valvolainen Posted Friday at 04:03 PM Posted Friday at 04:03 PM I forbindelse med eu kontroll idag fikk jeg anmerkning på at lysbildet er feil. Satte bilen inntil garasjeporten og skrudde på lysene. Der hadde jeg mer eller mindre en rund sirkel på høyre side, mens venstre så ok ut. Jeg tok ut lampen, men glemte og se hvilken vei pæra stod. Både pære og reflektor er pene. Prøvde meg litt frem, og tror dette kan være et ok utgangspunkt for justering av lamper? (Det er den høyre jeg fikk mangel på feil lysbilde, mens venstre hadde mangel på feil innstilling) Kan jeg måle med høyde og avstand samt vinkler for og få rett lysbilde? Edit: det var vist mye info om dette rundt forbi, jeg skal prøve og følge denne: https://www.eurodel.no/blogg/vintermorket-sjekk-og-justerer-lys-pa-bilen Quote
KennethA Posted Friday at 04:25 PM Posted Friday at 04:25 PM Har du lykter for høyrestyrt bil tro? Eventuelt satt lyktene på feil side? Ser ut som skråkant på lysbildet som skulle vært på venstre lykt er på høyre. Quote
valvolainen Posted Friday at 06:11 PM Author Posted Friday at 06:11 PM Ja det er ikke godt og si hva jeg har, men jeg dro ut og prøvde og stille de inn, her er resultatet: bildet er tatt på fem meter avstand over panseret. Jeg har en lucas og en hella lykt, skal se om jeg finner noe nummer i glasset der Hella 4543R7 på venstre side Lucas K11758 på høyre Quote
YMK Posted Saturday at 07:48 AM Posted Saturday at 07:48 AM Ser ut som at du mangler noe lys på høyre side. Ville vurdert å vaske eller bytte den lykta. Quote
SveinHa Posted Saturday at 07:59 AM Posted Saturday at 07:59 AM Dugg i den ene lykten, det kan gi en del strølys... Quote
valvolainen Posted Saturday at 08:03 AM Author Posted Saturday at 08:03 AM På høyre side er det en lucas pære, så regner med lysforskjellen i farge og mengde kan tilskrives det. Kan demontere og sjekke venstre side, der så det ut som det var dugg på bildene, om det ikke er irr. Quote
gautes Posted 22 hours ago Posted 22 hours ago (edited) På bildet ser det ut som om Hella har rusta reflektor. Jeg har erfart feil på pærer, H4pærer stappet inn i Duolykter og motsatt. RHD lykter gir bare et speilvendt bilde av LHD lykter. I tidligere tider fantes det også symmetriske lykter som kunne brukes universalt. De ga ingen grøftekantbelysning. Forøvrig vil jeg påstå at 5 år gamle hovedlykter er allerede da blitt så matte i reflektorene at det er merkbar forskjell fra ny. Edited 22 hours ago by gautes Quote
valvolainen Posted 21 hours ago Author Posted 21 hours ago (edited) Jeg demonterte og tørket reflektorene igår, og det er godt med rust i kanten på hellaen. det var ingen h4 pære i hellaen slik jeg trodde. Fant HELT tilfeldig 2xlucas reflektorer på hylla, samme modell, men begge var desverre også rustet. Satt og lurte på hvorfor i all verden man legger rustne reflektorer i eske og setter på hylla, men kom på at det er jo overhodet ikke sikkert disse var rustet når de ble puttet i esken. Lyktene er i alle fall justert noenlunde, og kontrollør hadde ikke anmerkning på den lykten med dugg og rust annet enn justering. Likefult skal jeg prøve og få tak i to nye refektorer. Edited 21 hours ago by valvolainen Quote
SveinHa Posted 20 hours ago Posted 20 hours ago Nye reflektorer koster jo ikke stort... i alle fall ikke på den der holmen like utenfor EU.... Quote
valvolainen Posted 16 hours ago Author Posted 16 hours ago Neida, skal kjøpe nye. Desverre er bestillingen min allerede på vei, og har lyst til og gjennomføre etterkontroll asap, så får ta det ved neste korsvei, fra vsi eller køløya. Quote
gautes Posted 8 hours ago Posted 8 hours ago Koster ikke stort = kort levetid for de fleste ting. Ikke det at costa plenty = long life heller. Quote
Recommended Posts