Norwegianwood Posted Wednesday at 10:02 PM Share Posted Wednesday at 10:02 PM Oppdaget en eksoslekkasje på begge sider av motoren og det viste seg å komme fra eksosrørene fra manifold til EGR ventiler. selvfølgelig satt disse godt fast men alle 4 boltene som gikk inn i manifold løsnet greit etter litt varming med induksjon. Var ikke like greit på andre siden og måtte til slutt ut med høyre ventil da en bolt røk…. Disse rørene har en isolasjon på seg festet med et klammer og det ser ut til å være under klammeret problemet oppstår. Har nok vært lekk en stund. Bilen har gått 235000km. Tipper det er flere uvitende der ute med dette problemet…. er visstnok på 3.0 liter dette problemet oppstår mest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørnung Posted Thursday at 07:09 AM Share Posted Thursday at 07:09 AM hvordan oppdages problemet - lyd, lukt, varsel/feilkode, oppførsel ellers? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norwegianwood Posted Thursday at 10:27 AM Author Share Posted Thursday at 10:27 AM Bjørnung skrev (3 timer siden): hvordan oppdages problemet - lyd, lukt, varsel/feilkode, oppførsel ellers? Kaldstart inni garasjen med panseret oppe. Så fin røyk rett opp på hver side og ble mer hvis jeg gasset litt på. Høres en suselyd når man gir på men ellers ikke noe feil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
motom Posted Thursday at 01:48 PM Share Posted Thursday at 01:48 PM Hadde det samme på min i sommer. Der hadde jeg også hull i cross-over. Forskjellen er at Egr rørene kan man ta ovenfra, mens cross-over fort blir body-off type operasjon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norwegianwood Posted Thursday at 02:29 PM Author Share Posted Thursday at 02:29 PM motom skrev (38 minutter siden): Hadde det samme på min i sommer. Der hadde jeg også hull i cross-over. Forskjellen er at Egr rørene kan man ta ovenfra, mens cross-over fort blir body-off type operasjon Tenkte jeg måtte ta en kikk på crossover, er nok moden den også😝 Byttet crossover på D3n uten body off så går vel på D4n også🫣 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
motom Posted Thursday at 03:15 PM Share Posted Thursday at 03:15 PM Usikker på om det går men sikkert verdt å undersøke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Høyland Posted Thursday at 04:22 PM Share Posted Thursday at 04:22 PM Eksoslukt i kupe når bilen står stille kan tyde på dette problemet. Kjørte med dette som økende problem et par år før det ble ordnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norwegianwood Posted Thursday at 05:10 PM Author Share Posted Thursday at 05:10 PM Jeg hadde vifta av når jeg oppdaget det. Er nok det som er grunnen til at det var lett å opppdage. Normalt vil jo vifta blåse røyken vekk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Atle G Posted Thursday at 08:03 PM Share Posted Thursday at 08:03 PM Vil tro at en standard røykmaskin med 1 bar overtrykk kan avsløre alt slikt. Kobles enten til innsugnings manifold eller til eksos. Kjøpte en slik på nettet for ikke lenge siden da jeg mistenkte sprek i innsugnings manifold på vår D4. Og ja - den er beregnet til dette bruket 😉 . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norwegianwood Posted Thursday at 09:11 PM Author Share Posted Thursday at 09:11 PM Jepp! Må få meg en slik røykmaskin. Ser de ikke koster all verden og man kan jo bruke dem til mye rar lekkasjetesting👌 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.