær lavtrykkspumpe under bilen, som meget mulig er er synebukken til at bilen er tungstartet. Youtubevideo på den her: Changing the fuel pump on a Range Rover L322 TD6 Video på fødepumpe i tanken her: Range Rover L322 Replace Fuel Pump Complete 2003 - 2005 Står også ganske detaljert om dieselsystemet på bilen her: fullfatrr.com - View topic - TD6 not starting (fuel pre-supply pump) Quote
landrange Posted December 15, 2025 Author Posted December 15, 2025 Joda bilen har startet greit egentlig, ikke brukt den mye men har startet omtrent normalt, men i helgen skulle jeg starte den og nå vil den ikke, akkurat samme som før jeg hadde samme problem og byttet høytrykkspumpen. Nå har jeg tenkt glødeplugger, men det har jo ikke vært veldig kaldt siste dagene så vet ikke om hvor avhengig den er av glødeplugger? Men bør vel da først sjekke pumpen under bilen, den står ute og er jo konstant fuktig! Quote
landrange Posted December 18, 2025 Author Posted December 18, 2025 Pumpen under bilen virker! tenkte neste kan bli å løsne et dieselrør til en injector og se om det kommer diesel når jeg prøver å starte! Quote
landrange Posted December 28, 2025 Author Posted December 28, 2025 Noen som har en ide om hvor mye diesel, eller hvor raskt skal en liters flaske fylles opp med diesel fra slangen ut fra filteret? For å sjekke at begge de elektriske pumpene funker. Quote
lafterolf Posted December 28, 2025 Posted December 28, 2025 Har du byttet filter for å utelukke at det ikke er tett? Quote
landrange Posted December 29, 2025 Author Posted December 29, 2025 Ja det ble byttet ved forrige runde for noen få mnd siden, kanskje kjørt 20 mil! Quote
landrange Posted January 6 Author Posted January 6 Fikk lånt en proff tester og sjekket at det er bra trykk på fuelrail. Prøvde med startgass i kveld, og den starter, så vidt, stopper igjen. Dumt å prøve dette når det er minus 10 ute da. Quote
landrange Posted January 10 Author Posted January 10 Har åpnet opp inn til tanken under setet på v side, og dieselen er uklar og på bunnen er det seig brun guffe. Må vel da rense hele drivstoffsystemet tenker jeg. Fikk høre at det mest sannsynlig var spon i dieselen, men fant ikke det ved hjelp av en magnet. Men denne brune guffa, hvorfor er den der? Er det pga oppsamlet opp gjennom over 20 år? Quote
iknutis Posted January 10 Posted January 10 Kan være drit som har samlet seg opp som du sier, men kan også være dieseldyr; en organisme som lever i vannet i tanken. Quote
lafterolf Posted January 10 Posted January 10 Blir ofte sånn, blir med retur fra dysene. Får du til å suge det opp? Quote
landrange Posted January 10 Author Posted January 10 Ja tenker også dieseldyr, leste om det og har samme symptomer, tåkete diesel og seig brun guffe i bunnen. Må tømme tanken, og resten av systemet også. Og må rense tanken også, hvor lett blir det? Få suge ut innholdet i tanken er jo lett, men alt bør jo renses. Spørsmål er jo om pumpene har tatt skade av det, spesielt høytrykkspumpen som er ny. Quote
lafterolf Posted January 10 Posted January 10 Pleier ikke all dieselen bære lik seig når det er dieseldyr? Quote
landrange Posted January 10 Author Posted January 10 Dieselen er tåkete ja, og denne brune slimete massen på bunnen er vel da klare indikasjoner på at dette er dieseldyr. Da er det vel bare å sette i gang med å få tømt tanken først, og så finne ut en måte på å få renset rør etc, samt sette på nytt filter til slutt. Må få kjørt igjennom noe som kan fjerne rester av dette i rørsystem og pumper, og ikke la det gå i retur til tanken. Quote
Recommended Posts