valvolainen Posted January 24 Posted January 24 1. https://www.lrparts.net/lrc2779-front-or-rear-wheel-bearing-and-hub-kit-fits-land-rover-defender-from-1994-to-2016.html Uansett hva som står på min bil idag, vil dette passe om jeg forstår det rett? Her kan jeg også justere motstand, deretter låse mutter når den står riktig? Blodfersk defenderbruker, så litt ukjent med dette. 2. Plingelyd under gange. Høres ut som om man slår en 5mm tykk lang jernstang inntil noe av metall. plingplingpling både på tomgang og under kjøring. Øker frekvens med motorturtall, ikke hastighet. 3. Vibrasjoner under pådrag. I alle gir, men kun fra 1500-2000 omdreininger og opp, bare med hardt pådrag, også hvis jeg feks ligger i tredje, mater ut giret, og slipper gassen igjen og lar den bremse på giret med høyt turtall. Da vibrerer det også. Usikker på hvilke syptomer et slitt mellomakselkryss gir, kan det være dette? Quote
lafterolf Posted January 24 Posted January 24 Vibrasjon og pling tyder på veldig slitt kryss, bør sjekkes tvert, og kanskje så slitt at godset mot lagerkopp er slitt, og i tilfelle trenger du ny aksling. Best å ikke kjøre. Settet for hjullager blir litt vel mye. Nav trenger du ikke normalt. Kjøp Timkenlager, britpartlager bør unngås. hvor har du tenkt å handle? Quote
valvolainen Posted January 24 Author Posted January 24 (edited) Takk, plingplinglyden er der også på tomgang i fri,(ser keg har skrevet under gang, i mitt hode var det motorgange😅) så hadde ikke tenkt at det kunne være mellomaksel. jeg tenkte og handle på lrparts, og i oem kvalitet. Skal og ha litt interiør deler og annet småsnacks. Edited January 24 by valvolainen Quote
lafterolf Posted January 24 Posted January 24 De har sett uten nav ser jeg, men bare Britpart. https://www.lrparts.net/da2381-front-and-rear-wheel-bearing-kit-for-land-rover-defender-from-1994-2016-la-chassis-number-onward-wheel-bearings-flange-bolts-and-gasket-hub-seals-hub-cap-and-lock-tabs-available-with-hub-nut-socket-tool.html jeg liker ikke hverken lager eller simring, men kan tenkes jeg har vært uheldig. muttrene er forskjellig, den ene passer td5, den må settes ytterst siden du monterer etter gamlemåten. Quote
valvolainen Posted January 24 Author Posted January 24 (edited) Takk, de har sett med britpart, men samme settet i OEM, som er det jeg har tenkt og bestille, om det passer bilen. 3 minutes ago, Jon O said: Har du åpnet panseret å sett/lyttet når motoren går? Nei, ikke enda. Jeg tenkte og sette bilen i bukken, starte opp, løfte opp, og gå etter lyden. Edited January 24 by valvolainen Quote
valvolainen Posted January 24 Author Posted January 24 25 minutes ago, Jon O said: Panseret må åpnes titt og ofte. Åpne det du å se. For all del, selv om bilen er ganske ny for meg har jeg hatt mine sykluser på opp og ned med panseret. Synes bare ikke det var tydelig der, men er jo litt annen støy der og. Gitt at det følger motorturtall er det jo logisk at synderen befinner seg nedi motorrommet. Typisk når jeg har hatt panseret oppe holder jeg på med noe annet, så konsentrasjonen er seff ikke på og finne kilden til plingpling. 14 minutes ago, lafterolf said: OEM er også Britpart i dette tilfellet. Ok, det var jeg ikke klar over. Quote
Espen Olsen Posted January 24 Posted January 24 Plingelyd høres ikke bra ut. At den varierer med motorturtall også i frigir tyder på at det er motorrelatert. Har du kikket oppi motorrommet og sjekket at ikke en eller annen løs del ligger inntil noe som går rundt? Quote
valvolainen Posted January 25 Author Posted January 25 Skal gå litt mer vitenskapelig til verks med bukken idag. siden jeg hører det godt inne i kupeen bør det jo være lokaliserbart. Quote
gautes Posted January 25 Posted January 25 Fremre reimhjul/svingningsdemper på veiva? Vifteremdemontering og tomgang etterpå eliminerer endel kilder. Quote
motom Posted January 25 Posted January 25 Å ta av viften synes jeg ofte hjelper på å lokalisere ulyder. Quote
valvolainen Posted January 26 Author Posted January 26 (edited) plingpling: Huh. inn på bukken, opp i lufta, og da klarer jeg ikke få frem lyden i fri. Derimot hvis jeg legger inn femte så er lyden der, Men nå var det helt entydig at den følger drivverket, ikke motoren. prøvde med fordelingskassen i fri, men ingen lyd da. Jeg var ikke mann nok til og forlate bilen i femte gir oppi lufta, så får prøve dette med en medhjelper senere. Mistenker at det er et sted rundt håndbrekkstrommelen ut fra retning når jeg stikker hodet ut vinduet. Vibrasjoner: Har var det litt inkonklusivt. Dette er motorturtallavhengig, og hvis jeg ligger i 80, trykker inn clutchen og holder turtall, så vibrerer det også, men slutter når jeg slipper gassen med clutchen inne. Det vibrerer ikke når jeg står stille og ruser. skal gå over alle ledd på mellomakslene og se om det er noe her som ikke er helt fast. Litt fersk på mellomakselfeilsøking. hjullager: gåent foran høyre foran. Vått og glatt her, så må sikkert fikse noe tetning. Kom ikke lenger igår kveld. Edited January 26 by valvolainen Quote
Espen Olsen Posted January 26 Posted January 26 Du skal se kanskje lyden forsvinner når du får fikset lager/tetning/hvamerkanværefeil i forakselen.. Alt henger sammen med alt var det noen som sa. Quote
valvolainen Posted February 3 Author Posted February 3 On 1/26/2025 at 10:56 PM, Espen Olsen said: Du skal se kanskje lyden forsvinner når du får fikset lager/tetning/hvamerkanværefeil i forakselen.. Alt henger sammen med alt var det noen som sa. Haha, dere er best! vibrasjonen med pådrag forsvant samtidig som jeg byttet hjullager😅 Fikk et timken sett fra lrparts, sammen med deler til og sette på to muttere med låseblikk mellom istedenfor forspent med rett avstandsstykke og en tykker mutter. da var det pingplingen igjen, den får jeg en medhjelper til og feilsøke sammen med. Quote
kjartanb Posted February 4 Posted February 4 (edited) "plingplingpling både på tomgang og under kjøring" kan komme fra slite gafler/gearmekanisme i gearkasse, generellt fra gearkasse/mellomgear (metal til metal kontakt), eller muligens spirafjer på klutch. Kommer pga for meget vibrasjon fra motor ledes over i gearkasser med mer.. Opplevde dette på min 130 når jeg byttede fra todelt til solid svinghjul da påvirkede vibrasjon fra motor bla i tomgang direkte gearkasser/klutch. Vibrasjoner som ellers ville være dempet av det todelte svinghjul. Dette er gradvist minsket over tid. Eller i hvertfald så legger jeg neste ikke merke til disse lyder nu . Opplevde det samme for mange år (35 tror jeg ) siden da jeg hjalp en kammerat med at sette 6 cyl Nissan 2.8 diesel i en 2dørs Range Rover classic. Økt vibrasjon fra diesel motoren gjørde det ulidelig at sitte i bilen på tomgang, med gear i nautral. Forsvant så snart man trådte på klutch. Løsning kan være justering av motor, nye dysetetninger med mer til at nedbringe vibrasjoner fra motor bla ved tomgang. Edited February 4 by kjartanb Quote
Recommended Posts