Mr. Croft Posted July 17, 2024 Posted July 17, 2024 I dag da vi skulle kjøre ombord på en ferge var d plutselig null liv i startmotor. Endte med å måtte dyttes ut til siden og kom ikke med båten vi skulle. Litt uvist hva jeg gjorde men jeg sjekket at batteriet var bra, sjekket om d kunne være en sikring som hadde gått, fant ikke noe feil men plutselig klarte jeg å starte. Fikk kjørt ombord i neste ferge og bilen startet på vanlig måte da vi skulle av. Men er nå litt nervøs for flere ikke starter på uheldige tidspunkt. Er jo ikke kjempepopulært blant kone og barn😕 Tror ikke glødelampe slukket når jeg vred på treninga, altså strøm der hele tiden. Ble litt stressa og hadde masse sollys så vanskelig å se varsellys på instrumentpanel. Så dette er jeg litt usikker på. Noen ideer om hva dette kan være? Har sjekket at batterisko sitter ok, og kabelsko på starter ser og ok ut. Jeg tror d er en dårlig kontakt eller brudd i en ledning men vet ikke helt hvor jeg skal starte. Kanskje blandt ledningene tilninstrumentpanel? (Vet at jeg ikke kan starte uten at instrumentpanel er tilkoblet. startsperren på injeksjonspumpe? (Men den kutter vel bare diesel og starter skal gå?). Selve tenningslåsen ? Bilen er jo 28 år gammel og har snart rullet 300 000 og nøkkel og tenningslåsen er orginal. Har nytt liggende i Oslo…. Selve startern og inslag tror jeg ikke på da jeg ikke hørte noen lyder ifra den, samt at den nesten er ny. Ble byttet til ny ifra Bosch i 2023. Håper resten av ferien går bra og at bilen starter når den skal men skal etter plannen kjøre 1300 km til så tips til hva dette kan være og forslag til utbedring både midlertidige og mer permanente er veldig velkommne. Quote
SveinHa Posted July 17, 2024 Posted July 17, 2024 Jeg har hatt 2 slike tilfeller med min og uten at jeg har funnet feilen mener jeg det handler om koblingene på ledningene like ved tenningslåsen. Quote
jermundpr Posted July 17, 2024 Posted July 17, 2024 Lag deg en midlertidig ledning fra innslaget på starteren og legg den i området et sted du har konstant spenning. Så jumper du den der om du står i nøden, og passer på at bilen står i fri Quote
lafterolf Posted July 17, 2024 Posted July 17, 2024 Den tynne ledningen inn på startmotor har flatstiftkontakt, sjekk om den sitter godt. neste er tenningslås. Quote
Mr. Croft Posted July 17, 2024 Author Posted July 17, 2024 Takk for gode svar! Angående svaret til @jermundpr Hvor tykk ledning trenger jeg? Kan vel ta spenning fra ledning ut fra dynamo for den går vel rett til batteri. (Eller misforstår jeg alt og det er den tynne ledningen det snakkes om😅) Quote
SveinHa Posted July 17, 2024 Posted July 17, 2024 Du har jo allerede en solid pluss like ved den tynne på startmotoren. I gamle dager la en et skrujern over der for nødstart men det spørs jo hvor lett det er å komme til (og der blir jo lett en del gnister...). Quote
Mr. Croft Posted July 17, 2024 Author Posted July 17, 2024 Har akkurat lært meg skrutrekker trikset på YouTube. Så jeg tok feil Da blir det en tynn ledning ekstra i mottorrommet i morgen og inn i førerhuset for nødstart så vil forhåpentlig ikke kone og barn merke mer til dette😅😇 verdens beste forum👍👍👍 Quote
Mr. Croft Posted July 18, 2024 Author Posted July 18, 2024 Har alltid med litt deler på tur (mer en de fleste 😅) Se hva jeg fant: Skulle det stoppe helt er d godt å vite at denne er med. Men intill videre blir d bare montert en kortslutningsledning slik som @jermundpr tipset om Quote
Mr. Croft Posted July 18, 2024 Author Posted July 18, 2024 Da var en @jermundpr nødstart montert (på den lille ledningen med kabelsko, håper d var rett) Ikke testet da familie selvsagt ropte på middag da pappa hadde kost seg i 45 minutter. Og ja pga turbo på 300 tdi motoren er det vanskelig å komme til med skrutrekker så en slik kortslutnings-ledning er lurt. hadde ikke så mye ledning liggende så det ble alle tre lederne i denne. Klarte å klemme de fast utenpå eksisterende kabelsko og å sette plast dekselet på igjen. Avsluttet med litt elektrikker tape som ikke er på bildet. Håper det motstår varmen. Andre ende. Tenkt å kortslutte på der pluss går ut ifra dynamo. om jeg har tenkt feil: Skrik ut så skal jeg endre før det blir behov for (forhåpentlig aldri) denne😀 Quote
jermundpr Posted July 18, 2024 Posted July 18, 2024 Dette skal fungerer fint i nøden! Husk å prøve den i god tid før du trenger den Quote
gautes Posted July 20, 2024 Posted July 20, 2024 jermundpr skrev (På 18.7.2024 den 23.18): Dette skal fungerer fint i nøden! Husk å prøve den i god tid før du trenger den Støttes veldig😬 Men glem ikke at du har en feil et sted som kan utvikles seg eller kanskje ikke vil dekkes av nødløsningen. Quote
Mr. Croft Posted July 23, 2024 Author Posted July 23, 2024 Nødløsningen er testet. Den virket😀 Når jeg kommer hjem blir nokk tenningslåsen byttet. (Selv om d er litt trist da den er ifra da bilen var ny, nøkkelnummeret stemmer overens med heritage sertifikatet.) I tillegg har jeg lyst til å prøve å finne ut av hva det er i instrumentpanelet som må være tilkoblet, noen som vet? Går strøm til starter via noe i instrumentpanelet? Gløde lampa får vel strøm ifra gløderelle men burde ikke være nødvendig for start? Noe annet? Kan jo og være en dårlig kontakt her et sted også. Quote
Mr. Croft Posted July 28, 2024 Author Posted July 28, 2024 Da var vi hjemme igjen. Bil startet på nøkkel resten av turen. 2370km kjørt. Kort tur i forholdstall forrige år😀 vel hjemme oppdaget jeg noe nytt om det har sammenheng med tenning vet jeg ikke. Varsellys for varmetråder i bakrute tennes når jeg trykker på bremsepedal. Tror dette er nytt. Kortslutning et sted eller varsel som er koblet feil og indikerer egentlig noe annet? Varsellampe for varme i bakrute tennes når man trykker på bremsepedal. Quote
lafterolf Posted July 28, 2024 Posted July 28, 2024 Har du høyt bremselys i bakvinduet kan du åpne ledningsbunten inn til bakdøra og se etter kortslutning mellom to ledninger. Quote
tnj Posted July 29, 2024 Posted July 29, 2024 Sistnevnte og mulig grunnet gnaging på isolasjon på "chassis harness" i ramma. Ny kabelkveil var ikke tilgjengelig til TD5 da jeg fikk problem med kortslutning mellom baklys og kontakt foran i motorrom i Deffen, sånt skjer jo som regel rett før PKK, så løste det med å trekke to stk 7-leder tilhengerkabel og merke med høyre og venstre. I dag ville jeg ha brukt 13-leder. 🙂 Ubenyttede ledninger i motorrom tapes godt og kabel stripses der tilgjengelig. Nå har jeg anskaffet det enkle mulitmeteret til Biltema som har fast plass i D-stolpe bak i Discoen om jeg skulle oppleve noe mystifistisk langs landeveien. Quote
Mr. Croft Posted July 31, 2024 Author Posted July 31, 2024 (edited) He he. Jeg har og et billig multimeter som alltid ligger i Defendern. Forøvrig hadde @lafterolf rett 😀. Jeg loakiserte raskt problemet til å være i bakdør ved å kobble av alle ledninger til bakdøra der ledningsnett til bakdør er koblett sammen med ledning ifra sikringsboks. (Under deksel på høyre side bak). Fant ingen "egentlig overledning". Problemet viste seg å være at ledningen for jod til bakdøra var helt revet over så har kunne det ikke gå strøm i det hele tatt. Snedig som så mangt med landrovere fant da strømmen ut at den kunne gå via varmetrådene i bakrute som har en egen jordkabel (Strømmen går enkleste vei med minst motstand så vanligvis vil den gå vi hovedjordkabel pga motstanden i varmetrådene). Resultatet av at strøm nå ble ledet via varmetrådene i bakrute var at varsellys for at varmetråder i bakrute tennes når man trykker på bremsepedal. Trakk en ny jordkabel til bakdør og problemet var løst. (Kommer sikkert noen bilder under mitt prosjekt: Monster Trucken). Edited July 31, 2024 by Mr. Croft Quote
Recommended Posts