Jump to content

Stiftepistol til eik og ask hva trenger jeg? Kan man låne eller leie?

Recommended Posts

Posted

Hei, jeg skal stifte på kalesje (lær) og innertrekk stoff på kalesjen på en veteranbil etter reperasjon. Min Rapid stiftepistol til 400kr er klart for svak.

Skal stifte både i ask (tror jeg) og eik, og jeg aner ikke hvilke pistoler som er sterke nok. Tar sikkert under en time å få jobben gjort, så det er ikke mye jeg trenger. Om man kan bruke en manuell variant til en tusenlapp så kanskje jeg kjøper. Ellers får jeg prøve å finne noen som leier ut.

Kan noen med greie på stiftepistoler komme med tips om verktøy som klarer denne type jobb?

ROlls stolpe.jpg

Posted

Jeg hadde samme problem når jeg skulle bytte ut kjøretrekket på mitt taktelt. Hadde kjøpt en elektrisk stiftepistol som også skyter spiker men den var ikke krafdtig nok. Den kraftigste til Biltema gjorde jobben:

Stiftepistol A1 med fingeravtrekker, 3 i 1 - Biltema.no  

Jeg stiftet i veldig hardt tre som jeg tror er eik men usikker da teltet er lagd i Sør Afrika.

Posted

Takk for nyttig svar!

Jeg har sett etter et tall eller noe som sier hvilken kraft, anslagsenergi eller hva det måtte være som gjør at man kan sammenlikne stiftepistoler. Har ikke funnet noe å gå etter.

Posted

Gaute, det er nok den beste løsningen. Er litt tvilende til billig biltema, men har jo ikke forsøkt. Kan jo bruke ganske korte stifter. 

Posted

Enig at stiftepistol med trykkluft sikkert er det beste. Biltema hadde ikke trykkluft stiftepistol for brede og korte stifter da jeg trengte (tror ikke de har nå heller), fant det heller ikke andre steder til en pris jeg kunne leve med. I desperasjon kjøpe jeg derfor den ovenfor. Mener å huske at jeg måtte hjelpe stiftene med hammer et par steder men ellers fungerte den stiftepistolen overaskende bra. 

• 2 weeks later...
Posted

Takk igjen. Det viste seg at en grei manuell variant alla det som Mr. Croft foreslo fungerte fint på 6mm stifter. Det viste seg at korte og brede stifter gjorde susen.