Defender lærling Posted November 11 Posted November 11 TD5 motor, gammel kontra nyere modell! Jeg har et spørsmål som jeg håper de lærde her inne kan hjelpe meg med. Jeg har en Defender 2005 model med TD5 motor. Jeg trenger å bytte topp på denne. Jeg har mulighet til å kjøpe en hel motor med en eldre TD5 motor. En P10 første modell av TD5 går toppen på denne med tilbehør inn på min senere modell av td5’ 2005 modell ? I så fall tenkte jeg å skru denne toppen med alt på, over på min nyere TD5 motor. Og eller går hele motoren inn i min bil, passer alt i sammen. Hvis jeg skulle finne på å bytte hele motoren. Denne gamle motor kommer i fra en kollisjons skadet bil som bare har gått 100 000, kontra min nyere modell som snart har gått 400 000. Håper noen kan hjelpe meg svar på dette. Mvh John Arvid Quote
Camarogeddon Posted November 11 Posted November 11 Basert på det du skriver så hadde jeg nok gått for å bare bytte over hele klumpen. Men jeg har ikke testet dette selv mellom 10P og 15P, så jeg er ikke 100% sikker på om alt passer over - det som i hvertfall må gjøres er å programmere inn nye injectorkoder i ECU etter motor, eller toppbytte, ettersom du får på plass andre injectorer. Drivstofftilkobling osv skal være den samme - eneste usikkerhetspunkt er EGR kjøleren som jeg vet 15P har, som ikke er der på 10P. Jeg har derimot byttet fra 10P til 15P (AMC spaniatopp) på min 10P motor - og dette gikk uten nevneverdig krøll. Designet på den nye toppen er jo revidert, med en mindre borring i toppen og ekstern retur, men dette gir deg ingen problemer MTP kompatabilitet. -C Quote
Atle G Posted November 11 Posted November 11 Hvis en motor har gått 100'km og en 400' så ville jeg ha skiftet hele motoren med ECU og det hele. 10P topp på 15P motor vil vel også kreve skifte til 10P ECU siden innsprøytings dysene er ulike og ikke kan brukes om hverandre. Quote
lafterolf Posted November 11 Posted November 11 ECU vil fint kunne brukes på p10, men ikke motsatt. ellers helt enig, flytt over hele motor. Quote
YMK Posted November 11 Posted November 11 (edited) Du ønsker vel egentlig ikke den gamle P10 toppen i drift på en nyere TD5. Den har jo sine utfordringer med lekkasjer på grunn av konstruksjonen. Jeg anbefaler en P15 topp, gjerne av den nyere "AMC utgaven" (spansketoppen). Vippetøyet til injektorene er vel også forskjellig mellom P10 og P15. Dyser og ECU er forskjellige mellom motor typene også. Edited November 11 by YMK Quote
motom Posted November 16 Posted November 16 En P10 motor gått 100' burde holde lenge Ville byttet til den ettersom bunnen på P15 motoren har gått såpass langt. Quote
Espen Olsen Posted November 17 Posted November 17 100kkm P10 inn. Helt klart mye bedre enn 400kkm P15. Det er ikke så stor forskjell, 15p var måten LR justerte på Storm-motoren på for å tilfredsstille EU3-kravene. Det gjorde de ved å øke trykket i pumpedysene fra 1000 til 1500 bar for bedre forstøve drivstoffet for forbrenning, vannkjøle EGR-dritten for ytterligere å senke temperaturen til lufttilførselen for igjenm å få ned forbrenningstemperaturen for å få mindre NOx og CO-utslipp... osb.. Min 10p-Td5 (1999) har gått 326 kkm. Den er etterhvert blitt til en nesten 15p i og med at bytte av diverse slitedeler inkl. topp. når en motor går så langt gjør at man bytter til oppgraderte deler. Den store forskjellen på 10- og 15p -motorer er hvor robust toppen er mot overoppheting. Så er det en drøss småting som LR lærte underveis. Bottomline: Antall km betyr mye for tilstand. 15p er en marginalt mer robust motor enn 10p, Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.