Jump to content

Sprekk i blokk (TD5) mot fuel injector - er jeg dømt til et helvete før langtur?

Recommended Posts

Posted

Hei folkens,

Etter mye frem og tilbake, er jeg ganske sikker på at lukten i bilen skyldes lekkasje av diesel. Jeg er ikke sikker, for viskositeten til væsken som jeg finner i motoren og som lekker ned mot bakken kan være mangt. Vanskelig å lukte seg frem.

Men jeg tror jeg har funnet feilen, som er en ørliten sprekk i feste mot blokk der injector sitter. 

Renset området og jeg får ganske raskt igjen en litt væske i området jeg ikke klarer lukte meg frem til, men tror er som paraffin / vaselin, ergo diesel. Det sprutes litt her og der og vesken har vært kullsort (sikkert skitt), trodde det var olje fra blokk først.

Antar jeg riktig at denne lille sprekken er årsaken? Noen råd? Kan dette enkelt fikses, tyggegummi? Ny motor?

Alle råd er gode, vi hadde tenkt oss på langtur med bilen.

IMG_3277.jpg

Posted

Oii.. Men er det sprekk over hele anleggsflaten til trykkregulator? 

Eller er det bare ett hakk i kanten...? 

Trenger vel ikke lekke det hvis det bare er ett hakk. Ser ut som en produksjonsfeil, ikke noe som har oppstått under bruk. 

Posted

Av med trykkregulator og rens godt. 
jeg ville brukt håndholdt fres og frest ut sporet så det kan fylles med flytende metall. 
for å få arbeidsrom burde manifolden demonteres fra motor.

Posted

Synes nå det er ei glippe mellom motor og reg. Er regulatoren løs? Sitter skruen nederst søm den skal? 

Har du bytta regulator? Da så du vel evt hvordan det så ut..

Har vanskelig for å tro at det hakket går tvers over anleggsflaten. 

Posted

Regulator er kjent for å lekke når den blir eldre (uten sammenlikning forøvrig..). Forbruksvare som må byttes når dette skjer. Jeg har flere liggende her og har tenkt masse på hvordan å lage et repsett, men lekkasjen ser ut som den skjer i klokka som er krympet på og da er det ikke så lett.

Posted

Synes også det ville vært rart hvis det var noe sprekk akkurat der. Med tanke på hvor ofte det er lekk i det området fra enten pakning eller klokken som sitter der så tipper jeg det heller er synderen. Rep sett får man tak i ganske enkelt men usikker på hvor man finner best kvalitet, evt kjøpe hele trykkregulatoren (2 typer så sjekk hvilke topp du har).

Har man gjort det noen ganger tar det ikke lang tid, hvis det er noen trøst. Å fjerne løfteøye til motoren gir bedre tilgang.

Sikkert mange oppskrifter på nett men her er en jeg har brukt tidligere: http://www.discovery2.co.uk/Fpr.html

Verdt å huske er den store o-ringe og det lille filteret som sitter i blokken, ikke mist filteret!

Hvis du gjenbruker regulatoren din så sjekk om den er flat.

Posted (edited)

Takk for råd og info! Det gleder at jeg kan få tips så raskt.

Som jeg har søkt og søkt etter denne feilen. Så starter jeg motoren kalde etter å ha forsøkt nok en gang å finne ut hva som skjer, endelig ser jeg at det drypper ganske kraftig fra klokken. Så da er feilen lokalisert!

Jeg hadde håpet det var sprekken, men det ga lite mening må jeg innrømme. Den er nok fra fabrikk ja, de bruker vel leire eller sand fortsatt til å støpe dette? :D

Vet det finnes flust av videoer og beskrivelser på nett.
Men har dere ett stalltips til hvordan få ut nederste mutter? Ta av dysene / slangene først? De satt også trangt og mutterne virker latterlig myke. 

Så får jeg se om jeg klarer oppdrive ny del eller reparasjonskit før ferien. Er nok hva jeg har lært en 15p (selv om motoren ikke er den som kom med bilen i 05/06).

Har forøverig samme modell som deg @Jon O

Edited by wwater
Posted

Tror jeg tok den nederste mutteren ovenfra men med forlenger på skralle. Kjipe er å finne rett vinkel, skrår litt oppover. :)

Posted (edited)

@motom Takker! Jeg så at jeg kunne kanskje ta av slangen til luft og gå inn fra venstre side. Men å finne rette vinkel... bruker jo lengre tid på det enn alt annet.

Samt at jeg klarte miste plint til strøm ned mellom startmotor og blokk ett sted. Lille djevelen. 

Edited by wwater
Posted

Brukte forlenger på forlenger om jeg ikke husker feil, på den nederste. Mulig jeg brukte et sånt vinkelledd også. Gikk overraskende greit egentlig. 

Posted

Det finnes gode beskrivelser her også.

Jeg har ofte brukt to løse pinnebolter for å holde pakningen på plass ved montering og bytte ut en etter en med boltene etterhvert.

Og ja, det letter litt å ta vekk en av slangene avhengig av mekanikerens verktøykasseinnhold og smidighet.

Posted (edited)

En liten sluttrapport syns jeg er på sin plass. Litt over 2 timers jobb, 70 minutter på nederste bolt minst.

1. Det var enklere enn jeg antok. Som noen har sagt her og på nett, nederste bolt er noe vrien og noen før meg hadde overstrammet denne kraftig

2. 3 output + 15p pakning / gasket var riktig valg for min TD5. Det var billigere å kjøpe ny enhet fra Paddocks enn å skaffe repair kit

3. Jeg skulle ha fått postet et bilde av verktøy jeg brukte, men skralle, med forlenger og en leddpipe gjorde susen til slutt. Av med slangene for å komme best til. Noe mikk for å få skruene riktig ift. pakning ved montering igjen

EWS har jeg snakket mye med i det siste @Espen Olsen - han legger opp eller har allerede lagt opp nå i begynnelsen av juli. Det er synd, for jeg bor rett i nærheten og det har alltid vært til stor hjelp, samt hyggelige prater.

Og ikke minst det var ikke sprekk i godset. Derimot har jeg fortsatt olje i området, som er neste oppgave å undersøke. Aller mest sannsynlig svetter det fra deksel til kamaksel bak. 

Takk for alle gode tips! 

Edited by wwater
Posted

Da jeg skulle skifte trykkregulator i min gamle 1999 10p Td5 fikk ikke verkstedet det til. Delene passet ikke (Bearmach fra EWS), regulatorklokka sto i veien for å komme til med pipe men fremfor alt, hullet til nederste bolt linjerte ikke opp med hullet i toppen. Ikke bra, vanskelig. Jeg fikk det til slutt til selv. Den nederste bolten lar seg så vidt entre gjengene når du har regulatorklokka helt øverst på bolten. Deretter gjelder det å skru forsiktig til. Jeg brukte også ca 70 min. på denne. Hvorfor gjøre det så vanskelig da, Land Rover? Huffameien. Nå har 10p-toppen sprukket for lengst og en ny 15p Turner-topp er på plass med ekstern dieselretur. Den gamle 10p-motoren med intern retur ser langt mer blond og slank ut på bilder...