Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

 

Jeg måtte skifte ut utløserlageret for kløtsjen på min 1999 Td5 Defender. Det har vært ulyd i det siden blien kom til meg for 10-12 år siden. Øvelseskjøring med min sønn har medført mer slitasje så nå måtte jeg bytte. Det er nå gjort og ulyden er signifikant redusert men det er fortsatt en filelyd når jeg har kløtsjpedalen inne. Har jeg rett i at dette da tyder på slitt bakre foring for veivaksel?

Posted

Foringa lager ofte lyd på TD5 ja. Lurer på hvorfor td5 er så plaget med dette. De fleste eldre biler har det samme, men jeg har bare fått ulyd på td5. Jeg har akkurat byttet foring på mitt prosjekt nå. Sjekk etter at innvendig diameter på ny foring ikke blir for trang når du har fått den på plass. Min ble 0,5mm for trang så måtte borre opp med 22,5mm bor (mener jeg det var)  :rolleyes:

Posted

Samme foring brukes på omtrent alle bilene til Landrover, om vi ser bort fra moderne såpestykker. 
men bare td5 plages med gnaurelyd fra utløserlager. Det er merkelig.

Posted

Har hørt den og byttet på 300 TDi også.

Mulig de endret godskvalitet eller sluttet å smøre før montering.

Dualmass-svinghjul gir større belastning på foringen.

Det er jo fremre opplagring av inngående aksel på kassa.

Posted (edited)

At flermassesvinghul kan være årsaken tror jeg på. Det blir mye belastning på akslingen og igjen mer som hviler på foringen.

Edited by lafterolf
Posted

Hm, ja akkurat. Både utløserlageret og veivforing var slitt, ja. På min gamle 1958 Serie 1 1/2 (BC19955) hadde jeg tilsvarende lyd. Da holdt det å bytte utløserlager.  Nå forsvinner lyden når motoren blir varm, det gjorde den ikke før jeg byttet utløserlageret. Hvor lenge kan jeg kjøre med dette og hvor mye vil det koste meg å få fikset det? Jeg har skrudd så å si hver kveld siden februar så skifte av bakre veivforing selv sitter langt inne. Jeg har ikke løftebukk heller selv om jeg kan få lånt.. 

Posted

Foringsskiftet er gjort på minutter.

Men adkomsten dit tar litt lenger tid.

Tenk om forhandlerne tenkte LITT mer mersalg.

Forsterket utløserarm med alle klips og småbåtene og foring med olje/fett i posjonspose i et kit.

Å få vannpumpe uten pakning er jo nesten blitt slutt på......

Posted

Men der sliter man litt med forskjellige motorutgaver.

Og flere delenummer og deler på lager er fyfy.

Posted

Ja, Gaute, det er adkomsten som er litt vanskelig.  Nå kan jeg jo angre siden jeg hadde hele bilen foran bakkassa nedplukket i vår for skifte av torpedovegg og transferkasse. Jeg var ikke klar over foringsproblemet og var overbevist om at det bare var utløserlageret som forårsaket problemet siden jeg hadde så bra erfaring fra sist.  Jeg plukker ikke ned bilen igjen så adkomst må komme nedenfra. Det betyr at jeg må benytte et verksted siden jeg ikke har løftebukk. Penga er brukt opp på LR-deler så derfor er spørsmålene igjen: Hvor lenge kan jeg kjøre med dette og hva vil det omtrent koste meg med en verkstedfix?

Posted

Lenge.

Det lå på rundt 20 laken for fullt clutchskift på TD5 i min verkstedtid.

Litt avhengig av hvor enkelt det var å få ut gulv og tunnell ++.

Komplett clutchpakke inkl svinghjul,klips,evt. arm og kule, simring, bunnpannepakning og væsker.

Ofte var delene rundt 50% av totalsummen.

 

  • 3 weeks later...
Posted

Hm. Nå så jeg akkurat en instruktiv video på youtube. Der var det girakselens støtteforing i svinghjulet som fikk skylda for gnurelyden. Jeg har tidligere fått høre "bakre veivlager", men foringen i svinghjulet er jo en litt annen historie å skifte.

For meg gir det definitivt mening siden jeg kom på at jeg måtte bytte svinghjulsforingen på min gamle Volvo Duett tidlig på 80-tallet en gang grunnet en liknende lyd. 

 

Stemmer dette?

Posted

 

Ser at vi skriver og tenker litt forbi hverandre.

 

Veivlager er de som "klemmes" rundt veiva.

Trøstelager er lageret som holder veiva fra å gli frem og tilbake i aksiell retning.

Svinghjuls-lager/ foring er den midt i enden av veiva.

Bare for å presisere jfr min gamle lærebok i mekk.

Posted

Gaute: Det er slik jeg også er vant til å kalle disse.

Laftis: Akkurat - da er det svinghjulsforingen som må skiftes..

 

Javel - det er altså foringen/lageret i svinghjulet vi snakker om. På min Volvo Duett B18 med 64 hk. fra 1964 var det et smurt og forseglet 3058-kulelager (tror jeg det het) her. På 1948 Td5 med 122 hk. er det en åpen bronseforing...  joda det gir jo en slags mening.

 

Da er jobben som følger: Ned med pakken clutchklokke/girkasse/fordelingskasse. Av med clutchpakke. Skifte foring. Revers rekkefølge sammen igjen. Et par kvelders jobb gitt tilgang til løftebukk og senke/løftejigg for girpakken. Pris på verksted: 10-15 kkr? 

Posted

Tar du jobben på et par kveldsøkter bøyer jeg meg i støvet. 
min gamle kropp trenger mye mer tid. 
 

og jeg vil tro at et verksted vil ende opp med mellom 25-30 for jobben.

Posted

Det er en del jobb ja. Byttet nettopp på min og det ble noen lange kvelder før alt var på plass igjen. Mellomakslinger, eksosrør, tverrbjelke, girkassetunellen osv. tar tid. Gjorde det på garasjegulvet, kun to lag 2x6 plankebiter under forhjulene for litt bedre plass under. Delte opp og tok ned fordelingskasse og girkasse hver for seg. Kappet hodet av to lange bolter og brukte de som styrepinner på begge kassene både under demontering og montering. Bytta kløtsjen, svinghjulet og tetninga på veiva samtidig da hele denne jobben ikke frister å gjøre så ofte. Skiftet girkassen samtidig men det betyr lite for tidsforbruket men betyr mye for lommeboka..

Posted

Auda. 25-30 kkr var voldsomt.  At det kan gjøres på et verkstedgulv er positivt. Da regner jeg med at det involverer frisk og kreativ bruk av verkstedjekk nedenfra. Noen ukers kveldsjobbing er verdt en verkstedpris på 30 kkr.  At eksosrør er i veien ser jeg ikke helt. Huff - dette lukter ny stor skruing...

Posted

Skal du ut med girboks bør du fjerne eksosrøret fra manifold. Det er bare tre muttrer i toppen og to bak. 
fordelingskassen blir enklere å ta ned da, og du får bedre plass rundt kåpa når du deler kasse fra motor.

Posted

Rørfjerning ikke et must men enklere da.

Jeg bikker ut hele skiten i ett med mitt hjemmelagede adapter.

 

Posted
On 10/26/2024 at 2:46 PM, gautes said:

Rørfjerning ikke et must men enklere da.

Jeg bikker ut hele skiten i ett med mitt hjemmelagede adapter.

 

Jeg har sett et bilde av denne her et sted. Jeg regner med at du setter den oppå en jekk og triller den bakover? Da må du finne likevektspunktet til skiten både for/bak og sideveis - hvor er det?

Posted

Korrekt.

Punktet er bittelitt til siden for de tre M8 ferdig gjengede skruehullene.

Har mest brukt den rett på girkassejekkens søyle mens bilen er på løftebukk.

Se om du finner bildet .

Jeg må finne den fram, ta bilde og sende smsbildet over til kompis som så må legge det ut.

Men en garasjejekk med et trekloss-stativ funker godt hvis du bare skal dra kassa litt bakover.

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...