Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Har fått 2-er feil på EU siden det dukket opp lekkasje ved aktre sylinder på tur TIL eu kontroll... Har fått presset opp 1/4 tom hydraulikk slange med pressfit på jobben(offshore). Er ikke hjemme for å få målt dette selv, men er det noen som vet om originale rør på ACE systemet er 10mm eller 1/4 tomme(9,5mm)? 

Tenker pga alderen(2004 modell Disco 2) bør jeg etterhvert kjøre bytte av alle rør med slanger, overhale sentralen og borre opp for BSP skrukobling i sentral som jeg ser flere i det store utlandet har gjort. Men det får bli ett høst prosjekt. Har veldig lyst å beholde ACE systemet. 

Mvh Rodgeir

Edited by Rodgeir
Feil modellår
Posted
47 minutes ago, lafterolf said:

Skal noen måle rørdiameter er det greit å vite hvilken bil.

2014-modell?

Beklager skrev feil over. Skal selvsagt være 2004 modell Disco 2(og ikke en 2024 modell 😅)

Posted
1 hour ago, lafterolf said:

Om røret er 10 eller 9,5 så vil jeg tro det uansett klemmes sammen og blir tett. 

jeg skal se om jeg finner skyvelæret og måle.

Hadde vært helt supert det. Hydraulikeren på jobb mener jeg bør bruke rett "klem fittings" her på røret (metrisk vs tommer) ved slike høye trykk. Kan være begge funker, men like greit å få rett fra starten av. Jeg ser på forum i utlandet at noen mener det er 10mm andre mener det er 1/4 inch. Tenkte å klippe røret ikke langt fra sentralen, så trekke hydraulikk kabel derifra med påklemt 14mm banjo kobling helt til hydraulikk sylinderen/aktuatoren bak. 

Posted (edited)

Har vært ute og skrapt rør og målt, dårlig syn og slitt skyvlære sier 10mm, men om flere kan sjekke er det betryggende.

Edited by lafterolf
Posted
1 hour ago, lafterolf said:

Har vært ute og skrapt rør og målt, dårlig syn og slitt skyvlære sier 10mm, men om flere kan sjekke er det betryggende.

Kjempegreier! Takk for hjelpen og så rask respons :) Tanken er å kappe rør og sette på Hyd slange kommende fredag når jeg kommer i land. Så jeg har enda litt tid å undersøke, men 10mm kan nok stemme det. 

Posted

99% på at det er 3/8". Jeg måtte ta en nødrep en gang og da endte jeg opp med å finne en hyttebutik som hadde en skjøteunion for propan en ettermiddag...

Posted
1 hour ago, kes said:

99% på at det er 3/8". Jeg måtte ta en nødrep en gang og da endte jeg opp med å finne en hyttebutik som hadde en skjøteunion for propan en ettermiddag...

Ok. Tror jeg tester med 3/8 først siden den er trangest, og går ikke den innpå blir det 10mm skjøt.

• 3 weeks later...
Posted (edited)

Gøy å se flere gå samme vei. Har nettopp vært gjennom det samme med min. Lenge siden jeg har vært aktiv her nå, men det er ikke ensbetydende med at det ikke har vært jobb med bilen 😄

Jeg valgte å frese ut plass og gjenge opp til hydrauliske koblinger. Men jeg har inntil videre valgt å bare kutte stussen med krave som stikker inn i blokka, og koble meg på de originale 3/8" rørene. 
Skal ikke si det var bare enkelt, og jeg kommer nok til enten å gå for slanger eller muligens også kobberrør med overgang til slanger ved aktuatorene og den originale slangen fra pumpa med restriktor. 
Største utfordringen var og er for så vidt enda å få de stive rørene til å line opp med blokka. Jeg har fremdeles et par dråper på et par av koblingene ved blokka. Dette skyldes nok at jeg monterte(klemte på) de snittringene og mutter mellom løftebukk og bilen og det er ikke så lett å holde det fast. Pluss at koblingene er 10mm og ikke 3/8. Det virket som de klemte bra på røret, men igjen.. fremdeles et par dråper som henger under der. 
Men! Jeg opplever nå at det lager lyd. 
Litt som servoen på en gammel amerikaner 😅

Foreløpig usikker på hva som forårsaker det. Jeg har jo tilnærmet uendret dimensjon fra tidligere. 🤔

Eneste fornuftige jeg har tenkt så langt er at når jeg boret opp og gjenget, at jeg har laget en liten kant i bunnen av hullet der den muffen stopper i blokka. Men det er ikke avklart enda. 

Legger ved noen fotos:

B0F1A8FD-41A5-4C5D-BE15-1B2DB92D523C.jpeg

5BBD5B67-C4A1-4D96-89F3-F10516D02759.jpeg

12057910-0A12-4EB4-BE82-B45E68D79359.jpeg

FC71862A-ABB1-4CA1-A990-601837EBA97C.jpeg

2F6DF738-30A6-4985-8CCE-A95BF19C82B1.jpeg

0B85E581-9DB3-4406-9D0F-7805C5ECF4B1.jpeg

0FD5BB4C-3423-4938-A544-35B8FC0D3812.jpeg

Edited by reffortsirK
Posted

De siste dråpene fra bolten inn i ventilblokken ble jeg kvitt ved å tre på en o-ring ekstra.

Den originale tynne pakningen lot jeg være på.

Helst burde det være en pakning helt på enden av bolten kanskje, men da må den limes på før monterinng....

Posted
On 3/2/2025 at 9:11 AM, reffortsirK said:

Gøy å se flere gå samme vei. Har nettopp vært gjennom det samme med min. Lenge siden jeg har vært aktiv her nå, men det er ikke ensbetydende med at det ikke har vært jobb med bilen 😄

Jeg valgte å frese ut plass og gjenge opp til hydrauliske koblinger. Men jeg har inntil videre valgt å bare kutte stussen med krave som stikker inn i blokka, og koble meg på de originale 3/8" rørene. 
Skal ikke si det var bare enkelt, og jeg kommer nok til enten å gå for slanger eller muligens også kobberrør med overgang til slanger ved aktuatorene og den originale slangen fra pumpa med restriktor. 
Største utfordringen var og er for så vidt enda å få de stive rørene til å line opp med blokka. Jeg har fremdeles et par dråper på et par av koblingene ved blokka. Dette skyldes nok at jeg monterte(klemte på) de snittringene og mutter mellom løftebukk og bilen og det er ikke så lett å holde det fast. Pluss at koblingene er 10mm og ikke 3/8. Det virket som de klemte bra på røret, men igjen.. fremdeles et par dråper som henger under der. 
Men! Jeg opplever nå at det lager lyd. 
Litt som servoen på en gammel amerikaner 😅

Foreløpig usikker på hva som forårsaker det. Jeg har jo tilnærmet uendret dimensjon fra tidligere. 🤔

Eneste fornuftige jeg har tenkt så langt er at når jeg boret opp og gjenget, at jeg har laget en liten kant i bunnen av hullet der den muffen stopper i blokka. Men det er ikke avklart enda. 

Legger ved noen fotos:

B0F1A8FD-41A5-4C5D-BE15-1B2DB92D523C.jpeg

5BBD5B67-C4A1-4D96-89F3-F10516D02759.jpeg

12057910-0A12-4EB4-BE82-B45E68D79359.jpeg

FC71862A-ABB1-4CA1-A990-601837EBA97C.jpeg

2F6DF738-30A6-4985-8CCE-A95BF19C82B1.jpeg

0B85E581-9DB3-4406-9D0F-7805C5ECF4B1.jpeg

0FD5BB4C-3423-4938-A544-35B8FC0D3812.jpeg

Kjempejobb der du har gjort ja 😃👌 Jeg kommer også til å gjenge opp i sentralen for Hud koblinger. Etter å ha sett tilstanden på det røret jeg kappet(rustet nesten gjennom ved alle gummioppheng) kommer jeg til å gå over til hydraulikkslanger på alle tror jeg. Men foreløpig kjører jeg rundt med en ett par slanger med press fittings i bilen i tilfelle nødreparsjon. Satser på en større jobb til høsten.

• 2 weeks later...
Posted

Oppdaget samme lekkasje her hos meg nå - minst ett av rørene (fra ventilblokk og forover) har rustet igjennom ved første gummioppheng/isolator. Googler og vurderer alternativene og tenkte å høre med guruene før jeg starter:

Alternativ 1: Skifte hele røret : dyrt, litt mye mekk, men antagligvis det mest varige alternativet(?).

Alternativ 2: skøte med kobberrør. Virker som en grei jobb, men usikker på trykket de kommer til å utsettes for. Er det feks spesiell type rør&klemringskoblinger man bør bruke?
Alternativ 3: skøte med hydraulikkslange. Hadde ikke tenkt på dette før jeg leste denne tråden, men virker som enkleste alternativ, men er litt usikker på koblingene (kan man feks bruke noe som dette: https://www.okonomi-deler.no/hydraulikk/slanger-og-kuplinger/slanger-ferdigpresset-3-8/hydraulikkslange-3-8-presset)

Noen med sterke meninger eller erfaring om dette?

(Imponert over jobben som er gjort med å frese opp gjenger på ventilblokken osv, men har ikke helt rom for en større jobb)

Posted
16 hours ago, MikkelO said:

Oppdaget samme lekkasje her hos meg nå - minst ett av rørene (fra ventilblokk og forover) har rustet igjennom ved første gummioppheng/isolator. Googler og vurderer alternativene og tenkte å høre med guruene før jeg starter:

Alternativ 1: Skifte hele røret : dyrt, litt mye mekk, men antagligvis det mest varige alternativet(?).

Alternativ 2: skøte med kobberrør. Virker som en grei jobb, men usikker på trykket de kommer til å utsettes for. Er det feks spesiell type rør&klemringskoblinger man bør bruke?
Alternativ 3: skøte med hydraulikkslange. Hadde ikke tenkt på dette før jeg leste denne tråden, men virker som enkleste alternativ, men er litt usikker på koblingene (kan man feks bruke noe som dette: https://www.okonomi-deler.no/hydraulikk/slanger-og-kuplinger/slanger-ferdigpresset-3-8/hydraulikkslange-3-8-presset)

Noen med sterke meninger eller erfaring om dette?

(Imponert over jobben som er gjort med å frese opp gjenger på ventilblokken osv, men har ikke helt rom for en større jobb)

Alternativ 3:

-Jeg presset 1/4 slange med denne https://www.okonomi-deler.no/banjo-mm-press-2  koblet til  ACE sylinder(NB:husk å bytt stålgummipakning/dowty i samme slengen): 

-På andre siden(der jeg kappet røret): fikk jeg presset på en BSP kobling, koblet på adapter/overgang fra 1/4 til 3/8 og tilslutt en 3/8 klemkobling. Usikker på om Økonomideler har slik klemkobling for hydraulikk mot 3/8rør, så du må evt bestille eller innom noen som presser slanger og evt har dette(jeg fikk fra jobben). 

Dette gikk raskt å koble og har ikke sett en dråpe ACE olje etter dette.