Olav Haavardsholm Posted June 11, 2024 Posted June 11, 2024 I dag måtte jeg sveive i gang motoren på Lierbussen igjen. Sist det skjedde var det låsemutteren på startknappen som hindret knappen i å trykkes langt nok inn. Det er det ikke nå. Nå forsvinner ladelys og oljetrykklampe, med andre ord alt lys i instrumentpanelet, i det øyeblikk jeg trykker inn startknappen, men det er også alt som skjer. Tyder det på overledning i startmotoren, og behov for ny startmotor, eller er det noe annet muffens ute og går. Bilen startet helt greit flere ganger i dag, men så var det litt liv i den (kanskje et par omdreininger på motoren) og så var det helt dødt. Veldig greit at disse bilene er utstyrt med startsveiv, og at motoren er så lettstartet. Quote
lafterolf Posted June 11, 2024 Posted June 11, 2024 Eller dårlig kontakt på plussledning på startmotor. dårlig jording kan gi samme feil. Sjekk batterisko også Quote
Olav Haavardsholm Posted June 11, 2024 Author Posted June 11, 2024 (edited) Jeg får ta med meg multimeteret og måle litt spenninger og motstander, og se om jeg blir noe klokere av det. Rart at det skal skje så plutselig, synes jeg. Det ene øyeblikket fungerte startmotoren normalt, det neste var det ingen reaksjon. Tenker at det at lampene på instrumentbordet slukner når jeg prøver å starte, indikerer jordingsfeil ved at det kommer +-strøm fra feil sted - slik det skal når dynamoen lader. Edited June 11, 2024 by Olav Haavardsholm Lagt til noen tanker. Quote
Espen Olsen Posted June 11, 2024 Posted June 11, 2024 At lamper slukner slik tyder på IR-fall i spenning vanligvis grunnet korrosjon på kontakter mot jord (chassis). Jeg sier vanligvis fordi det kan også være andre steder. slike feil kan være vanskelige å finne. Prøv med å begynne ved batteripolene for å sjekke at det er ordentlig kontakt der. Deretter jording mot chassis for motor/starter. I min gamle Serie 1.5 opplevde jeg koorosjon på kontaktpunktene på startknappen. Quote
gautes Posted June 12, 2024 Posted June 12, 2024 Dashlampene o.l. slukker når de ikke får nok strøm. Sjekk batteriets tilstand og polsko. Så kan du gå videre og måle hovedkursen, fortrinnsvis ved belastning. Quote
Olav Haavardsholm Posted June 12, 2024 Author Posted June 12, 2024 Det var fullt liv i startmotoren bokstavelig talt to sekunder før den var død (2. startforsøk), så batteriet er nok i orden. Jeg heller mer mot at det har oppstått kontakt mot gods på ledningen fra startknappen til startmotor, evt. i selve startmotoren. Det store spørsmålet er hvor lett det er å diagnostisere. Quote
lafterolf Posted June 12, 2024 Posted June 12, 2024 Når alle varsellys forsvinner tyder det på dårlig kontakt et sted. Gå over alle kontaktpunkt, start på batterisko, videre startmotor. Løsne kontaktene og puss. Quote
Olav Haavardsholm Posted June 12, 2024 Author Posted June 12, 2024 Tja. Jeg vet ikke helt hva som gjorde det, men nå virker alt som det skal igjen. Jeg løsnet begge polskoene og dro over et par ganger med sandpapir selv om jeg ikke kunne se noe tegn til irring, dro litt i kabelen mellom startknapp og starter for å se om det var noe tegn til fysisk slitasje noe sted, og berørte koblingen på startmotoren og konstaterte at der var det trangt å komme til. Deretter målte jeg spenning og motstand på diverse steder - bare for å konstatere at det var spenning (samme som direkte over batteripolene - 12.7 V) der det skulle være det, og at det var kontakt mellom alle de delene som skulle ha det. Det eneste jeg fant, var at bryteren på minuspolen på batteriet kunne vært strammet bedre. Det gir intet utslag når jeg bare måler på ubelastet anlegg, men jeg kan tenke meg at det kan ha noe å si når det går masse strøm gjennom for å starte motoren. Igjen: Veldig greit med startsveiv slik at man kan kjøre bilen hjem for diagnose og feilretting som om ingenting var hendt. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.