Odd Erling N. Eriksen Posted January 18 Posted January 18 Heisann, Emnefeltet sier det meste. Jeg har hatt litt blandet erfaring med 'smarte' ladere - altså alt som skal analysere batteriet og finne ut alt om hvilke traumer som skjuler seg i dets fortid før den kan begynne å lade. På sett og vis lengter jeg etter en stokk dum lader. På den annen side har jeg smertelig erfart (med altfor mye maskineri som brukes altfor sjelden rundtom på gården) at sulfatering er en ting, og at det absolutt ville være kjekt med en lader som kunne pulse bort dette belegget og puste liv i gamle batterier for litt mer tjeneste. Så - er det bare jeg som er negativ til smarte ladere basert på at jeg var litt for tidlig ute med å prøve disse? Kan man kjøpe seg en CTEK (eller annet velrenommert merke) i dag, koble på et gammelt batteri, få beskjed om at her må det herjes litt før ladingen kan begynne, og så - etter gudene må vite hvor mange timer eller dager, jeg har god tid - finne et batteri som har funnet igjen (mye av) gammel kapasitet og kan brukes videre? Eller har jeg urealistiske forventninger til hva en smartlader med avsulfatering skal kunne utrette, og må bare finne meg i at laderen lyser 'check' og 'error' etter å ha blitt koblet på et batteri som har fått bli helt flatt etter dyputlading i kulda? Og hva er en god lader for forefallende bruk på en gård, med lading av bly/AGM-batterier fra 10-165Ah, som har avsulfateringsfunksjon (om dette i det hele tatt virker i særlig grad?) Hva som helst det står CTEK på og som kan gi en ladestrøm på 8-10A eller mer? En av disse svære klossene fra ABSAAR? Disse Victron Blue Smart-laderne du får på Felleskjøpet? Annet? Takknemlig for alle tips, vink, observasjoner og evt. også usakligheter. Quote
lafterolf Posted January 19 Posted January 19 En av hver må ofte til for å lykkes, for når batterier har tappet seg vil ikke en intelligent lader finne batteriet om det er for lite volt. jeg bruker en stor hjelpestarter/lader i disse tilfellene for å tilføre strøm. men jeg fullader ikke med den store laderen, det overlater jeg til den moderne laderen å gjøre for ikke å koke batteriet om jeg glemmer ladingen. Men det er stor forskjell på drit og pannekaker. Jeg har ladere fra Biltema og jula, men C-tek klarer alltid å lade lenge etter st de go andre dier batteriet er topp. Quote
Camarogeddon Posted January 19 Posted January 19 Er sånt sett enig med Lafte her, Ctek og andre er fine (selv kjører jeg for det meste Ctek sine) - men du trenger en stein dum lader for å starte prosessen om batteriet er helt nede. Bruker selv en liten, billig 4A lader av tvilsomt merke til dette, det skal ikke mye til for å få spenningen opp nok til at de litt større og mere intelligente brødrene tar over jobben og fullfører. Ellers med en miks av veteranbiler, traktor og bruksbiler på tomta (som de fleste her), så har jeg best erfering med ctek sin små overvåkningsbokser "comfort indicator". Det er jo vare et tilkoblingspunkt for lading, men med 3 små lysdioder som blinker batteristatus. Dette gjør at for det første så er det lett å få lada greiene, denne stripser jeg normalt på et synlig sted på utsiden av maskinen - men om jeg går forbi en dag og det blinker gult eller rødt, så veit jeg at her må jeg få satt en lader på. Sånt sett har jeg mange små ladere, og en stor. De små er gjerne i permanent tjeneste. F.ex traktoren vinterstid, den får seg en ctek påkoblet, slik at jeg veit at jeg får start på greiene når snøen laver ned, og det er 10 blå. Men ja, med kombinasjonen av en dum lader, og en smart en så har jeg klart å få liv i overraskende mange batterier. På slutten av lista over utstyr havner en klassisk "glødetråd" batteritester for å se at batteriet faktisk klarer å levere strøm. Batteriet kan jo helt fint måle bra spenning, og laderen sier at den er ferdig, men om den ikke klarer å levere noen hundre ampere uten at spenningen detter i gulvet, så må den igjennom en runde eller to til med "massasje" for å se om den vekkes til liv, ellers så er det sluttkjørt. -C Quote
Admiral Posted January 19 Posted January 19 Jeg har helt sikkert mindre erfaring med dette enn mange andre, men jeg gikk fra Defenderen med kupe lyset en dag og batteriet ble selvfølgelig HELT flatt etter noen dager. Tenkte egentlig at det bare var å bytte det nesten nye flate batteriet, men ga 10A C-tec en sjans. Denne ville ikke starte å lade så koblet på et annet batteri med startkabler og fikk startet ladingen. Koblet fra det andre batteriet og fikk ladet opp det flate. Tok et par dager å få det opp, men nå har det fungert i flere uker med veldig sporadisk bruk og ganske kaldt vær innimellom så virker som det funket! Quote
iknutis Posted January 19 Posted January 19 Jeg har en 5A-lader fra Ctek, men også denne fra Biltema; https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-1224-v-25-a-2000045788?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA4rK8BhD7ARIsAFe5LXLOuomc6dDo1hi1b3UUicQfvsgMfQd7VNIrTUJFUGTal_oG-pFMEjIaAjP4EALw_wcB Begge gjør jobben fint hos oss, på både biler og traktorer. C-tek’en lar meg ikke lenger skifte program, det skjedde en gang for mange mange år siden, så den blir bare brukt på bilbatterier når det er kaldt. Quote
SveinHa Posted January 19 Posted January 19 (edited) Har flere CTEK ladere og er godt fornøyd med de men kjøpte meg en CTEK CS ONE på tilbud før jul. Har ikke prøvd den på noen "vanskelige" batterier enda, prøver å unngå å komme i den situasjonen, men ser fin ut så langt. Greit med 8A i stedet for 2-3... Bare å koble på batteriet så finner laderen ut hvilket batteri det er og setter i gang. Mer spesielle funksjoner settes via app/bluetooth. En fullstendig idiotisk ting med denne er at de har snudd kjønn på skjøtekontakten slik at INGEN av de faste ladepunktene mine kan brukes... Edited January 19 by SveinHa Quote
Odd Erling N. Eriksen Posted January 19 Author Posted January 19 Takk til alle, da blir det nok en sak fra CTEK. Den tilstandsindikatoren med ladekontakt var fiffig, @Camarogeddon - ser ut til at de kan brukes på det meste av CTEK-ladere opp til 10A, så det spørs om jeg ikke kjøper en håndfull slike + en 10A lader med avsulfateringsprogram. De kontaktene der ser litt mindre malplassert ut på en menneskebil enn NATO-kontakten jeg tidvis har hatt på både traktor og 4x4... (Pluss at diodene er glimrende når man bare streifer forbi og ser at det lyser gult...) Quote
SveinHa Posted January 19 Posted January 19 Veldig hendig med de faste ladepunktene med indikasjon: Quote
Odd Erling N. Eriksen Posted January 19 Author Posted January 19 Det ble en CTEK MXS10 og en håndfull ladepunkter. Estimert levering onsdag. 👍 Quote
Velocette Posted January 21 Posted January 21 (edited) Interessant emne. Har selv 4 stk. C-tek-ladere. Ett til hvert kjøretøy. Lar de aldri stå på konstant lading vinteren over. Lader periodevis - ca en uke pr. mnd. En bekjent av meg - en elektroguro - mener batteriene taper seg ved å stå på konstant lading i flere måneder. ??? Edited January 21 by Velocette Quote
Camarogeddon Posted January 21 Posted January 21 Med de gamle laderne som ikke har noe automatikk, så har han rett. Med moderne, regulerte ladere som vi diskuterer her, så er dette ikke et problem, snarere tvert imot. -C Quote
Himat Posted January 21 Posted January 21 5 hours ago, Camarogeddon said: Med de gamle laderne som ikke har noe automatikk, så har han rett. Med moderne, regulerte ladere som vi diskuterer her, så er dette ikke et problem, snarere tvert imot. -C Stemmer i, moderne ladere kan stå på heile tida for vedlikeholdslading. Gamle dumme ladere øydelegger batteriet om dei står på heile tida. På den andre sida, der dei smarte laderene ikkje starter lading så dytter dumme ladere inn straum og ofte blir det liv i batteriet. Quote
Odd Erling N. Eriksen Posted January 21 Author Posted January 21 Velocette skrev (9 timer siden): En bekjent av meg - en elektroguro - mener batteriene taper seg ved å stå på konstant lading i flere måneder. -Her istemmer jeg @Camarogeddon og @Himat - en moderne lader bør kunne stå koblet til permanent uten å skade batteriet; når den oppdager at batteriet er fulladet, vil den bare holde tritt med selvutladingen. (Dette kalles gjerne float eller trickle charge i produktbeskrivelsen.) Om noe burde det forlenge levetiden til batteriet. Forøvrig observeres det at tidssoner er en uting. Spesielt når de som er noen soner vest for oss har angst for noe utstyr som ikke virker som det skal, og ikke later til å bry seg nevneverdig om at jeg godt kunne tenke meg å finne loppekassa snart... Jaja. Jeg får be dem ringe vakttelefonen vår om de insisterer på å ha angst utover natten. Quote
Velocette Posted January 22 Posted January 22 Har kun C-tek-ladere. Ikke de billigste. Så her kjenner jeg meg trygg. Når batteriene begynner å tape seg - har de i alle fall best av å lades konstant - før de evt. byttes ut. Har hatt Lithium 5 Ah batteri på en Aprilia motorsykkel. Fungerte utmerket. Quote
oggioffshore Posted January 22 Posted January 22 Brukt ctek 25 amp lader I 10 år. Reddet noen batterier med den. Er batt så tomt at den ikke registrere batteriet, bruker eg supply mode noen minutter, for å tvinge spenningen opp... Quote
Jari Posted January 24 Posted January 24 Jeg har også Ctek, både 7 og 25 amp begge har supply mode og drar i gang helt tomme batterier. Quote
Vidar S Posted January 25 Posted January 25 Ser at marineladerne til Ctek er billigere per Amp for store størrelser. Er det samme funksjoner? Quote
johnnyhansen Posted January 25 Posted January 25 Vær forsiktig med lading av gammelt batteri! Så at batteriet ladet med 10A. Slik gikk det når jeg glemte å frakoble før natta. På morgenen smalt det. Quote
lafterolf Posted January 25 Posted January 25 Den laderen fra jula skal avslutte ladingen selv, men likevel tente knallgassen? Quote
gautes Posted January 25 Posted January 25 Knallgassen har jeg erfart ikke tar hensyn til laderen. Men jeg har bedt om smell selv også ved å ikke koble av 220 først og på sist. Quote
Camarogeddon Posted January 25 Posted January 25 Har også opplevd dette med en Ctek. (ikke sprengt batteri, men det var bare flaks, for batteriet hadde stått og kokt en stund) - fant ut av det fordi samboer meldte ifra om "rar lukt i garasjen" Etter alt å dømme hadde en celle kortsluttet under lading, slik at batteriet i praksis hadde 5 celler, ikke 6. Og siden strømtrekket fortsatt var "innafor" så fikk aldri ctek'en dette med seg - og fortsatte å koke de gjenværende cellene. Sjansen for at dette skjer er definitivt lav, men det ER mulig. Disse smarte laderne fanger det meste av feil, men desverre ikke absolutt alle mulige feilsituasjoner. -C Quote
SveinHa Posted January 25 Posted January 25 Jeg fikk et batteri midt i fleisen en gang på -80 tallet. Ikke spesielt hyggelig men det er nå en erfaring å ta med seg... På truckverkstedet en plass jeg jobba for noen tiår siden hadde de en grei rutine får de gikk i gang med batterier: Tente autogenbrenneren og feide over hele batteriet med ryggen til før de gjorde noe annet med batteriet, bedre det smalt bak ryggen enn midt i fjeset... Quote
gautes Posted January 26 Posted January 26 Skal ikke uttale meg om den løsningen. Jeg hadde en venn med lastebiler som av og til trengte litt starthjelp. Han lå halvveis oppå batteripakka da det smalt. Laaang tid på sykehuset,blind og fimaet måtte legges ned. Så husk advarslene og eglene. De fleste,ikke alle, er skrevet av noen som vet noe. Og det er heldigvis fortsatt lov å tenke selv,ennå. Quote
johnnyhansen Posted January 26 Posted January 26 lafterolf skrev (16 timer siden): Den laderen fra jula skal avslutte ladingen selv, men likevel tente knallgassen? Var ikke tilstede når det smalt. Men både batteri og lader ble ubrukelige etter smellet! Skyllet området godt for å unngå syreskader, og har ikke fått følgeskader. Quote
Recommended Posts