LandRover Posted March 7 Posted March 7 Jeg har vært eier av en Defender 2002 modell km. i 18 år som har stått mer eller mindre stille i 5 år p.g.a. en liten udentifiserbar feil. Bilen er blitt grundig diskutert i Defender forum. Uten bil og etter mye om og men har jeg endelig godt til innkjøp av en 2016 modell Range Rover Evoque 160 000 km. Bilen er prøvekjørt og kontrolert og skal hentes på torsdag.Om det er en L538 vet jeg foreløpig ikke. Jeg håper jeg ikke har gjort noe dumt. . . . . gleder meg. PS Jeg skal dog ikke selge min Defender. Quote
trondshj Posted March 7 Posted March 7 Om det er en 2016 så gjetter jeg på den gode gamle 2.2-literen, hvilket ikke nødvendigvis er noen ulempe. Quote
LandRover Posted March 7 Author Posted March 7 Jeg ble nok litt for ivrig. Det er faktisk en 2012 modell med 2,2 motor. Bare en liten historie hvorfor jeg endte opp med en RangeRover. Jeg hadde sett ut en mini countryman og mens jeg var i ferd med å ta en kjøretur så viste det seg at det var nylig innkommet en meget velholdt Range Rover. Jeg tvilte ikke et sekund da jeg valgte Range Roveren i stedet. En gang Land Rover mann alltid Land Rover. 🙂 Quote
LandRover Posted March 8 Author Posted March 8 Jeg ser nå at 2012 modellen er det første året for Range Rover Evoque. Interessant! Quote
LandRover Posted March 13 Author Posted March 13 Jeg var litt skeptisk da jeg kjøpte den forholdsvis gamle bilen. I dag hentet jeg den og fikk tatt en nærmere oversikt. Tross sine ca 160 000 km på klokka så fremtrer bilen som ny både innvendig og utvendig. Pendant vedlikehold. Fantastisk! Så får en bare håpe at den forrige eier har vært like nøye med motor vedlikeholdet. Alle kontrollbesiktninger er gjort 🙂 og servicejorunalen viser at regelmessige servicer er gjort siden bilen var ny. 🙂 Quote
LandRover Posted March 13 Author Posted March 13 Takk! Lafterolf Da går jeg uti fra at det er noe som ikke gjøres ved de regulære (vanlige) servicer? Quote
lafterolf Posted March 13 Posted March 13 Ikke ofte nok. Haldex har filter som skal byttes også. Quote
Erik Iversen Posted March 13 Posted March 13 LandRover skrev (4 timer siden): Takk! Lafterolf Da går jeg uti fra at det er noe som ikke gjøres ved de regulære (vanlige) servicer? Det gjøres ikke nei, dessverre... 10 år på bakdiffen. Og haldexolje og filter er ikke en del av den servicen. Jeg skiftet på min ved ca 50 000 km. Skal ta en ny runde nå snart da den har gått 50 til 😊 På arbeidsbilen min (som er ry VAG produkt) anbefaler Møller oljeskift på haldex hvert andre år. Vil anbefale at du i det minste sjekker og evt også bytter: - bakdiffolje - haldexolje og filter - PTU olje (vinkelkasse/4x4-kasse) - Automatkasseolje - frostvæske - bremsevæske - dieselfilter - registerreim og vannpumpe Ofte er det kun luftfilter, pollenfilter, motorolje og filter som er fulgt opp når bilene blir eldre. Quote
LandRover Posted March 14 Author Posted March 14 (edited) Jeg ser nå at service hefte trykket spesielt for Range Rover ikke spesifiserer eksakt hva som blir gjort bare et par tre avkrysninger med stempel hva som gjøres. Jeg har notert meg det du anbefaler og vil spørre verkstedet ved neste service. Hvis ikke så får vi gjøre det selv. Nå har jeg fått satt meg inn i det meste. Det er bare tank måleren som ikke fungerer eller er stengt av og står i bunnen. Sannsynligvis må den aktiveres. Ellers er det bakluken som bare kan åpnes og låses manuelt . Edited March 15 by LandRover Tillegg. Quote
Recommended Posts