kavedvik Posted February 19, 2025 Posted February 19, 2025 (edited) Holder på med en nyinnkjøpt 110 dcpu. Gjort litt, og kjøpt inne litt som ikke er montert enda. har montert +30mm skjermbreddere 285/75r15 bra med 8x16 et0 Nakatanenga stålfelger nolden lamper, glohh lys grill fra Nakatanenga. Overdrive fra roamerdrive. motolita ratt med boss fra exmoore trim. wbasto med app styring. Cruisecontroll. +30mm spacere. neste på lista er understell. vurderer alive sitt comfort oppsett med originalhøyde på fjærene sammen med fox dempere, stabstag og styredempere tenkte å montere sammen med 30mm hevespacer fra Nakatanenga for å få det lille ekstra. noen som har erfaring med det? Edited February 19, 2025 by kavedvik Quote
Atle G Posted February 19, 2025 Posted February 19, 2025 Ser pent ut. Antar at du har kontroll på alt som her med PKK å gjøre. med 30mm heving så antar jeg at du også monterer støtdempere med lengre vandring. Caster korreksjon må også vurderes (jeg liker - etter å ha testet ulikt - å skifte pokaler) - og så er det front mellomaksling som får større vinkel ved heving. De fleste "forbedringer" fører til behov for andre forbedringer 😉 . Egen erfaring ... Quote
kavedvik Posted February 19, 2025 Author Posted February 19, 2025 Atle G skrev (20 minutter siden): Ser pent ut. Antar at du har kontroll på alt som her med PKK å gjøre. med 30mm heving så antar jeg at du også monterer støtdempere med lengre vandring. Caster korreksjon må også vurderes (jeg liker - etter å ha testet ulikt - å skifte pokaler) - og så er det front mellomaksling som får større vinkel ved heving. De fleste "forbedringer" fører til behov for andre forbedringer 😉 . Egen erfaring ... Men må jeg ha alt det for kun 30mm? Får jo dempertårn og fester bak kan korrigere så jeg slipper lengre dempere. felgene er tüv godkjent med de dekka til denne bilen. 👌 Quote
Atle G Posted February 19, 2025 Posted February 19, 2025 Du bestemmer og ser helheten... Spacere og ratt har gitt andre eiere problemer på PKK. Hvis du monterer kortere dempertårn så KAN du bruke dempere med standard lengde. Quote
Vidar S Posted February 19, 2025 Posted February 19, 2025 Selv 30 mm skaper utfordring i drivverk og styring. Har prøvd en gang i tiden og plukket det av med en gang. Quote
kavedvik Posted February 19, 2025 Author Posted February 19, 2025 Atle G skrev (1 time siden): Du bestemmer og ser helheten... Spacere og ratt har gitt andre eiere problemer på PKK. Hvis du monterer kortere dempertårn så KAN du bruke dempere med standard lengde. Vi får se hvor ivrig jeg er når jeg skal bestille. rattet og spacere er jeg klar over. men resten vill jeg lovlig, så godt mulig jeg driter i løft og heller fokuserer kjøreegenskaper og komfort. 🙂 ser jo ikke bra ut med løft og små dekk, og 35" er vell ikke lett å godkjent vell? Quote
Atle G Posted February 19, 2025 Posted February 19, 2025 Vi har løft på vår 2004, 110, Td5 - og myyye annet. Har kjørt ca 280.000.km fra den var ny - både til Marokko og Silkeveien til Mongolia pluss mye mer. 305/70 dekk og 8.5 x 16 felger. Har alltid vært fornøyd med hele oppsettet - og ingen unormal slitasje eller problemer. Vår 6x6 Defender -96 har tilsvarende løft / felger / dekk og er godkjent med 30mm spacere av SVV (!) . Myye annet er også oppgradert. Har kjørt på "umulige" og mulige veier rundt i Europa og nærmer seg vel 100.000. km i vårt eie. Nye pokaler foran med caster korreksjon (anbefalt av lafterolf) var en kjempeforbedring. Men igjen - mye annet er også korrigert/skiftet for å unngå følgeskader. Typisk kan være at front mellomaksling slår i stabilisatorstag når du kommer i en bump som løfter fronten på bilen. Spacere for å senke stabstag kan f.eks. bestilles fra Gwyn Lewis som også har andre gode løsninger på ulikt. Lykke til - mye gøy med Land Rover Defender LOL Quote
kavedvik Posted February 20, 2025 Author Posted February 20, 2025 (edited) Atle G skrev (På 19.2.2025 den 14.15): Vi har løft på vår 2004, 110, Td5 - og myyye annet. Har kjørt ca 280.000.km fra den var ny - både til Marokko og Silkeveien til Mongolia pluss mye mer. 305/70 dekk og 8.5 x 16 felger. Har alltid vært fornøyd med hele oppsettet - og ingen unormal slitasje eller problemer. Vår 6x6 Defender -96 har tilsvarende løft / felger / dekk og er godkjent med 30mm spacere av SVV (!) . Myye annet er også oppgradert. Har kjørt på "umulige" og mulige veier rundt i Europa og nærmer seg vel 100.000. km i vårt eie. Nye pokaler foran med caster korreksjon (anbefalt av lafterolf) var en kjempeforbedring. Men igjen - mye annet er også korrigert/skiftet for å unngå følgeskader. Typisk kan være at front mellomaksling slår i stabilisatorstag når du kommer i en bump som løfter fronten på bilen. Spacere for å senke stabstag kan f.eks. bestilles fra Gwyn Lewis som også har andre gode løsninger på ulikt. Lykke til - mye gøy med Land Rover Defender LOL Silleveien ja, det er jo helt rått! 🤩😊 Googler meg i hjel og har mailet med Gwen Lewis om dem sitt Explorer kitt.👍 Så får vi se hva det blir til. https://gwynlewis4x4.co.uk/gwyn-lewis-explorer-3-suspension-kit-pricing/ Montert 30mm spacere og mantec "snorkel" i dag 👌👍 Edited February 20, 2025 by kavedvik Quote
lafterolf Posted February 20, 2025 Posted February 20, 2025 Hvorfor ikke kjøpe OME med 30mm løft med OME dempere som passer fjørene? Du får knapt noe som er bedre å kjøre på. Og Atle er en mann å lytte til, bytt heller pokaler med casteroppretting om du vil ha løft. Da blir det bedre for mellomaksling også. Jeg foretrekker de pokalene om det ikke er løft også. Quote
kavedvik Posted February 21, 2025 Author Posted February 21, 2025 lafterolf skrev (7 timer siden): Hvorfor ikke kjøpe OME med 30mm løft med OME dempere som passer fjørene? Du får knapt noe som er bedre å kjøre på. Og Atle er en mann å lytte til, bytt heller pokaler med casteroppretting om du vil ha løft. Da blir det bedre for mellomaksling også. Jeg foretrekker de pokalene om det ikke er løft også. Kittene til Gwen er med ome dempere og fjærer + alt annet som trengs. Quote
lafterolf Posted February 21, 2025 Posted February 21, 2025 Be om TuV-dokument på settet, skulle det bli påpekt heving ved kontroll er det nok å ha det i bilen ved vognkort. Quote
iknutis Posted February 21, 2025 Posted February 21, 2025 lafterolf skrev (15 minutter siden): Be om TuV-dokument på settet, skulle det bli påpekt heving ved kontroll er det nok å ha det i bilen ved vognkort. Er du sikker på dette? Såvidt jeg vet må heving og større hjul fortsatt godkjennes på SVV og føres i vognkort. Du må på kontroll fremlegge papir på 4hjulskontroll og justering av lys. Det eneste man ikke trenger å gjøre det på biler produsert etter 2007 er kufangere, der holder det å ha med papirer i bilen. Quote
lafterolf Posted February 21, 2025 Posted February 21, 2025 Du har nok rett, heving må innskrives. Papirer på feks ratt er tilstrekkelig å framvise på kontroll, der trenger man ikke vise bilen til svv. Quote
Atle G Posted February 21, 2025 Posted February 21, 2025 kavedvik skrev (3 timer siden): Kittene til Gwen er med ome dempere og fjærer + alt annet som trengs. Gwyn 😉 . Og absolutt - sjekk f.eks. https://gwynlewis4x4.co.uk/gwyn-lewis-adventurer-std-suspension-kit-pricing/ god forklaring og dyktige folk. Jeg har besøkt disse ett par ganger i Wales. De svarer også normalt veldig bra på e-post (og jeg har fått god hjelp av Gwyn på telefon). Quote
Atle G Posted February 21, 2025 Posted February 21, 2025 kavedvik skrev (12 timer siden): Silleveien ja, det er jo helt rått! 🤩😊 Googler meg i hjel og har mailet med Gwen Lewis om dem sitt Explorer kitt.👍 Så får vi se hva det blir til. https://gwynlewis4x4.co.uk/gwyn-lewis-explorer-3-suspension-kit-pricing/ Montert 30mm spacere og mantec "snorkel" i dag 👌👍 Husk at standard snorkler er kjent for å gi effekt REDUKSJON på 10-15% pga av innsnevringer under ventilasjonsanlegg og i vinkel ut. Ideelt så bør du ha 90mm rør hele veien fra luftfilter til topp på snorkel, men dette er vanskelig (nesten umulig) på en Td5. Jeg har klart det på vår 300Tdi 2.8 ... med luftfilter flyttet opp "på taket". Men - minimum på Td5 bør være 3" (75mm) hele veien. Også der hvor det er trangt ... og ingen skarpe vinkler, bruk bend. Snorkel er jo litt "tøft" - og nødvendig når du skal kjøre gjennom vann som er dypere enn 90 (?) cm og gjennom sand ørkener for å redusere sand i luft filter. Hvor ofte gjør vi det? på 20 år så har jeg kjørt i så dypt vann 4 ganger + at vi har kjørt Sahara og Gobi ørkenene + mye støvete veier. Derfor så har jeg nå tatt av snorkelen på "hjemmebilen" - en -04, 110 ... men beholder på ekspedisjonsbilen: Hercules - vår 6x6 -96. Men det er jo litt tøft med snorkel LOL. Quote
kavedvik Posted February 21, 2025 Author Posted February 21, 2025 Snorkel på denne er ikke fornuftig, det vet jeg. Men mantec har god luft gjennomstrømning 👍 jeg satte den på kun fordi det ser bra ut. 🤓😊 hadde fornuften tatt meg så hadde jeg beholdt hilux’n Quote
Olav Haavardsholm Posted February 21, 2025 Posted February 21, 2025 Det får da være måte på fornuft... Quote
kavedvik Posted March 5, 2025 Author Posted March 5, 2025 Angrer veldig på at jeg ikke gikk for mud dekk😅 noen som vet om de lar 305/70r16 på 8x16et0 felg passere eller må det inn å godkjennes? Quote
lafterolf Posted March 5, 2025 Posted March 5, 2025 Dekkstørrelsen er akkurat på grensen, innpresset på felgen derimot. Har ikke nakstatarasatpetaettellerannetfirmaet du kjøpte felgene fra TUV-dokumentasjon på felgene? Quote
telindnor Posted March 5, 2025 Posted March 5, 2025 lafterolf skrev (1 time siden): Dekkstørrelsen er akkurat på grensen, innpresset på felgen derimot. Har ikke nakstatarasatpetaettellerannetfirmaet du kjøpte felgene fra TUV-dokumentasjon på felgene? Prøvde og google det firmaet, men fikk ikke noe treff....søren og 🤠🤔 Quote
lafterolf Posted March 5, 2025 Posted March 5, 2025 (edited) Da har du ikke stavet riktig🤪 Edited March 5, 2025 by lafterolf Quote
Mr. Croft Posted March 5, 2025 Posted March 5, 2025 ▷ ANR CLASSIC steel rim 8x16 for Defender - shop now! https://www.nakatanenga.de/en/nakatanenga-anr-classic-steel-rim-8x16/ANR8X16-GM Dette er hjula du vil ha TÜV papirer for dekk helt opp til 315 mener jeg å huske (Forutsetter et spesielt hevesett som ikke lenger er å få kjøpt, men tror ikke SVV er veldig nøye på det om du har tilsvarende) Jeg har 6 stk av disse men jeg har "bare" 255785R16 på de. Er kjempefornøyd med disse. Eneste er å bemerke er at de er skikkelig tunge men så er de ordentlig solide også. Sender du meg en epostadresse på PM så kan jeg sende deg kopi av TÜV papirene. Ja og så er de ikke helt gratis heller, dyre til å være stålfelger. Jeg kjøpte for å få den TÜV dokumentasjonen Quote
lafterolf Posted March 5, 2025 Posted March 5, 2025 Da er de sertifisert for største dimensjon 295/75-16 Quote
kavedvik Posted March 5, 2025 Author Posted March 5, 2025 Er disse felgene jeg har. Kjøpte 5stk av dem i desember. står at de er godkjente til 295/75r16 👍 nå kjører jeg med 30mm spacere for å få de langt nok ut, tenkte jeg kunne droppet dem om jeg går for 305/70r16 Approved for following tyre sizes: 245/70 R 16 255/65 R 16 255/70 R 16 255/85 R 16 265/70 R 16 265/75 R 16 275/70 R 16 285/75 R 16 295/75 R 16 Quote
lafterolf Posted March 5, 2025 Posted March 5, 2025 Ønsker du at hjulene kommer så langt ut som mulig? for det burde ikke være nødvendig rent teknisk siden felgene har 0-innpress. Quote
Recommended Posts