radovan Posted November 29, 2024 Posted November 29, 2024 Den originale lysbrytaren på Discoen heldt i nesten tjue år før den kapitulerte. Den ville ikkje halde seg i fjernlysposisjon lenger. Den nymonterte brente seg fast i på-posisjon første dagen i sommarferien 2022 og eg måtte kople frå batteriet ved kvart stopp i ti dagar. Neste brytar hugsar eg ikkje kva som skjedde med, men eg måtte iallfall ha ny igjen før PKK tidlegare i år. Då vart det også montert lysforsterkarsett med relé slik at det kun går styrestraum gjennom brytaren. Dette var rett før årets sommarferietur, og då vi kom heim igjen hadde instrumentlyset forlengst slutta å virke. Det kjem på når eg slår på parklys, så det er nok brytaren igjen. Eg har ikkje gjort meir med det sidan eg er litt lei av å kjøpe brytarar som stadig finn nye måtar å kollapse på. Men no er det mørkt halve døgnet og skikkeleg upraktisk med mørkt dashbord. Alle brytarane var originalvare frå Lucas, utan at det hadde noko å bety. Er det andre som lagar brytarar som held betre? Quote
YMK Posted November 30, 2024 Posted November 30, 2024 Du behøver ett lysforsterkningkit, slik at du ikke svir den orginale bryteren Quote
motom Posted November 30, 2024 Posted November 30, 2024 Kan ikke huske at D2 hadde noe problemer med dette, går ikke det gjennom bcu? Quote
finnarne Posted November 30, 2024 Posted November 30, 2024 Tipper det er koblet på en uorginal kjørelysløsning fra norsk importør. Jeg koblet tilbake. Mulig jeg koblet egen løsning vha 2 releer. Og koblet lysforsterkersett. Nå er det ikke lys på Røvern i det hele tatt. Quote
motom Posted November 30, 2024 Posted November 30, 2024 Stemmer det! Fjernet på min og vet jeg fikk kjørelys bak automatisk, men husker ikke om parklys kom på automatisk. Husker dash ikke kom på så var lett å vite når man måtte skru på hovedlysene Quote
finnarne Posted November 30, 2024 Posted November 30, 2024 Mener du kan sette på automatisk kjørelys vha nanocom, da kommer lyset på så snart du tar bilen ut av park på en automat. Hvordan det fungerer på en manuelt giret vet jeg ikke. Quote
radovan Posted December 4, 2024 Author Posted December 4, 2024 YMK skrev (På 30.11.2024 den 8.53): Du behøver ett lysforsterkningkit, slik at du ikke svir den orginale bryteren Det vart montert før siste brytarskifte. Brytaren fekk det visst ikkje med seg 🙄😛 finnarne skrev (På 30.11.2024 den 16.35): Tipper det er koblet på en uorginal kjørelysløsning fra norsk importør. Jeg koblet tilbake. Mulig jeg koblet egen løsning vha 2 releer. Og koblet lysforsterkersett. Nå er det ikke lys på Røvern i det hele tatt. If it's not broken, fix it until it is 😄 Er køyrelysautomatikken kopla slik at det går straum gjennom lysbrytaren på ein anna måte enn når ein skrur på "fullt lys"? Quote
finnarne Posted December 4, 2024 Posted December 4, 2024 På røveren er det ikke en eneste utvendig lampe. dvs mulig ett blinklys på den ene siden. Den brukes bare på kjøreområdet. Jeg mener jeg koblet alt tilbake til originalt på den bilen, og vi slo lyset av på. Blir automatikk i det også. Dvs bort med hele den ettermonterte norske koblingsboksen. Og så koblet jeg Biltema sitt lysforsterkersett. Quote
gautes Posted December 4, 2024 Posted December 4, 2024 Ikke noe særlig erfaring med lysbryter på D2,men ellers har jeg merket stor forskjell på bryterkvalitet. Selv fra samme leverandør og lik eske. Men et riktig montert BTkit eller ditto eget design burde holde lenge. Quote
ando Posted December 12, 2024 Posted December 12, 2024 (edited) Jeg hadde tilsvarende problem i 10 år - med bytte av tilslutt 5 lyshendeler. Så kuttet jeg en hvit ledning i rommet under rattet og monterte lysforsterkersett. Det er ca 14 år siden - og problemet kom aldri tilbake. Det gikk visst både nær- og fjernlys strøm kun gjennom lyshendelen samtidig - tror jeg.... Jeg skal grave i gamle notater og se om jeg finner detaljene rundt det.... Edited December 12, 2024 by ando Quote
ando Posted December 13, 2024 Posted December 13, 2024 Dette noterte jeg i 2011: I 2011 klippet jeg loop hvite ledningen på kontakten som går ut fra lysbryteren på rattstammen. (2 plugger er koblet inn mellom lysbryteren på rattet og den originale kabelen til lysbryteren. Dette blir satt inn ved ankomst Norge for å fornorske lysene etter norske regler). Denne loopen gjør at nærlyset lyser også når fjernlyset er på. Dette er ikke etter norske regler heller – da det enten skal være nærlys eller fjernlys – og ikke begge deler samtidig. Da går det veldig mye strøm (55 + 50 watt?) gjennom hovedlysbryteren …og derfor går den i stykker…..? Jeg måtte skru ut 3 skruer for å løsne den nedre delen av dekselet under rattstammen for å komme til. Det hadde vel holdt med å bare ta av den øverste delen… Søk på Svesol i Forumet – og se under ”Nærlys og fjernlys lyser samtidig” fra 2 nov 2010. Håper det er til nytte -lykke til! Quote
radovan Posted December 17, 2024 Author Posted December 17, 2024 Takk for tipset, skal sjå på det Quote
ando Posted December 17, 2024 Posted December 17, 2024 Sjekket nå: åpne lokket for sikringsrommet under rattet . 3 skruer under - fester den underste halvdelen av plastboksen rundt rattstammen. Klem den underste halvdelen av plastboksen sammen i skjøten - så vil de 2 halvdelene skille lag. Der vil du se den hvite ledningen som jeg kuttet. Bilde er vedlagt. Lykke til. Quote
radovan Posted March 3 Author Posted March 3 (edited) ando skrev (På 17.12.2024 den 18.29): Sjekket nå: åpne lokket for sikringsrommet under rattet . 3 skruer under - fester den underste halvdelen av plastboksen rundt rattstammen. Klem den underste halvdelen av plastboksen sammen i skjøten - så vil de 2 halvdelene skille lag. Der vil du se den hvite ledningen som jeg kuttet. Bilde er vedlagt. Lykke til. Bilen har knapt vore brukt i vinter, så eg har ikkje gjort meir. Takk for svar Edited March 3 by radovan Quote
Recommended Posts