Jump to content

Recommended Posts

Posted

Noen som har drevet m slikt? 

Har speedometer i veteran bil fra 78. 

Som ikke viser fart eller teller km. 

Har et tilsvarende instrument, som viser fart men teller ikke. Seff feil km stand. 

Som gjerne ikke betyr noe... 

Om eg fjerner speedo nåla, vil fjæren spinne seg helt ut? 

Da kommer eg til resten av mekanismen 

20250328_112913.jpg

20250328_114201.jpg

20250328_114205.jpg

Posted

Mekaniske speedometre har gjerne en wire til girkassen. Jeg regner med at du vet at ikke den er røket. (Jeg opplevde nemlig det på en Fiat 127 fra nettopp 1978...)

Telleverk som ikke virker, skyldes gjerne utslitte tannhjul i plast, men er speedometerwiren røket, virker ingenting.

Om du lirker av selve speedometerviseren, regner jeg med at det ikke skjer noe. Fjæren må være festet til akslingen den sitter på, ikke til selve viseren. Men det finnes jo en fjær der inne med en viss spenning, så på ett eller annet tidspunkt i en demonteringsprosess er det fare for at den "kommer". Uten at jeg har prøvd på dette, vil jeg anta at du kan lirke av viseren, skru ut de to skruene og fjerne tallskiven uten at det er fare for overraskelser. Da regner jeg også med at du får bedre oversikt over hvordan innmaten er laget, og kan planlegge videre kirurgiske inngrep derfra.

Lykke til!

Posted

Takker. 

Har konstantert at speedometer fungerer. Wire er hel. 

Testet m drill. Men aksling som skal dra rundt tall, bare går rundt uten å dra m seg tannhjul. 

På det andre meteret. Er et tannhjul borte, så har flyttet det over. 

Så får det heller våge seg at det viser 250 k /km mot 90 k... 

Har et tredje meter liggende eg kan forske på. Det har annen utveksling så kan ikke brukes. 

Greit m null elektronikk for engangs skyld.... 

20250328_131647.jpg

20250328_131545.jpg

20250328_131533.jpg

20250328_131536.jpg

Posted

Oi,oi. Husker vi dro ut tannhjul og justerte kmstand så det passet forsikringen vi hadde...

Posted

Fant no feil. 

Så byttet over til fungerende meter. 

Greide justere km stand likt. 

Men måtte dra ut akslingen som holder alle de små grå tannhjula. Da ble tall fristilt. 

20250329_170045.jpg

20250328_131647.jpg