Jump to content

Rustfritt stål eller stålfri rust?


Recommended Posts

Det florerer av deler i rustfritt stål å få kjøpt, for ikke å snakke om at det meste annet leveres med festedetaljer i rustfritt. Er det noen som har synspunkter på om dette gir økt korrosjon på vanlige ståldeler, f.eks. ramme, dørhengsler etc?

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg ikke. Men husk at det er to typer rusfritt kvaliteter. A2 og A4. Billigste er A2 og det får overflaterust. Står bilen ute om vinteren, vi dette bli brunt. A4 rusfritt for marint bruk er det du skal satse på men det er dyrere. Jeg hatter rust og har skruer av begge typer på bilen min. Noen ganger er ting bare oppgitt å være rustfritt: Selv kjøpte jeg Brittpart sine rustfrie hjulmuttere for Alufelger da jeg ikke liker de som har en blank blikk plate brettet utenpå. De så veldig fine ut når jeg fikk dem, på våren var de alle helt brune og ikke så pene lenger...

 

Ellers så er min erfaring at det ikke bare er deler av stål som ruster på en defender. Deler av aluminium er også utsatt.  Dessverre er det originalt mye direkte kontakt mellom stål (jern deler) og aluminium på en Defender. Ofte ser man derfor aluminium med som har offret seg og blitt til hvitt pulver i nærheten av ståldeler.

Det viktigste du gjør for å hindre rusting av aluminium er å bruke plastmellomlegg i form av skiver og annet mellom deler av stål og deler av aluminium. Jeg har dørhengsler i aluminium. De har begynt å korrodere litt i aluminiumen der de har direkte kontakt med skruene av A2rustfritt stål. Har nå skrudd ut alle skruene og badet dem i aluminiumspasta og litt FF. Håper det stopper korrosjonen. Mellom hengslene og karoseri har jeg lagd plastmellomlegg med 3D printer. Du har kjøpt deler ifra YRM så vidt jeg husker. De selger og en slags tape med skum som skal brukes mellom deler av stål og aluminium for å ungå direkte kontakt. (Jeg har brukt Biltema isolasjonstape som jeg håper fungerer på samme måte)

 

 

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, lafterolf said:

Aluminium dørhengsler har hengselbolt av stål, så det koster mer enn det smaker.

De fulgte med bilen og blir der så lenge de holder :). Foreløpig er de mye mindre slarkete  enn stålhengslene mine på bakdøra. Tror aluminiumshengslene til Optimill (ikke de jeg har desverre)  har foringer av plasteller et komposittmateriale så der bør ikke stål-aluminium være et problem.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, lafterolf said:

Like stort problem, jeg snakker om bolten som hengselen svinger på, ikke skruene som fester hengselet i dør og stolpe.

Det var vel ikke dette Espen spurte om og jeg har ikke tenkt å lage noen fight med deg @lafterolf 😅 Men stålbolten på Optimil sine hengsler er lagret opp med noe annet enn stål/aluminium. Se vedlagt bilde IMG_8849.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Men hva er nettvisdommen her da? Gir rustfribolter og rustfrideler mer korrosjon på lavlegert stål der de er i kontakt eller gjør de det ikke? I teorien skal de det der det er saltvann etc. til stede, men praksis er ikke alltid slik teorien sier det skal..

 

 

Link to comment
Share on other sites

Svart stål er lenger nede i den galvaniske rekken en rustfritt. Derfor blir svart stål en offer anode for rustfitt, Men i praksis er det lite problem å bruke rustfrie bolter mot svart stål,  i allfall så lenge delen i svart stål er en del større en delen i rustfritt. På maskiner offshore har jeg opplevd å se noe mer rust på omringligende detaljer rundt en syrefast bolt, men det er på konstruksjoner som har stått 10+ år i offshore miljø. det har aldri vært problemer å få ut boltene. Problemet har også stort sett oppstått rundt større bolter (M20+)
Men uansett gjør det aldri  skade å isolere fra dersom det er praktisk mulig. og på aluminium må det gjøres, dersom du ønsker å beholde delene.

 

A4 = syrefast, A2=rustfritt. A4 er en ganske mye mere bestandig legering mot korosjon

Link to comment
Share on other sites

Ein ting er korrosjon, vær også obs på at "rustfrie" skruer er meir utsatt for at gjengen skjærer ved tiltrekking. Med åra har eg i mange tilfeller heller valgt varmgalvanisert enn "rustfritt" til ulike skruer og mutterar til utandørs bruk.

Link to comment
Share on other sites

Da vi hadde undervisning i stålkonstruksjon på ingeniøren fortalt læreren om et kjemikaliskip hvor det gikk hull på en rustfri tank. Bakenforliggende årsak var at noen hadde slipt sveis hvor skiva på vinkelsliperen var brukt på svartstål tidligere. Dette satte igang rustangrep.

Rustfrie gjenger må smøres, ellers så sveiser de seg. Har dummet meg ut ett par ganger der

Link to comment
Share on other sites

On 9/2/2024 at 5:03 PM, lafterolf said:

Like stort problem, jeg snakker om bolten som hengselen svinger på, ikke skruene som fester hengselet i dør og stolpe.

SP hevder hengeselet er anodisert aluminium (passivert overflate) og at bolten er av rustfritt.  Det burde gå fint. Det jeg spør om er erfaringer med svart (ulegert) stål som i rammer etc. og rustfriskruer, f.eks feste av torpedovegg til ramme og bakkasse til ramme.  På vgs yrkesfag her lærer de at lavlegert (svart) stål og rustfrie legeringer ikke skal være i kontakt der det er fuktigher og salt tilstede. Vi har lærlinger på jobb og de hevder dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...