Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei,

har en Discovery 3 2006 som luftfjæringen foran venstre ikke vil heise seg. Den går til 41-42 fra Nav til hjulbue ca. Setter jeg bilen i offroad modus føles det ut som vestre foran detter ned men heiser seg noe opp igjen ved å sette den i normal modus.

har byttet høydesensor

byttet til brukt belg

ventilboksen foran er byttet

bilen holder på luft over natten. Får heller ingen feil meldinger utenom hvis jeg kjører over 60, da går den i nød. Kan da stoppe og starte og kjøre videre.

sensorene viser også 5cm forskjell fra venstre til høyre hjul foran noe som stemmer når jeg måler.

noen kloke råd?

Posted
lafterolf skrev (1 minutt siden):

Har du prøvd diagnose for å lese av verdier fra høydesensor?

Har du prøvd å justere høyden med diagnose?

Alle verdiene er riktige som jeg har forstått.

får ikke kalibrert da det er mer enn ca 30 mm forskjell med det utstyret jeg har. Prøvde kalibrere med fiktive høyder men vil fortsatt ikke endre seg foran venstre til å gå høyere. Burde vel også heiset seg noe ved å sette den i offroad modus

Posted
motom skrev (8 timer siden):

Hva med å bytte sensor mellom de to sidene? Se om du får noe annet resultat.

Kan prøve, men prøvd 2 forskjellige fungerende sensorer på venstre side uten hell, og høyre side fungerer fint

Posted (edited)

Jeg ville testet hvert hjørne med diagnosen, og sett om de løftet seg som de skal.

Gjør de det er det mest sannsynlig kalibrering som må til. 

Om ikke er det noe med enten sensorer eller ventilblokker. Men testing vil gi noen ideer iallefall 

Edited by YMK
Posted
motom skrev (3 timer siden):

Kan det være kalibreringen? Høres ut som du har testet alt annet.

Kjørte en tur nå og fikk faktisk feilmelding C1A07-62 cross articulation så kan hende jeg rett og slett trenger bedre diagnose verktøy for å få kalibrert da foxwell ikke vil gjøre det ved mer enn 30mm differanse på hjulene 

Posted (edited)

Jeg slet også med det dengang en sensor hadde dårlig kontakt. 

om du jekker opp, sikrer bilen med bukk, tar av hjul og løsner arma til sensor, da kan sensor beveges mens du leser av volt på diagnosen. På den måten får du sjekket at den gir verdier hele veien.

Det er lov å spørre om noen med feks Gap Tool kan komme innom på en demonstrasjon. Den er utrolig enkel å bruke når man skal kalibrere fjøringen.

Edited by lafterolf
Feilretting
Posted
lafterolf skrev (6 timer siden):

Jeg slet også med det dengang en sensor hadde dårlig kontakt. 

om du jekker opp, sikrer bilen med bukk, tar av hjul og løsner arma til sensor, da kan sensor beveges mens du leser av volt på diagnosen. På den måten får du sjekket at den gir verdier hele veien.

Det er lov å spørre om noen med feks Gap Tool kan komme innom på en demonstrasjon. Den er utrolig enkel å bruke når man skal kalibrere fjøringen.

Takk for tips, da skal jeg teste det. Skal sjekke med gap tool også, kan hende det hjelper med ordentlig diagnose verktøy 

Posted

hadde liggende feil i min tid, etter hvert det var kalibrering av luftfjæring som skapet feil og rekalibrering hjulpet som gjøres automatisk om du har IID tool.

fant feilmelding fra iid tool 

https://imgur.com/gbEwZdi

Posted
Timo@ skrev (På 3.2.2025 den 8.14):

hadde liggende feil i min tid, etter hvert det var kalibrering av luftfjæring som skapet feil og rekalibrering hjulpet som gjøres automatisk om du har IID tool.

fant feilmelding fra iid tool 

https://imgur.com/gbEwZdi

Hei,

fått lånt meg iid tool nå og prøvde kalibrere, alle sider vil heise seg utenom høyre foran fortsatt.. hører det klikker men løfter seg ikke. Kjørte over 60 og fikk den til og gå i nød, da fikk jeg feilmelding på sensor venstre foran, enda den byttet jeg til ny for en uke siden.. kan være den er defekt?

IMG_2073.png

IMG_2071.jpeg

Posted

Mest sannsynlig kabelbrudd eller dårlig kontakt tenker jeg.

...selv om jeg selv har opplevd at en ny sensor var defekt, men det skal jo litt til å være såpass uheldig.

Posted
trondshj skrev (20 minutter siden):

Mest sannsynlig kabelbrudd eller dårlig kontakt tenker jeg.

...selv om jeg selv har opplevd at en ny sensor var defekt, men det skal jo litt til å være såpass uheldig.

Ja det skal vel litt til.. på live data så får jeg riktige tall også, så da må det kanskje være ustabil kobling 

Posted
3 hours ago, Kristian93 said:

Kjøpte på technoclassic så regner med de er gode

Da ville jeg tatt turen tilbake til de og spurt om de kunne sjekke sensoren. De pleier å være serviceinnstilt, så om man spør høflig og pent er jeg ganske sikker på at de vil hjelpe deg, og eventuelt komme med råd. :) Har brukt TC mye tidligere, og jeg har i alle fall god erfaring med de og kompetansen de har.

Posted (edited)

se om alle sensorer viser 4,5v, særlig venstre foran (IID tool).

eventuelt det kan være kabelbrudd noen sted, og du kan lage ny kabel fra ecu til sensor ved behov. Det er enklere enn søke hvor brudden oppstår 

Edited by Timo@
Posted
Timo@ skrev (6 timer siden):

se om alle sensorer viser 4,5v, særlig venstre foran (IID tool).

eventuelt det kan være kabelbrudd noen sted, og du kan lage ny kabel fra ecu til sensor ved behov. Det er enklere enn søke hvor brudden oppstår 

Takk for tips, fant akkurat feilen nå. Var slange i klem 

problem løst, tilfelle noen opplever samme senere.

Takk for alle tips, etter og ha sjekket det meste så bestemte jeg meg for å ta ut demperen igjen og ser den har ligget skikkelig i klem.

Burde sikkert sjekket det tidligere, men antok jo at det var gjort en grei jobb når demper ble byttet 🙂

IMG_2085.jpeg

Posted

Gratulerer! 

Godt du fant feilen. Og så fikk vi en ting til på lista over mulige feil på luftfjæringa. Takk!