Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei alle,

Dette blir min første post da jeg ellers vanligvis finner svar på mine spørsmål med å lese andre poster. Men nå står jeg altså fast

Jeg parkerte min RRS TDV8 for cirka ett år siden da den til tider var tungstartet og fant ut jeg ville gi den en overhaling. Feilkoder (husker dem ikke nøyaktig sånn i farten) tydet på noe galt med injector 8. Etter litt fysisk feilsøking fant jeg karbonoppbygging (Såkalt Black Death blant Mercedes entusiaster) ved den nevnte injectoren. Varmen hadde "smeltet" konnektoren og samtidig laget et lite hull i innsugsmanifolden. 

Under året som har gått har jeg tatt dette som et langtidsprosjekt da jeg desverre ikke har så mye tid til overs at jeg kan stå i garasjen hver kveld. Injector 5,6,7 og 8 ble skrudd ut og rengjort, setene i blokka lett slipt med spesialverktøy. konnektoren bytta ut og montert ny innsugsmanifold. Før resten av toppen skulle monteres igjen valgte jeg å bytte ut alle idler pulleys og beltestrammere samt nye belter og ny vannpumpe. Da dette var montert ville jeg tørne motoren litt for hånd for å sjekke at alle beltene var i riktig spor. Da sa det stopp.. Fikk bare tørna motoren en halv rev. før bom stopp. Tørna den forsiktig tilbake, nesten en full rev før den stoppa ccw også. Tilbake, CW, en full rev og bom stopp. Den stopper momentant som den treffer noe mekanisk.

Nå er jeg helt i villrede og begynner å lure på om det er noe helt elementært idiotisk jeg har glemt? Det minner skremmende om en motor som har knekt råde eller veiv, men motoren malte som en katt før den ble parkert så kan ikke skjønne hvordan det skulle ha gått til.

Er det jeg som ikke tenker klart nå? Kan det være starteren som på en eller annen måte slår inn når jeg tørner motoren og kiler svinghjulet på en måte?

Mvh Charles

Posted

Du har hydraulisk lås, dvs diesel på stempel etter lekkasje fra dyse. Dyse må opp og motor dreies rundt for å få ut diesel. Bremselufter er også fin for å suge opp diesel med.

En annen mulighet er å ta ut glødeplugg på aktuell dyse for å få ut diesel.

Posted

Takk for svar og tips

Jeg har tatt ut dyse 7 og 8 og kikket nedi med boroskop (tenkte det kunne ha ramle nedi en mutter eller noe som laga kluss) men der var det tørt og fritt for fremmedlegemer (bortsett fra mye koks da). Får fortsette med de andre dysene i tur og orden da. Om ikke jeg finner noe må jeg vel bite i det sure eple og plukke av den nye innsugsmanifolden (kanskje "noen" har glemt noe verktøy inni der) 😣.

Forøvrig er bilen strømløs ( tatt ut batteriet). Det er ikke noe form for mekanisk startsperre på denne som jeg ikke vet om?

Posted (edited)

Tyder på at en dyse lekker, men kan tenkes det er noe annet. Om det ikke er for mye jobb burde du fjernet en og en dyse til du finner problemet.

Edited by lafterolf
Posted
gautes skrev (4 minutter siden):

Feil timing av reimer?

Registerkjede på disse. Ikkeno mekanisk startsperre. Ville nok tatt ut flere dyser og kikket nedi...

• 1 month later...
Posted

Problem løst (på en måte)..

Hadde ut dyse 5 og 6 også og kikka også nedi her med kamera. Ingen fremmedlegemer men fryktelig mye koks da. Fikk ikke kamera helt nedi til stempelet så jeg fikk ikke sett på ventilene. Men så måtte jeg reise på jobb en tur. Tok en god runde med WD40 både her og der før jeg dro.

3 uker senere: Skulle begynne å demontere den nye insugsmanifolden for å se om noe var galt der, men heldigvis, før jeg begynte med det så prøvde jeg å tørne motoren en siste gang og jøsses, der gikk den rundt fint som bare det.

Teori: Jeg tenker, etter ett år med stillestående, at en eller flere av ventilene har hengt litt i åpen possisjon, sånn av gammel vane. All driten fra EGR systemet har nok ikke akkurat hjulpet på med at ting får bevege seg fritt heller. Så, etter litt bevegelse frem og tilbake samt en god del WD40 hadde fått stått å virka i 3 uker, så sklir ventilen tilbake i setet sitt. -Skjønner hvertfall ikke hva annet det kan være

Uansett, motet er tilbake og prosjektet kan gå fremover igjen 🙂