robiop Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 (edited) Har litt trøbbel med å få Webasto til å gå ordentlig. Etter å ha nappa strømmen på webastoen flere ganger får jeg nå hvertfall start på den, det virker som den sirkulerer og pumpa går, men den er kald å ta på. Og etter et par minutter slår den seg av. Er dette fordi det er varmt i lufta nå og den slår seg av, eller kan man tvinge den til å være på? Starter den på panelet. Så tenkte jeg på at hvis brennkammer osv må byttes er jo dette ganske dyrt. Jeg ser det selges Kina-versjoner av slike brennere. Hvis slanger, pumpe og eksos passer overens med webastoen, så er det kanskje ikke en så stor jobbe å bare bytte ut hele enheten? Noen som har gjort lignende? Bilen er Defender TD5 2006, Webasto Thermo Top Edited October 14, 2024 by robiop Quote
Camarogeddon Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 Om du fyrer den på panelet skal den starte uavhengig av utetemperatur (temp sensoren betyr bare at den sutostarter om det er under 5 pluss, for å hjelpe varmeapparatet litt) Basert på at den kjører startforsøk og så feiler - så har du sannsynligvis enten en defekt glødeplugg, eller så får den ikke drivstoff. Grov / enkel feilsøking: Sjekkpunkt 1: finn pumpa, (burde sitte på innsiden av rammevangen ved tanken et sted - denne skal "klikke" mens webasto prøver å starte, ganske greit hørbart - hvis ikke må det graves i hvorfor. sjekkpunkt2: om pumpa går, men det ikke kommer noe os / røyk overhodet: glødepluggen er sannsynligvis defekt / blir ikke varm, ellers hadde det fordampet noe diesel. punkt 3: om pumpa går, og det kommer noe hvit røyk / eksos ut, men den ikke klarer å holde seg gående - sannsynligvis brennkammer / noe annet. Det beste er å koble seg til med diagnose (gule ledningen ved torpedovegg) og lese ut feilmelding, men litt enkel feilsøk kan få deg i riktig retning i hvertfall. -C Quote
robiop Posted October 15, 2024 Author Posted October 15, 2024 Takker for svar. Da skal jeg prøve glødepluggen før jeg går mer drastisk til verks. Jeg hører at pumpa tikker og går, men kald webasto. Trenger man spesialverktøy for å lese ut feilkoder? Quote
Camarogeddon Posted October 15, 2024 Posted October 15, 2024 (edited) Ok, da funker / går pumpa i hvertfall. Du kan jo også nappe av drivstoffslangen fra webastoen og verifisere at den får diesel frem ved startforsøk før vi demonterer enheten. For utlesing av feilkoder må du til med PC og kommunikasjonsutstyr ja - jeg kjøpte en enkelt kit på ebay, som har fungert helt finfint. -C Edited October 15, 2024 by Camarogeddon Quote
Lone Viking Posted October 15, 2024 Posted October 15, 2024 Er en sikker på at sirkulasjonspumpen virker skikkelig? Min(2006 TD5 med samme enhet) oppførte seg tilsvarende, men der var det sirkulasjonspumpen(kjølevann) som ikke virket slik den skulle. Den forsøker å starte, får nok diesel(tikket og gikk), men stopper etter en liten stund og er kald. Kan være noe å se på. Uansett, diagnose hadde nok raskt gitt svar på hva som er galt. Quote
robiop Posted October 28, 2024 Author Posted October 28, 2024 (edited) Hei igjen. Da har jeg fått koblet til diagnoseutstyr. Jeg vet ikke helt hva jeg ser etter, feilkodene som kommer leder meg ikke helt i noen retning. Men @Lone Viking er kanskje inne på noe ang sirkulasjonspumpa. Ifølge grafen ser det ikke ut som det er så mye aktivitet på CP linja. Så det noen lunde likt ut hos deg med diagnoseutstyr? Eller fikk du en feilkode som spesifikt sa at det var sirkulasjonspumpa? EDIT: Når jeg ser litt mer nøye inne på grafen på bilde nr 2, så ser det ut som at sirkulasjonspumpa går hele tiden, også under cooldown prosessen. Jeg regner med at CP er Circulation Pump. Men da er det kanskje flame detector da, som det faktisk står i feilkoden? Edited October 28, 2024 by robiop Quote
motom Posted October 28, 2024 Posted October 28, 2024 Hva sier Faults menyen? Ser det står 1 fault detected Quote
robiop Posted October 28, 2024 Author Posted October 28, 2024 (edited) Der står det Flame Detector Measurement. Kode 9800/00. Sånn som jeg leser den grafen så starter alle greiene. Og den slår seg av igjen like etter at glødepluggen har slutta å gløde (øverste lilla linje). Flame detector linja går jo også ned mot slutten der, men det virker jo som den har flamme i starten? Første del av grafen er oppstarten, og etter “duppen” så restarter webastoen og går inn i en cooldown status der CAF (combustion air fan) og CP (circulation pump) fortsetter til cooldownen er ferdig. Edited October 28, 2024 by robiop Quote
robiop Posted October 29, 2024 Author Posted October 29, 2024 Ja for å være helt korrekt så er feilkoden «No Start», under Flame Detector Measurement prosessen. Quote
robiop Posted October 29, 2024 Author Posted October 29, 2024 Ja dagens oppdatering. Burde hørt på @Camarogeddon med en gang. Tok av drivstoffslangen. Der kom det ingenting selv om pumpa tikker. Er det sannsynlig at pumpa virker siden den tikker? I så fall er det slangen enten til webastoen eller fra dieseltanken som er tett. Hvor lett er det å erstatte den slangen i dieseltanken? Quote
Camarogeddon Posted October 30, 2024 Posted October 30, 2024 Hei. Bra du fant ut at den ikke får diesel, da har man jo en årsak! (og det hadde ikke hjulpet å bytte varmeren heller) Det forklarer nok feilkoden - uten diesel får den jo ikke tenning, og du får en "no start" med en gang i oppstartssekvensen. om pumpa tikker så fungerer den sannsynligvis. Det er jo ikke store mengdene diesel som går i disse rørene, så det skal ikke store luftlekkasjen til før man ikke får noe frem. Sjekk røret - etter pumpa: lekker det diesel noe sted? mellom pumpe og tank - er det noen skader, eller er noen av gummislangene som normalt benyttes til å koble rør til pumpe etc morkne? en liten luftlekkasje her er nok til at pumpen aldri suger opp diesel. jeg hadde sjekket over nøye her (og om mulig prøvd en annen pumpe) før jeg brøyt meg på jobben med å plukke ut tank eller annet. -C Quote
robiop Posted October 30, 2024 Author Posted October 30, 2024 Hei igjen. Jeg demonterte pumpa og tok den med inn for å teste den. Den fungerer. Det er jo ikke kraftige greier, men antar at det er riktig. Tok litt trykkluft på boks og blåste igjennom slangen fra webastoen-enden og til pumpa, så får vi se hva som skjer når jeg monterer igjen. Jeg har litt lyst til å blåse igjennom slangen fra pumpa til tank, er det dumt? Quote
Camarogeddon Posted October 30, 2024 Posted October 30, 2024 Den skal vel levere en satt mengde drivstoff per "klikk" - og neida, det er ikke store mengden det er snakk om. om du ser på indre diameter av slangen så gir den et hint om hvor lite som egetlig går her. Om du ser at den leverer drivstoff så fungerer sannsynligvis som den skal - og om du får blåst igjennom fra enheten og tilbake til pumpa så er jo det bra. Jeg tror ikke du skader noe om du (forsiktig) blåser igjennom røret tilbake til tanken. Såvidt meg bekjent så er det bare et åpent rør ned i tanken her - ikke noe returventil eller lignende. men sjekk nøye etter luftlekkasjer, som sagt. (alternativt, prøv med å mate pumpa med litt ekstern diesel fra et kar, og se om ting funker da. -C Quote
robiop Posted October 30, 2024 Author Posted October 30, 2024 Da fikk jeg remontert pumpe. Ingenting, det kommer kun luft. Prøvde trykkluft igjennom til tank, og hører at tanklokket slår, så da er det hvertfall åpent igjennom til tanken. Neste blir å prøve å bytte de slangehylsene. Hvis ikke det fungerer så vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Står på gata i Oslo og mekker, usikker på om jeg vil demontere ned dieseltanken 😬 Quote
BBernt Posted October 30, 2024 Posted October 30, 2024 Hva med Dieselfilteret? Det skal være et filter mellom tank og pumpe som sikkert ikke er skiftet siden bilen var ny. Jeg har også trøbbel med Webasto. Etter restart starter og går den fint, blir varm og stopper/starter noen ganger. Skal skifte filter i morgen, har lest en plass at den bør monteres stående og ikke liggende som på min 05 Defender. Quote
Camarogeddon Posted October 30, 2024 Posted October 30, 2024 å nappe ned tanken på gata i oslo utgår nok med høye kneløft. Hadde som sakt i hvertfall prøvd med en annen bit webasto slange ned i en drivstoffkanne i stedet som en test på at resten av opplegget funker før jeg hadde gått så drastisk til verks.. -C Quote
robiop Posted October 30, 2024 Author Posted October 30, 2024 Er det er dieselfilter også? Er du sikker på det? Jeg blåste igjennom fra pumpe til tank. Det hadde vel ikke gått om det var et filter i veien. Quote
lafterolf Posted October 30, 2024 Posted October 30, 2024 Monter egen tank som du fyller parafin på, da vil den aldri sote igjen heller, og legg opp nytt tør/slange fra ny tank. Quote
robiop Posted October 30, 2024 Author Posted October 30, 2024 Det er ikke et heldumt forslag @lafterolfmen parafin blir bare vanskelige å få tak i. Det merker jeg allerede på hytta. Brenner parafin og diesel om hverandre på Webasto? Quote
BBernt Posted October 30, 2024 Posted October 30, 2024 robiop skrev (1 time siden): Er det er dieselfilter også? Er du sikker på det? Jeg blåste igjennom fra pumpe til tank. Det hadde vel ikke gått om det var et filter i veien. Hvis du ikke ser et enkelt drivstoffilter før pumpa, så er du uten og har derfor ikke tett tilførsel akkurat der. Følger tråden din videre, lykke til! Quote
lafterolf Posted October 30, 2024 Posted October 30, 2024 Eldre elbiler har webasto som driftes av parafin. Parafin brenner mye renere, påsto reperatøren, for han hadde aldri reparert dieselbrenner som gikk på parafin. Quote
BBernt Posted November 1, 2024 Posted November 1, 2024 robiop skrev (På 30.10.2024 den 18.15): Er det er dieselfilter også? Er du sikker på det? Jeg blåste igjennom fra pumpe til tank. Det hadde vel ikke gått om det var et filter i veien. Skiftet filteret og nå varmer Webastoen som den skal. Mye silt i filteret som er snart 20 år. Har passet på varmere i disse årene med egen bryter for å slippe korte intervaller. Den lokale forhandleren kunne tilby renovert brenner for ca 18k og nytt brennkammer for nesten 5k. Ellers kjører jeg varmeren et par ganger om sommeren også. (har hatt fantastiske somre de siste årene, forresten...) Quote
burg Posted November 4, 2024 Posted November 4, 2024 lafterolf skrev (På 30.10.2024 den 19.29): Eldre elbiler har webasto som driftes av parafin. Parafin brenner mye renere, påsto reperatøren, for han hadde aldri reparert dieselbrenner som gikk på parafin. Jeg fikk et forslag om å bruke 2% isoproanol i diesel for å forbedre forbrenning på "danske Byssa" ombord på båten, etter at den sotet ned i vår: Jeg har Safire dieselvarmer med samme problem og spurte Farco (forhandler) om gode råd. Svar er å bruke god kvalitet på drivstoff, 1000 t service på Safire (fysisk rengjøring) og 2% isopropsnol i drivstofftank. Intill så nå brenner det renere. Isopropanol har sannsynligvis også en forbedret effekt på "output" på dieselmotorer ifølge denne artikkelen. https://www.sciencedirect.com/.../pii/S2352484720302304 Quote
Atle G Posted November 4, 2024 Posted November 4, 2024 burg skrev (2 timer siden): Jeg fikk et forslag om å bruke 2% isoproanol i diesel for å forbedre forbrenning på "danske Byssa" ombord på båten, etter at den sotet ned i vår: Jeg har Safire dieselvarmer med samme problem og spurte Farco (forhandler) om gode råd. Svar er å bruke god kvalitet på drivstoff, 1000 t service på Safire (fysisk rengjøring) og 2% isopropsnol i drivstofftank. Intill så nå brenner det renere. Isopropanol har sannsynligvis også en forbedret effekt på "output" på dieselmotorer ifølge denne artikkelen. https://www.sciencedirect.com/.../pii/S2352484720302304 Isopropanol tilsvarer kondensfjerner. Vann blander seg med Isopropanol som igjen blander seg med diesel. Eneste teoretiske ulempen er at du reduserer diesel sin smørreegenskap helt minimalt. Hvis du vil ha mer effekt så vurder Ethanol/vann(konsentrert spylerveske) innsprøytning i innsugningsmanifolden - Snow Performance ... Quote
robiop Posted November 6, 2024 Author Posted November 6, 2024 Vel da har veiens ende kommet. Det må være innsug fra tank som er problemet. Håpet at det var utett rundt pumpa, så byttet alle slangehylsene, men ingen forskjell. Suger kun luft. Prøvde med ei dieselkanne og rett i pumpa, og da drar den hvertfall diesel. På denne måten fant jeg også flere lekkasjer fra pumpa og videre som må fikses, men hovedproblemet er fra tanken. Bestilt time hos William på Skøyen nå så han kan plukke ned tanken i stedet. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.