BBernt Posted April 7 Posted April 7 Har kjøpt 12/220 V kjøleboks til Defender 110. Har montert sigarettuttak nede på C-stolpen. Hvilken tykkelse skal jeg bruke når jeg henter strøm fra batteriet? Quote
valvolainen Posted April 7 Posted April 7 60w på 3m kabel med 2.5kvadrat gir spenningsfall på 0.2v. Det burde være helt greit. Quote
BBernt Posted April 8 Author Posted April 8 (edited) Takk. Lykke til på etterkontrollen. Edited April 8 by BBernt Stavefeil Quote
Mr. Croft Posted April 8 Posted April 8 På en kjøleboks vil jeg sterkt anbefall å bruke en skikkelig kontakt og ikke et sigaretttenneruttak. På min kjøeboks (Engel) medfulgte det kontakt (for å lege opp fast ledning ifra batteri, husk sikkring på baterisiden) og ledning med støppsel. Tror tilogmed at det sto i bruksanvisningen at man ikke burde bruke sigarettenneruttak. Tror det er fordi sigarettenneruttak er kjent for å gi mye strømtap. Forøvrig så er vel normalt sigarettenneruttaket 10A og med 12v og det blir da 120 watt. Dersom du ikke har eget forbruksbatteri som er isolert ifra startbatteriet må du og huske å kobble ifra kjøleboksen når mottor ikke går. Quote
BBernt Posted April 8 Author Posted April 8 Jeg mister litt av fleksibiliteten hvis jeg lager fast kontakt til kjøleboksen. I tillegg har jeg nå ladning for mobil til baksetet. Lettvint å snappe ut er det også når uttaket er ved sidedøra. Quote
Mr. Croft Posted April 8 Posted April 8 6 minutes ago, BBernt said: Jeg mister litt av fleksibiliteten hvis jeg lager fast kontakt til kjøleboksen. I tillegg har jeg nå ladning for mobil til baksetet. Lettvint å snappe ut er det også når uttaket er ved sidedøra. Hvorfor ikke lage mer en ett uttak, største jobben er jo å trekke ledning ifra batteriet? Og for å lade en mobil ville jeg heller ha hatt et usb-ladeuttak. Du får gjøre hva som passer deg best men jeg mener at sigarettenner strømuttak kun er for sigarettennere Quote
BBernt Posted April 8 Author Posted April 8 Målt lengden på kjøleboks 12V kabelen til 4 meter, mere enn nok til å hente strøm fra batteri til boks. Da blir det dobbel strøm bakover, kanskje kjøling til Champagne og fyr til en Cohiba siden det er 20 år siden jeg kjøpte Drømmebilen? Quote
Recommended Posts