larslab Posted November 4 Posted November 4 Owatrol + Arcanol eller Ferrobet rustomvandler? Sitter med en Serie 3 Exmil med rust i rammen. Alt fra overflate rust til noen hull som skal sveises. Bilen er smurt inn med Marcansol for ca 15 år side. Planen er å fjerne dette så godt som mulig. Hørt at multikutter/fleinsag er tingen, men kanskje en skal spandere på seg tørrisblåsing av bilen under hmmm 💸. Rammen skal så godt som mulig stålbørstes ren for rust. (kanskje en må kjøpe seg sandblåser...) Leser at 2-3 strøk med Owatrol, så noen strøk med 20% Owatrol + 80% Arcanol er tingen? Men jeg har 2 store bøtter med Ferrobet Rustomvandler, hva tenker folk om dette produktet istedenfor? Hvor er det bedre og bruke rustomvandler, og hvor bør enn mette med Owatrol? Hva tenker Land Rover folket? Og for de som lurer, innsiden av rammen blir sprøytet med linolje fra biltema. Quote
Espen Olsen Posted November 4 Posted November 4 Ferrobet er et fosforsyreprodukt. Owatrol er penetrerende og herdende olje. Førstnevnte lager jernfosfat av rusten som ikke er reaktivt og virker beskyttende. Olja trenger gjennom porøs rust og binder den når den herder. Jeg har brukt olje på bilrammer og fosforsyre på innsiden av mc-tanker. YMMV som vi sa på rec.motorcycles i gamle dager.. Velg selv. Quote
larslab Posted November 5 Author Posted November 5 Forstår, tror jeg konkluderer med at det blir Owatrol på steder som ikke skal synes (ramme osv), og FerroBet på det som syntes og skal overlakkeres (hjørner på bulkhead osv). Får også ta noen test partier på rammen, så får jeg sett hva som funker best over tid. Resultatet på testen vil bli annonsert i 2028 😂 Quote
gautes Posted November 5 Posted November 5 Må vi minne deg på det,larslab? Rent teoretisk: Ville det vært en ide med Ferrobet / Brunox først og så Ovatrol ? Quote
lafterolf Posted November 5 Posted November 5 Og siden Owatrol er uttynnet linolje, mest kokt om den herder, så kan du jo like godt kjøpe produktet som ren linolje og øsle av det og likevel bruke mindre penger. Quote
larslab Posted November 5 Author Posted November 5 gautes skrev (32 minutter siden): Må vi minne deg på det,larslab? Mest sannsynlig JA! 😅 Ferrrobet før Owatrol er en mulighet. Nå er jeg ingen kjemiker, men redd Ferrobeten vil hindre Owatrolen i å trenge inn. Jeg har kun malingversjonen av Ferrobet. Muligens Ferrobet sine Rustfjerner produkter er bedre egnet i så tilfelle. Lafterolf: Har merket meg at du er sterk tilhenger av linoljen fra eksempel Biltema. Og nettopp derfor er det linolje som skal inni rammen, og som rustbeskyttelse utenpå når rammen er ferdig malt. Men er noe betryggende med å kjøpe noe som er "laget" for bruken, om det så kun er etiketten som er forskjellen. Men kanskje jeg må ha ett 3. prøveområde. Ett med Owatrol, ett med Ferrobet og ett med linolje 😆 Og ikke glem alle de mulige kombinasjonene av disse produktene. Kan snart søke om statstøtte for prosjektet 😂 Quote
lafterolf Posted November 5 Posted November 5 Ferrobet først hindrer ikke linolje i å trenge igjennom. Quote
Vidar S Posted November 5 Posted November 5 Rå linolje er brukandes til mye. Støtter Rolf i alt Quote
Espen Olsen Posted November 6 Posted November 6 Ferrobet gir et porøst skikt av jernfosfat som er stabilt, oversparkelbart og dermed lakkerbart. Olje er ikke lakkerbar men kan etterpåføres i det uendelige. Hvert til sitt bruk mao. Quote
Recommended Posts