Jump to content

Ford-motor, ikke 2.2 el 2.4, men 2.0... De er kanskje LITT like???????


krokansjefen

Recommended Posts

Kanskje noen på det ærede forum kan hjelpe. (For det er det ingen andre mekanikere som kan...)

Har semi-ansvar for en ford transit, med den nevnte 2 ltr motoren. TDCi mener jeg den heter også.

 

Problemet er følgende; Når den har stått ubrukt (beredskapsbil) en stund, så vil den ikke starte. Den må kinnes veldig lenge, og siden den har automatisk start, så gir den seg etter 10 sek. Helt normalt at vi må kinne 3-4-5 ganger før den vil starte. Når den så har startet, kan vi skru den av, og da starter den på første forsøk igjen. 

I følge alle (3) verksteder den har vært inne på, så er det toppen eller dyser som er defekt. Nå har det siste verkstedet tatt kompresjonstest, og har i følge de "litt" lav komp. på en sylinder. Dysene skal være tatt ut og testet av ford, men har kun blitt testet elektronisk så vidt jeg kan skjønne. Og dysene testes i orden. Og de kan fremdeles ikke finne ut hvorfor den ikke vil starte.

Når den først har startet, så går den uten feilslag.

 

Jeg mener jo bestemt at dette må ha noe med dieselen å gjøre, noe som får dieselen til å renne tilbake til tanken? Det er det eneste i mitt hode som gir disse symptomene? Eller har det ærede samfunn noen bedre ideer? Og hvis man tenker diesel tilbake i tank, hvor begynner man å lete? INGEN utvendige lekkasjer er å finne. dieselpumpe(r)? Trykktest på dyser?

 

Alle bidrag mottas med takk.... Og mulig æresmedlemskap......

Link to comment
Share on other sites

Med forbehold om at jeg ikke vet hva jeg snakker om (som vanlig)...

 

Dieselpumpe i tank? Eventuelt en tilbakeslagsventil et eller annet sted på veien - eventuelt i nevnte tankpumpe? Og det er selvsagt ikke diesel i oljen?

 

Er det mulig å enten tømme tanken og sette trykkluft på tanken, eller trykkluft direkte på dieseltilførselen så nær tanken som mulig og deretter bruke såpevann/hørsel for å se/lytte etter lekasjer?

Link to comment
Share on other sites

krokansjefen skrev (29 minutter siden):

Kanskje noen på det ærede forum kan hjelpe. (For det er det ingen andre mekanikere som kan...)

Har semi-ansvar for en ford transit, med den nevnte 2 ltr motoren. TDCi mener jeg den heter også.

 

Problemet er følgende; Når den har stått ubrukt (beredskapsbil) en stund, så vil den ikke starte. Den må kinnes veldig lenge, og siden den har automatisk start, så gir den seg etter 10 sek. Helt normalt at vi må kinne 3-4-5 ganger før den vil starte. Når den så har startet, kan vi skru den av, og da starter den på første forsøk igjen. 

I følge alle (3) verksteder den har vært inne på, så er det toppen eller dyser som er defekt. Nå har det siste verkstedet tatt kompresjonstest, og har i følge de "litt" lav komp. på en sylinder. Dysene skal være tatt ut og testet av ford, men har kun blitt testet elektronisk så vidt jeg kan skjønne. Og dysene testes i orden. Og de kan fremdeles ikke finne ut hvorfor den ikke vil starte.

Når den først har startet, så går den uten feilslag.

 

Jeg mener jo bestemt at dette må ha noe med dieselen å gjøre, noe som får dieselen til å renne tilbake til tanken? Det er det eneste i mitt hode som gir disse symptomene? Eller har det ærede samfunn noen bedre ideer? Og hvis man tenker diesel tilbake i tank, hvor begynner man å lete? INGEN utvendige lekkasjer er å finne. dieselpumpe(r)? Trykktest på dyser?

 

Alle bidrag mottas med takk.... Og mulig æresmedlemskap......

Ser på nettet at der er flere kommentarer om at disse bilene/motorene (også) er veldig vare for lav spenning "litt dårlig batteri". Men siden dette er en beredskapsbil så står den vel konstant med vedlikeholdslading?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror et diagnoseapparat med livedata kan hjelpe deg veldig. Er også enig at dette høres ut som problemer med dieseltilførselen.
Fuelrail burde ha flere trykksensorer som kan gi livedata på trykket. Før og etter høytrykkspumpa.

 

Siden den starter og går fint høres det ut som at høytrykkspumpa er i orden. Og hadde det vært lavt trykk etter høytrykkspumpa så ville nok motorlampe kommet opp.

 

Som trondshj nevner, tipper det er en enveisventil i tankpumpa som ikke lukker skikkelig som skal hindre at diesel renner tilbake i tank. Siden du i praksis må "lufte" hver gang du skal starte. Kan også hende at lavtrykkslinja har en trykksensor som kan gi livedata.

 

Finnes det en luftesyklus man kan kjøre uten å måtte starte motoren? Som f.eks på TD5 som man setter på tenning, trykk 5 ganger på gassen og la den jobbe. Om den starter på øyeblikket så er det nok dårlig tankpumpe eller enveisventil/stengeventil.

Edited by KennethA
Link to comment
Share on other sites

trondshj skrev (34 minutter siden):

Med forbehold om at jeg ikke vet hva jeg snakker om (som vanlig)...

 

Dieselpumpe i tank? Eventuelt en tilbakeslagsventil et eller annet sted på veien - eventuelt i nevnte tankpumpe? Og det er selvsagt ikke diesel i oljen?

 

Er det mulig å enten tømme tanken og sette trykkluft på tanken, eller trykkluft direkte på dieseltilførselen så nær tanken som mulig og deretter bruke såpevann/hørsel for å se/lytte etter lekasjer?

 

Kan jo hende det er pumpa. Det er ikke diesel i olja, så det "må" være i dieselsystemet. Hvordan funker disse commonrail'ene? Er det noe ala TD5 med dieselgalleri og retur og shit?

Atle G skrev (18 minutter siden):

Ser på nettet at der er flere kommentarer om at disse bilene/motorene (også) er veldig vare for lav spenning "litt dårlig batteri". Men siden dette er en beredskapsbil så står den vel konstant med vedlikeholdslading?

 

Jepp, står konstant på.

KennethA skrev (5 minutter siden):

Jeg tror et diagnoseapparat med livedata kan hjelpe deg veldig. Er også enig at dette høres ut som problemer med dieseltilførselen.
Fuelrail burde ha flere trykksensorer som kan gi livedata på trykket. Før og etter høytrykkspumpa.

 

Siden den starter og går fint høres det ut som at høytrykkspumpa er i orden. Og hadde det vært lavt trykk etter høytrykkspumpa så ville nok motorlampe kommet opp.

 

Som trondshj nevner, tipper det er en enveisventil i tankpumpa som ikke lukker skikkelig som skal hindre at diesel renner tilbake i tank. Siden du i praksis må "lufte" hver gang du skal starte. Kan også hende at lavtrykkslinja har en trykksensor som kan gi livedata.

 

Finnes det en luftesyklus man kan kjøre uten å måtte starte motoren? Som f.eks på TD5 som man setter på tenning, trykk 5 ganger på gassen og la den jobbe. Om den starter på øyeblikket så er det nok dårlig tankpumpe eller enveisventil/stengeventil.

 

Ville jo tro at disse verkstedene har kjørt live-tester? Skal høre med de om det for sikkerhets skyld. Skjønner jeg deg riktig at det er to pumper på en common-rail? Enveisventil er notert, skal høre med workshop'en om den. Luftesyklus er jeg usikker på. Prøvde meg på TD5 -metoden, men det skjedde ikke noe. Vet noen med nyere Def om slik luftesekvens?

Link to comment
Share on other sites

Vi slet mye med de gamle dieselmotorene til Ford i yngre dager.

Hårsåre for lav temperatur,kmstand og stillstand over noen dager eller lenger.

Løsningen ble ofte startgassboks tilkoblet luftinntaket på motoren med wirestyrt fjernkontroll fra dashbordet.

Har hørt om liknende løsninger med andre typer startvæsker også.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...