Jump to content

Recommended Posts

Posted

Spørsmål om riktig olje. Jeg har Defender td5 2006 mod med R380 girkasse. Da er det Texaco MTF 94 som er riktig olje slik jeg forstår det. 
Denne er litt vrien å få tak i, Thansen mener avbildet olje er en fullverdig erstatning. Kan jeg bruke denne ? IMG_1562.jpeg 

Posted

Svaret er NEI.  Olja på bildet har ingenting i en R380 kasse å gjøre.  Ett tips er å gå innom et Honda-verksted å høre om de er villig å gi deg tre liter.  De har noen biler som bruker MTF

Posted

Denne lappen henger på deler fra Ashcroft 20241203_175123.jpg

Etter endel leting ble det denne fra Motul. 

Den Honda mtf oljen har jeg sett at Bilxtra har hatt i sine hyller20241203_175233.jpg

Posted

Tenkte det samme jeg også.

Fant nå en boks med Honda mtf olje, er syntetisk GL4 75w-80 lik de andre som har vært bilde av her. 

20241203_181842.jpg

Posted

Takk for svar. Honda oljen er den jeg har i kassa i dag, men den lokale forhandleren har lagt ned. Blir fort å bestille på internettet til neste olje skift. 

Posted
TeRRje skrev (48 minutter siden):

Tenkte det samme jeg også.

Fant nå en boks med Honda mtf olje, er syntetisk GL4 75w-80 lik de andre som har vært bilde av her. 

20241203_181842.jpg

Denne har MTF94 på lista si iallefall. 

Har brukt denne jeg

Posted
safaripaul skrev (7 timer siden):

Spørsmål om riktig olje. Jeg har Defender td5 2006 mod med R380 girkasse. Da er det Texaco MTF 94 som er riktig olje slik jeg forstår det. 
Denne er litt vrien å få tak i, Thansen mener avbildet olje er en fullverdig erstatning. Kan jeg bruke denne ? IMG_1562.jpeg 

Er til og med oppgitt som godkjent på Defender ...

Posted (edited)
Atle G skrev (19 minutter siden):

Mener du denne kan brukes Atle ? 

Edited by safaripaul
Posted

Slik jeg ser det, så lenge oljeleverandøren lister oljen spesifikt som kompatibel eller overgår MTF94 spesifikasjonen, så skal dette være uproblematisk.

En slik olje som oppfyller MTF94 vil jo i hvertfall ha smøreegenskapene i orden - fasit kommer på brukeropplevelse - om girkassa mot formodning blir vond å gire eller ikke synkroniserer skikkelig etterpå, så får man revurdere. Men du gjør neppe noe veldig gale om du fyller på.

Men, ref til trådstarter @safaripaul - oljen du refererer til her (CASTROL Transmax Manual V) har såvidt jeg kan se IKKE MTF94 på kompatabilitetslista fra Castrol sin side.

Så sånt sett er nok Honda oljen et bedre valg, den er jo spesifikt kompatibel.

Jeg endte jo selv med å teste Dexron III på min girkasse, siden jeg var tom for MTF94, og hadde en haug med flasker med DXIII på hylla jeg trengte å bruke opp. Girkassa ble noe lettere å gire når kald, ellers ingen stor forskjell i egenskaper.

-C

Posted (edited)
15 hours ago, Atle G said:

Jeg kjøpte Castrololjen nevnt ovenfor på Black Friday salg på skruvat. Så jeg har iallefall tenkt å prøve den på min R380.

Jeg tar sjansen på den da den er oppgitt å være en fulsyntetisk GL4, og da skulle den i prisnippet være det samme som MTF94. Snart finner jeg vel ut om jeg blir fornøyd. Feiler det så har jeg 3 liter med MTF94 stående også 😜

Edited by Mr. Croft
Posted

Jeg har kjørt med syntetisk GL4 75w-80 i over fem år på alle bilene her, og kjenner ingen forskjell. 
det er olje laget for manuelle girkasser,  og så lenge de har lik merking vil jeg tro det er lik olje.

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Biltema sin semi synthetiske 

Transmission oil ATF DX III, 1 litre

Er den ok til Defender r380 kasse?

Hadde tenkt meg at bruke den neste gang. 

Edited by kjartanb
  • 2 months later...
Posted

Jeg var innom William på bilextra på Skøyen i dag. De bruker denne olja på girkassa. IMG_1812.jpeg