Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har vanligvis brukt 95 oktan + blyerstattning - i mange år.

Men i det siste halvanna året har ferievogna blitt tungstarta etter å ha stått noen måneder, selv med startgass. Aldri vært et problem før.

Er det noen som har erfaring med ny E10 bensin på sin gamle seriebil? Funker det?

(98 oktan og blyerstattning er vel bankers svar, men dersom dette blir vanskelig tilgjengelig, sliter vi kanskje?)

Hva gjør folket med gammel serievogn med bensinmotor? 

Posted

Pluggene har ikke vært skiftet på fem-seks år, men bilen brukes lite, hovedsaklig på sommeren. Stift ok, Tenning justert (og ventiler;)) i fjor sommer. (Sleit litt med starten da og, men når den først startet og fikk litt tlc malte den som en katt… (?!) 😉

Posted

Biler er som samboere,partnere,osv.

Brukes de lite,får de heller ikke stell og surner.

Stifter går ut på dato,brukt eller ei.

Plugger soter ned ved småkjøring.

Bensinpumper og forgassere tørker opp og sliter med avleiringer osv. 

Og så skal vi ikke snakke om at deler var mye bedre før.

Posted

Ja, du er nok inne på noe der, Gaute. Den har stort sett vært trofast i mangen år, men begynner å vise litt furtne/sære sider nå…😬

Pumpa ser litt forkommen ut, men presser nå fram litt fludium, som jo burde gitt litt action, men det virker som forgasser (Weber) er tett. Dyret viser ingen interesse for å starte. (Plugger virker tørre).

Får dyret derimot litt startgass hoster han fram et par kvekk -,så da er det vel ut med gasser’n og skru den i biter.

Kanskje jeg kjøper en billig kina-kopi ( banne i kjerka) og tar med til neste gang, så får den skjemmes (skremmes) litt med den - til den andre er fikset). 
…var det ikke det ene, så var det det andre - men sånn er det vel bare! 😊

Posted
boriz skrev (På 15.4.2025 den 20.41):

Jeg har vanligvis brukt 95 oktan + blyerstattning - i mange år.

Men i det siste halvanna året har ferievogna blitt tungstarta etter å ha stått noen måneder, selv med startgass. Aldri vært et problem før.

Er det noen som har erfaring med ny E10 bensin på sin gamle seriebil? Funker det?

(98 oktan og blyerstattning er vel bankers svar, men dersom dette blir vanskelig tilgjengelig, sliter vi kanskje?)

Hva gjør folket med gammel serievogn med bensinmotor? 

Det sies at 95E10 opptar vann over tid. Har gått over til 98E5 av den grunn på min bil. Stilte litt tidligere tenning og da starter den greit og går greit.

Har blyfri topp så blyerstatning er ikke nødvendig.

Posted

Ja, det KAN, jo være en sammeheng med «ny» bensin? Fikk omsider tatt meg selv i kraven og gjort noen nye forsøk; forgasserservice og forsiktig bruk avvtrykkluft fikk i gang forstøvingen igjen.

Før jeg drar herfra tenker jeg å løsne bensinslangen, og kjøre forgasseren tom. Er det prosedyre på en gammel påhenger, kan det vel ikke skade å gjøre det samme på en gammel Land Rover. Guffet på med litt CRC i bensininntaket og, det kan vel ikke være feil?

Får vurdere 98e5 ved neste fylling…

Posted (edited)

Endel av "rustløsergundaene" på boks tørker ut etterhvert.

Om de legger igjen noe belegg som kan gi problemer vet jeg ikke.

På småmotorer i maritimt miljø pleide vi å gi dem en god dæsj med 2T-olje (marin type) før langtidsparkering.

Prøver selv å huske på det på alt motorisert selv men langtidsparkeringen er sjelden planlagt.

Det blir ofte bare slik.

Edited by gautes
Posted

På min gamle serie 1 så var det rustklumper i innløpet på bensinrøret nede i tanken som lagde problemer....kan blåses ut uten demontasje....men pass på så det ikke spruter bensin overalt.

Posted

98 fins på esso og shell nå st1 ivertfall 10 år til men je kjøper 200 l fat sjikkelig 98 gammle typen fra haltbakk ekspress i bergen som har kjøpt gammle esso på skreia til stor glede 

svalbard skrev (Akkurat nå):

98 fins på esso og shell nå st1 ivertfall 10 år til men je kjøper 200 l fat sjikkelig 98 gammle typen fra haltbakk ekspress i bergen som har kjøpt gammle esso på skreia til stor glede 

Posted

Gamle biler trenger ikke E10. Det er mange historier om grums (etter vann) som legger seg i forgasser, bensinpumper og annet der det kan gjøre f#@enskap. 

Skal jeg kjøre langtur med de gamle kan det hende jeg kan fylle litt E10, men når det blir mest småturer en gang i blant så er det 98 E0 som gjelder. Den er bittelitt dyrere, men sparer en for masse trøbbel som kommer etterhvert. 

Aldri E10 på kjøretøyer som skal langtid / vinterlagres. Fyll minst en tank 98 før den parkeres.