Markus Posted April 2 Posted April 2 Hei. Lurer litt på dette med å få godkjent spacere i vognkortet. Har skjønt det som at for å få hjulspacere godkjent må de være TUV godkjente og ikke stikke utenom hjulbuene og bilen må vises på biltilsynet for å få det stempla inn i vognkortet. Er noen som har erfaringer med dette?Sjekker de andre ting på bilen med det samme, feks ekstralys? Hva koster kontrollen? Noe annet tenke på? Quote
lafterolf Posted April 2 Posted April 2 Jeg hadde godkjente spacere. Helt til det ble tull på luftbelgene og bilen senket seg, da kunne den ikke flyttes en millimeter for hjulbuene lå på dekkene. Så vurder nøye om du egentlig vil ha det. Quote
Jari Posted April 3 Posted April 3 (edited) De må ikke inn i vognkortet hvis du har TÜV papirene med i bilen. Men det kan være en fordel, det er nok ikke alle som har fått med seg det. Og det er vel fortsatt sånn at du ikke kan øke sporvidden mer enn 15mm Edited April 3 by Jari 15mm sporvidde Quote
iknutis Posted April 3 Posted April 3 Ja, de kan finne på å sjekke andre ting når du først er innom. Kjøretøyforskriften forteller deg det du trenger å vite om godkjenning, 6.1 og 6.2. Utdrag fra 6.2; Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm – dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm – skal kjøretøyet fremstilles for Statens vegvesen for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Statens vegvesen gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4. Quote
Norwegianwood Posted April 5 Posted April 5 Har hatt diverse tuv godkjente spacere på disco. Tøft men som lafterolf sier er det en risiko. Jeg har dog opplevd vibrasjoner. Man må også være klar over at man får skjev belastning på hjullagerne. jeg kjører nå uten og slik blir det Quote
Markus Posted April 13 Author Posted April 13 Sto på 30mm spacere på bilen når jeg kjøpte den, tok de av før eu kontrollen i og med at jeg ikke har papirer på de. Synes bilen ser ekstra tøff ut, når hjulene flukter med hjulbuene. Det handler jo kun om utseende for min del, kjøreegenskapene merket jeg ikke noe forskjell på, kanskje en følelse av mindre krengning men det er ikke sikkert det var det heller. Har også fundert på om det er hardere til lakken spesielt på grusveier når hjulene er lenger ut. Skjønner absolutt poenget angående luftbelgene, samtidig som at det ikke er problem man har veldig ofte, men det er jo selvfølgelig veldig kjedelig hvis du står der med dekkene oppi hjulbuene. Får se hva det blir til etterhvert, mulig jeg ikke gidder jobben med å få det godkjent så det blir uten. Ble nevnt at 7.5mm spacere er lov uten visning, men det blir så lite at jeg vet ikke om det vises noe særlig. Skulle jeg kjøpt nye tuv godkjente spacere i dag, hadde det vel vært 20mm tror jeg Quote
lafterolf Posted April 14 Posted April 14 Ingen spacere er lov uten at de er godkjent, 7,5mm er endring i sporvidde på hver side, 15mm totalt, dvs felger med annet innpress. Om du flytter hjulene langt utenfor bilen vil den krenge like mye. Det er fordi karosseriet står på fjører, og skal den krenge mindre må fjørene flyttes utover. Quote
Recommended Posts