Jump to content

Død startmotor


Recommended Posts

I dag måtte jeg sveive i gang motoren på Lierbussen igjen. Sist det skjedde var det låsemutteren på startknappen som hindret knappen i å trykkes langt nok inn. Det er det ikke nå. Nå forsvinner ladelys og oljetrykklampe, med andre ord alt lys i instrumentpanelet,  i det øyeblikk jeg trykker inn startknappen, men det er også alt som skjer. Tyder det på overledning i startmotoren, og behov for ny startmotor, eller er det noe annet muffens ute og går. Bilen startet helt greit flere ganger i dag, men så var det litt liv i den (kanskje et par omdreininger på motoren) og så var det helt dødt. :huh:

 

Veldig greit at disse bilene er utstyrt med startsveiv, og at motoren er så lettstartet. B)

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Jeg får ta med meg multimeteret og måle litt spenninger og motstander, og se om jeg blir noe klokere av det.

Rart at det skal skje så plutselig, synes jeg. Det ene øyeblikket fungerte startmotoren normalt, det neste var det ingen reaksjon. Tenker at det at lampene på instrumentbordet slukner når jeg prøver å starte, indikerer jordingsfeil ved at det kommer +-strøm fra feil sted - slik det skal når dynamoen lader.

Edited by Olav Haavardsholm
Lagt til noen tanker.
Link to comment
Share on other sites

At lamper slukner slik tyder på IR-fall i spenning vanligvis grunnet korrosjon på kontakter mot jord (chassis). Jeg sier vanligvis fordi det kan også være andre steder. slike feil kan være vanskelige å finne. Prøv med å begynne ved batteripolene for å sjekke at det er ordentlig kontakt der. Deretter jording mot chassis for motor/starter. I min gamle Serie 1.5 opplevde jeg koorosjon på kontaktpunktene på startknappen.

Link to comment
Share on other sites

Dashlampene o.l. slukker når de ikke får nok strøm.

Sjekk batteriets tilstand og polsko.

Så kan du gå videre og måle hovedkursen, fortrinnsvis ved belastning.

Link to comment
Share on other sites

Det var fullt liv i startmotoren bokstavelig talt to sekunder før den var død (2. startforsøk), så batteriet er nok i orden. Jeg heller mer mot at det har oppstått kontakt mot gods på ledningen fra startknappen til startmotor, evt. i selve startmotoren. Det store spørsmålet er hvor lett det er å diagnostisere.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Jeg vet ikke helt hva som gjorde det, men nå virker alt som det skal igjen. :)

 

Jeg løsnet begge polskoene og dro over et par ganger med sandpapir selv om jeg ikke kunne se noe tegn til irring, dro litt i kabelen mellom startknapp og starter for å se om det var noe tegn til fysisk slitasje noe sted, og berørte koblingen på startmotoren og konstaterte at der var det trangt å komme til. Deretter målte jeg spenning og motstand på diverse steder - bare for å konstatere at det var spenning (samme som direkte over batteripolene - 12.7 V) der det skulle være det, og at det var kontakt mellom alle de delene som skulle ha det. Det eneste jeg fant, var at bryteren på minuspolen på batteriet kunne vært strammet bedre. Det gir intet utslag når jeg bare måler på ubelastet anlegg, men jeg kan tenke meg at det kan ha noe å si når det går masse strøm gjennom for å starte motoren.

 

Igjen: Veldig greit med startsveiv slik at man kan kjøre bilen hjem for diagnose og feilretting som om ingenting var hendt.  cool

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...