Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har vært eier av en Defender 2002 modell  km.  i 18 år som har stått mer eller mindre stille i 5 år p.g.a. en liten  udentifiserbar feil. Bilen er blitt grundig diskutert i Defender forum. Uten bil og etter mye om og men har jeg endelig godt til innkjøp av en 2016 modell Range Rover Evoque 160 000 km. Bilen er prøvekjørt og kontrolert og skal hentes på torsdag.Om det er en L538 vet jeg foreløpig ikke. Jeg håper jeg ikke har gjort noe dumt. . . . .  gleder meg. PS Jeg skal dog ikke selge min Defender.

Posted

Om det er en 2016 så gjetter jeg på den gode gamle 2.2-literen, hvilket ikke nødvendigvis er noen ulempe. :)

 

Posted

Jeg ble nok litt for ivrig. Det er faktisk en 2012 modell med 2,2 motor. Bare en liten historie hvorfor jeg endte opp med en RangeRover. Jeg hadde sett ut en mini countryman og mens jeg var i ferd med å ta en kjøretur så viste det seg at det var nylig innkommet en meget velholdt Range Rover. Jeg tvilte ikke et sekund da jeg valgte Range Roveren i stedet. En gang Land Rover mann alltid Land Rover. 🙂  

Posted

Jeg var litt skeptisk da jeg kjøpte den forholdsvis gamle bilen. I dag hentet jeg den  og fikk tatt en nærmere oversikt. Tross sine ca 160 000 km på klokka så fremtrer bilen  som ny både innvendig og utvendig. Pendant vedlikehold. Fantastisk! Så får en bare håpe at den forrige eier har vært like nøye med motor vedlikeholdet.  Alle kontrollbesiktninger er gjort 🙂  og 
 servicejorunalen viser at regelmessige servicer er gjort siden bilen var ny. 🙂

Posted
LandRover skrev (4 timer siden):

Takk! Lafterolf  Da går jeg uti fra at det er noe som ikke gjøres ved de regulære (vanlige) servicer?

 

Det gjøres ikke nei, dessverre... 10 år på bakdiffen. Og haldexolje og filter er ikke en del av den servicen. 

 

Jeg skiftet på min ved ca 50 000 km. Skal ta en ny runde nå snart da den har gått 50 til 😊

 

På arbeidsbilen min (som er ry VAG produkt) anbefaler Møller oljeskift på haldex hvert andre år. 

 

Vil anbefale at du i det minste sjekker og evt også bytter:

- bakdiffolje

- haldexolje og filter

- PTU olje (vinkelkasse/4x4-kasse)

- Automatkasseolje 

- frostvæske

- bremsevæske 

- dieselfilter

- registerreim og vannpumpe

 

Ofte er det kun luftfilter, pollenfilter, motorolje og filter som er fulgt opp når bilene blir eldre.

Posted (edited)

Jeg ser nå at service hefte trykket spesielt for Range Rover ikke spesifiserer eksakt hva som blir gjort bare et par tre avkrysninger med stempel hva som gjøres. Jeg har notert meg det du anbefaler og vil spørre verkstedet ved neste service. Hvis ikke så får vi gjøre det selv.

 

Nå har jeg fått satt meg inn i det meste. Det er bare tank måleren som ikke fungerer eller er stengt av og står i bunnen. Sannsynligvis må den aktiveres. Ellers er det  bakluken som bare kan åpnes og låses manuelt . 

Edited by LandRover
Tillegg.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...