Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mangler ledningsnett i bakdøren og har fått koblet det meste bortsett fra viskermotoren.

Jeg har kjøpt kontakten men vet ikke hvor hver ledning går. Noen som kunne tatt ett bilde av kontakten inn på viskermotoren som viser hvilke ledning som går hvor?

Har ikke sjekket ennå men ser ut som dette er de 3 ledningsfargene jeg har å jobbe med:

image.png

Posted

Takker! Skal sjekke fargene på den runde koblingen i kveld. Trodde bare det var 3 ledninger i den kontakten men ser det kanskje er to koblinger og jord og det stemmer jo med skissene 😊Må finne ut hvor jordingen skal komme fra.

Jeg har en 2001 modell men fant lenken på siden du lenket til, relativt likt  @Camarogeddon.
https://www.lrworkshop.com/connectors/defender-1999/C1105 

image.png

Posted

ah, jeg bommet på årsmodell ja. Bra du fant rett side.

Har erfaring for at det er litt bedre utvalg i faktiske bilder av connectorene i arkivet for 2002 og utover - flere med de bilene som har bidratt tydeligvis.

Men okke som er det connector arkivet der veldig nyttig om man står der med litt løse ledninger og lurer på hva som gikk hvor.

-C

Posted

Takk for lenken, hadde ikke vært innom der før :)

Ser det er litt forskjell av og til på de tidligste defender modellene, selv om mye går om hverandre også... gjør det litt mer spennende å bestille deler :D

Posted

Japp!

Du bør også være obs på at connectorene som brukes stort sett er enten econoseal fra TE connectivity, eller Junior power timer, også fra TE connectivity i dag.

Det er mye ræva kopier av disse på markedet som reservedeler, så om du kan kjøp gjerne orginale connectorer - disse kan også fint handles av elektronikksjapper som Mouser, Farnell osv osv.

-C

Posted (edited)

Tja greit at du vil ha ting så orginalt som mulig men jeg hadde bare erstattet ledningen med en 7 leder tilhengerledning. Ikke helt riktige farger men men.

Selv demonterte jeg visket på bakruta. Tok nettopp også ut ledningsnettet. La bare nye ledninger til varmetrådene (som jeg sikkert og kunne ha spart meg) og til høyt bremselys, som nokk på min 1996 model var ettermontert.  

Høyt bremselys synes jeg er fornuftig i bakdøra. Men vindusviskermotor synes jeg er i veien når bilen er tettpakket (og det er den når jeg tar med familien på tur). Jeg rygger alltid med speil og i sladrespeilet ser man nesten ingen ting uansett så for meg er visker bare tull. (Andre er selvfølgelig velkomne til å mene noe annet)

Et annet tips er at om du kutter visker på bakrute kan du bruke spyler funksjonen til å ha separat lyktespylere til frontlyktene så kan du og bytte til led hovedlys uten å bryte loven. 

Edited by Mr. Croft
Posted (edited)
2 hours ago, motom said:

Noen tips om hvor man kan kjøpe ledninger med rett fargekombo? 

Det er desverre utrolig mange fargekombinasjoner, men min go-to for ledningsmateriell til bil er stort sett AES - https://autoelectricsupplies.co.uk/

De har ganske mange fargekombinasjoner i flere tykkelser, og man kan bestille i antall meter av hver type. så du skal klare å komme ganske nære orginalt med fargene.

jeg ser når jeg ser etter at de har connectorene og - econoseal og junior power timer som ofte er brukt..

-C

Edited by Camarogeddon
Posted

Takk for tipsene. Ser nå at jeg mangler den lille kontakten til motoren så får se hva jeg gjør. Må ikke ha ting originalt men det hender det er kjekt med visker bak også :)

Jobbet litt med ryggelyset og tåkelyset og skjønner nå hvorfor jeg fant den lampettledningen under bilen :D

Når jeg sjekket koblingsskjema så ser det ut som jeg har en kombinasjon av 1999 og 2002 skjema?!

2-pin er fra 1999:

https://www.lrworkshop.com/connectors/defender-1999/C0388

3-pin er lik 2002:

https://www.lrworkshop.com/connectors/defender-2002my/C1105

Posted

Dessverre er det ikke ukjent at kart og terreng ikke stemmer overens når det gjelder kabler, sikringer, releer, kontakter, mm.