Robert Femtusen Posted October 16, 2024 Posted October 16, 2024 Kalenderen forteller meg at det snart kan komme snø, og her i oslobyen Oslo betyr det at saltbadet klargjøres. Lokari produserer innerskjermer i aluminium og Funderud er ikke utelukkende negativ til å ta inn ett sett. Men spørsmålet er jo om dette er skikkelig smart og beskytter godt, eller om det er forholdsvis dumt fordi det fanger salt og skitt det er vanskelig å vaske bort, og dermed fører til mer rust. Har noen erfaringer, teorier eller synspunkter i så måte? Bilen får en ny runde med fluidfilm i helga, men om Lokari kan være et ess i ermet er det gjerne noe jeg skaffer. Quote
KennethA Posted October 16, 2024 Posted October 16, 2024 Jeg tok av innerskjermene på en Citroen C4 jeg hadde som knapt gikk 5000km i året. Etter ca 30000 km og 6 år på norske veier var det betydelig med sand og støv bak, og ørsmå flekker med rust på flenser og kanter. Hadde disse ikke vært der hadde det nok vært mye verre med tanke på rust. Dette var mest sansynlig første gang de hadde vært tatt av. Kommer litt an på hvor flink du er til å spyle og rengjøre bak hjulene. Quote
Robert Femtusen Posted October 16, 2024 Author Posted October 16, 2024 Jeg tenker at her må jeg prøve å være sabla flink. Både @lafterolf og @Elvehundre og sikkert flere har advart mot å bruke classic som helårsbil nettopp pga rusten. Erfaringen din tilsier jo at dette kan ha noe for seg. Kanskje det å skru av innerskjermene, vaske skikkelig og påføre fluidfilm en gang i året kan være en vei å gå. Jeg bør kanskje sjekke med Lokari om de har noen bilder av de montert på bil, eller monteringsanvisning eller annet som viser hvordan de monteres så jeg kan se om det er noen "feller" der. Quote
KennethA Posted October 16, 2024 Posted October 16, 2024 Min RRC var skikkelig rusten i toppen under skjermene. Og veldig mye rust ved overgangen kanal-skjerm rett bak bakhjulene. Hadde jeg hatt RRC igjen ville jeg nok kjøpt. Sammen med noen litt større skvettlapper som dekker godt. Ikke helt "rally" skvettlapper, men noe som går litt opp i hjulbuen. Og som du sier, om ikke hvert år, så ihvertfall annet hvert år demontere dem og rengjøre/rustbeskytte. Det går sikkert an å dytte inn et sånt spylerør for fluidfilm og få inn litt hvert år. Quote
Robert Femtusen Posted October 17, 2024 Author Posted October 17, 2024 Det peker mer og mer mot innkjøp, ja. Får krysse fingrene for at Funderud synes de skal være greit betalbare. Skvettlapper! Ja, det får jeg vel også kikke på som du sier. Quote
Elvehundre Posted October 20, 2024 Posted October 20, 2024 Funderud selger, i alle fall solgte de tidligere, tynne plastplater som kan skjæres/klippes til for å lage tilpassede innerskjermer. Jeg har hatt slike plater i Henry’s Garage og lagd innerskjermer/beskyttelsesplater på flere typer biler som sønner og æ har hatt/fremdeles har. Som Kenneth skriver er det lurt med skvettlapper, montert opp i innerskjermene. Æ har skvettlapper på flere av bilene, noen har originale skvettlapper og noen har fra lastebiler/varebiler. Av og til må man modifisere skvettlappene for å få plass. Hadde ikke gode bilder av løsninger og svarte plastplater er ikke veldig synlig i innerskjermene, men fant bilder av noen av bilene med skvettlapper og/eller hjemmelagde innerskjermer. Har også brukt gummi fra transportbånd for å lage sprutbeskyttelse fra hjulan. La med ett skrekkbilde av innerskjerm eldre RR, så du vet hva du må prøve å unngå 😉. Ganske sikker på at æ har liggende to innerskjermer i aluminium som kommer fra forskjermene på en eldre RR, mulig æ finner på å selge disse en gang. ønske aill ein fin dag hilsen Henry Arnfinn 🙂 Quote
Robert Femtusen Posted October 21, 2024 Author Posted October 21, 2024 Ja du, Henry Arnfinn - det er akkurat det der som må unngås ja! Kanskje de plastplatene kan funke like fint med litt egeninnsats. Virker i hvert fall lettere å få til enn aluminiumsskjermene som Funderud ikke vet hva skal koste eller når de kan levere. Du får si fra om du skulle trenge å rydde unna de innerskjermene du har på lager Skvettlappene sitter på i dag. Og skjønner jeg deg rett skal jeg passe på å montere de utenpå/opp i innerskjermene slik at de ikke leder vann og skjit inn bak innerskjermene. Her er hvordan det ser ut i dag, og målet må være å holde det slik så lenge som overhodet mulig. Quote
lafterolf Posted October 21, 2024 Posted October 21, 2024 Om bilen er bra for rust, hvorfor ikke lever den til ordentlig understellsbehandling som holder i flere år? Da spyles understellet rent før produktet blir hatt på, og moderne understellsbehandling holder veldig lenge selv i innerskjermer. Da har du et solid slitesjikt som står imot sølesprut fra hjulene. Quote
Robert Femtusen Posted October 21, 2024 Author Posted October 21, 2024 lafterolf skrev (10 minutter siden): Om bilen er bra for rust, hvorfor ikke lever den til ordentlig understellsbehandling som holder i flere år? Da spyles understellet rent før produktet blir hatt på, og moderne understellsbehandling holder veldig lenge selv i innerskjermer. Da har du et solid slitesjikt som står imot sølesprut fra hjulene. Godt spørsmål det, Rolf. Og svaret er så enkelt som at den var godt sauset inn med fluidfilm da jeg kjøpte den, og jeg har tilgang på løftebukk og utstyr, og god erfaring med å ha på selv på andre biler. Ikke minst er jeg skuddredd etter å ha hørt flere historier om rust som har levd herrens glade dager under tilsynelatende godt vedlikeholdt understellsbehandling. Men det kan godt være at det beste ville vært å levert den inn til Mercasol eller Tectylbehandling. Quote
Vidar S Posted October 21, 2024 Posted October 21, 2024 Rust Check på Mysen er også et alternativ for rust behandling. Jeg har god erfaring med produktet og det er ikke klinete som sau Quote
lafterolf Posted October 21, 2024 Posted October 21, 2024 Det er ofte når man pøser på med tectyllignende stoff selv, gjerne rett på rust at det blir feil. Understellsmasse er et slitasjesjikt, den stopper ikke rust. Rust må fjernes og metallet må lakkeres med diffusjonstett lakk, og deretter understellsbehandlet slik at lakken er beskyttet. Har du sett på feks surface shield? det er sauefett med iblandet guffe som holder lengre. Quote
Robert Femtusen Posted October 21, 2024 Author Posted October 21, 2024 Takk, skal lese meg opp mer her, både på rust check og surface shield. Særlig siste kan absolutt ha noe for seg. Dette er et stort felt, så det er supert med innspill som peker på ting jeg ikke har tenkt på selv og produkter jeg ikke engang visste eksisterer. Quote
Elvehundre Posted October 28, 2024 Posted October 28, 2024 Robert Femtusen skrev (På 21.10.2024 den 18.43): Ja du, Henry Arnfinn - det er akkurat det der som må unngås ja! Kanskje de plastplatene kan funke like fint med litt egeninnsats. Virker i hvert fall lettere å få til enn aluminiumsskjermene som Funderud ikke vet hva skal koste eller når de kan levere. Du får si fra om du skulle trenge å rydde unna de innerskjermene du har på lager Skvettlappene sitter på i dag. Og skjønner jeg deg rett skal jeg passe på å montere de utenpå/opp i innerskjermene slik at de ikke leder vann og skjit inn bak innerskjermene. Her er hvordan det ser ut i dag, og målet må være å holde det slik så lenge som overhodet mulig. Ser veldig fint ut under bilen din. De plastplatene æ beskrev bruker, i alle fall brukte, Funderud selv for å lage innerskjermer til biler. Det var slik æ fikk høre om disse platene. Og de er greie å forme til selv, men man bruker fort noen timer. Viktig å ikke lage nye «rustfeller» ved montasje, man må se for seg hvor vannsprut/sølesprut vil gå. Ska man kombinere med skvettlapper må man sørge for overlapp, og at overlapp blit riktig. Æ bruke også sauefett på kjøretøyene mine, både det svarte som må smøres på der det er mest slitasje og det æ varmer opp litt og sprøyter inn/på. Har også brukt linolje som æ kjøpe på Biltema. E på veien no og ska innom «hovedkontoret», ska se om innerskjermer ligger der. ønske aill ein utmerket kveill hilsen Henry Arnfinn 🙂 Quote
Recommended Posts