jhalpen Posted October 16, 2024 Author Posted October 16, 2024 Har problemer med å få girkassa i 2 gir 4 gir og revers. Har sjekka oljenivå. Problemet er ligt både i høy og lav gir. Kva kan problemet væra?? Defender 2006 mod, 255000 km Quote
lafterolf Posted October 16, 2024 Posted October 16, 2024 Bytt svinghjul og clutch om pedalen tar langt nede. Quote
jhalpen Posted October 16, 2024 Author Posted October 16, 2024 Pedalen tar som normalt og ingen problemer i 1 gir og 3 og 5 gir?? Quote
lafterolf Posted October 16, 2024 Posted October 16, 2024 (edited) Vanligvis værst i første, men dårlig svinghjul gjør at clutchen ikke løser ut ordentlig, og litt slitasje på girboks framprovoserer enkelte gir som blir problemstisk. kan godt være at problemet bare er girboks, men uansett er det lurt å bytte clutch og svinghjul siden td5 har dobbelmassehjul. Edited October 16, 2024 by lafterolf Quote
jhalpen Posted November 10, 2024 Author Posted November 10, 2024 Seint men takkar for gode råd👍 Quote
Espen Olsen Posted November 10, 2024 Posted November 10, 2024 Men bilen som er avbildet er da ikke Td5? Den har kul på magen. Quote
jhalpen Posted November 13, 2024 Author Posted November 13, 2024 Bilde berre pågrunn av at eg synes den var flott, skal bytta bilde til min når eg får tatt eit nytt. Har skift girolje på den no, no trøbblar eg berre med å få den i revers?? Quote
Camarogeddon Posted November 13, 2024 Posted November 13, 2024 Fikk du ut noe sammen med oljen / var det noe på magneten? Hva du får ut av kassa når du tapper sier endel om tilstanden inni der... -C Quote
jhalpen Posted November 16, 2024 Author Posted November 16, 2024 Olja var grå på farge, men ingen metallbiter på magneten Quote
Camarogeddon Posted November 16, 2024 Posted November 16, 2024 Grå? oljen skal da så absolutt ikke være grå - enten rød (ATF Dexron IID) - eller gul / brunaktig MTF94... Om det du fikk ut var grått så er ikke det noe veldig bra tegn.. Det var i hvertfall ikke feil å få ny olje på. -.C Quote
jhalpen Posted November 16, 2024 Author Posted November 16, 2024 Grå som brukt, men ny olja er fylt på. Fortsatt problem med å få i revers. Quote
lafterolf Posted November 16, 2024 Posted November 16, 2024 Er det lenge siden det ble byttet før du byttet nå? Quote
gautes Posted November 16, 2024 Posted November 16, 2024 Grå kan være vann men i de fleste tilfelle skjer det noe alvorlig der den kommer fra. At det ikke er magnetisk kan tyde på at det er aluminium som blir slitt ned et sted. Quote
jhalpen Posted November 17, 2024 Author Posted November 17, 2024 Olje var bytta for ca 25000 km sida, i følge selgar. Er det muligt å ta av toppen på girkassa mens fortsatt kassa står i bilen? Berre får å eventuelt å sjå ned i. Det vart også bytta clutchdisk og utløserlager for 25000 km sida. Dette er foresten eit bra forum for gode råd+++ Quote
lafterolf Posted November 17, 2024 Posted November 17, 2024 (edited) Det er ikke lokk på girkassen. jeg er fremdeles der at jeg tror summen av slitasje på girboks og slitt svinghjul kan være fellesnemneren. er du hundre prosent sikker på at clutchpedalen løser ut på riktig sted? Edited November 17, 2024 by lafterolf Quote
jhalpen Posted November 17, 2024 Author Posted November 17, 2024 Her må eg sjekka meir, hadde eit håp om å sleppa å ta ned girkassen. Quote
Espen Olsen Posted November 17, 2024 Posted November 17, 2024 Grå olje er et stikkord her. Det skal den ikke være. Var den i) grå med skimmer av metall eller ii) mer som thousand-island-dressing? i)= metallslitasje, seriøst problem. ii) Inntrenging av vann, antagelig enkelt fiksbart. Har bilen vært terrengkjørt i dypt vann? Quote
jhalpen Posted February 23 Author Posted February 23 Etter mykje om og men tok eg ned girkassa, fant denne skiva/skimms knekt i biter. Eg trur det er eit dårlig tegn!!! Lurar på om dette er noko å reparara eller er det berre å gå for ei ny kasse. Quote
Atle G Posted February 23 Posted February 23 jhalpen skrev (2 timer siden): Etter mykje om og men tok eg ned girkassa, fant denne skiva/skimms knekt i biter. Eg trur det er eit dårlig tegn!!! Lurar på om dette er noko å reparara eller er det berre å gå for ei ny kasse. Jøss - hvor fant du den? Nede i kassen? Quote
jhalpen Posted February 24 Author Posted February 24 Jepp, låg delvis nedi sumpen og over nederste aksling!! Quote
Camarogeddon Posted February 24 Posted February 24 Definitivt ikke noe bra tegn nei - men samtidig ganske så mystisk, jeg kan ikke si jeg kjenne rigjen denne delen fra noen av tegningene. Det må samtidig innrømmes at jeg aldri har splitta en av disse girkassene, når jeg knakk min bestilte jeg bare en ny, overhalt enhet fra ashcroft, det er strengt tatt ikke SÅ gale dyrt. Men en ting er sikkert - den skal IKKE ligge laus nedi sumpen! -C Quote
Atle G Posted February 24 Posted February 24 Ser ut som ny girkasse. Kan dette være ringen som er en del av FTC5042 / 5th gear? Send bilde og forespørsel til Assemblies@ashtrans.com så får du skikkelig svar og kanskje forslag til hva som har skjedd og hvorfor. Og så er det "bare" å bestille ny kasse. Foreslår forsterket utgave + lengre 5. gir. Og ny clutch fra LOF når du ført er i gang ... Tenk på det som en hobby LOL. Quote
jhalpen Posted February 24 Author Posted February 24 Er det noko anbefalinger kor eg kan handle ny kasse? Quote
Recommended Posts