Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har kjøpt 12/220 V kjøleboks til Defender 110. Har montert sigarettuttak nede på C-stolpen. Hvilken tykkelse skal jeg bruke når jeg henter strøm fra batteriet?

Posted (edited)

Takk. Lykke til på etterkontrollen. 

Edited by BBernt
Stavefeil
Posted

På en kjøleboks vil jeg sterkt anbefall å bruke en skikkelig kontakt og ikke et sigaretttenneruttak. På min kjøeboks (Engel)  medfulgte det kontakt (for å lege opp fast ledning ifra batteri, husk sikkring på baterisiden) og ledning med støppsel. Tror tilogmed at det sto i bruksanvisningen at man ikke burde bruke sigarettenneruttak. Tror det er fordi sigarettenneruttak er kjent for å gi mye strømtap. Forøvrig så er vel normalt sigarettenneruttaket 10A og med 12v og det blir da 120 watt. Dersom du ikke har eget forbruksbatteri som er isolert ifra startbatteriet må du og huske å kobble ifra kjøleboksen når mottor ikke går. 

Posted

Jeg mister litt av fleksibiliteten hvis jeg lager fast kontakt til kjøleboksen. I tillegg har jeg nå ladning for mobil til baksetet. 

Lettvint å snappe ut er det også når uttaket er ved sidedøra. 

Posted
6 minutes ago, BBernt said:

Jeg mister litt av fleksibiliteten hvis jeg lager fast kontakt til kjøleboksen. I tillegg har jeg nå ladning for mobil til baksetet. 

Lettvint å snappe ut er det også når uttaket er ved sidedøra. 

Hvorfor ikke lage mer en ett uttak, største jobben er jo å trekke ledning ifra batteriet? Og for å lade en mobil ville jeg heller ha hatt et usb-ladeuttak. Du får gjøre hva som passer deg best men jeg mener at sigarettenner strømuttak kun er for sigarettennere :) 

Posted

Målt lengden på kjøleboks 12V kabelen til 4 meter, mere enn nok til å hente strøm fra batteri til boks. Da blir det dobbel strøm bakover, kanskje kjøling til Champagne og fyr til en Cohiba siden det er 20 år siden jeg kjøpte Drømmebilen?