tigergutt Posted May 27, 2024 Posted May 27, 2024 I god tro antok jeg selvfølgelig at det var høyre hjullager foran som var på tur: Alle symptomer pekte mot det: Helt fin rett fram og sving til høyre. Lav rumling ved sving til venstre. Lager byttet, men ingen endring... Hva er det neste jeg bør sjekke? Quote
lafterolf Posted May 27, 2024 Posted May 27, 2024 Jekk opp og kjenn over alle hjul. Du vil ikke alltid finne slakke, lytt etter romling Quote
motom Posted May 27, 2024 Posted May 27, 2024 Sjekk andre siden også, jeg ble litt lurt av hvor lyden kom fra sist. Var vel ikke noe særlig slark heller som jeg kan huske. Quote
iknutis Posted May 27, 2024 Posted May 27, 2024 Lånte meg en Pajero for noen år siden. Hadde veldig rumling fra en av sidene foran. Jekket opp bilen på førersiden og sjekket der først: kjente slakke i lager. Byttet lageret, men lyden var der enda. Jekket opp på passajsersiden, men kjente ingen slakke. Dro på tur og lyden ble bare verre og verre. Når jeg kom hjem og jekket den opp, var det plutselig slakke også på passasjersiden. Byttet lageret og alt var fint. Quote
iknutis Posted May 28, 2024 Posted May 28, 2024 tigergutt skrev (19 timer siden): Artig med bil 🙂 Vet ikke om det er tilfeldig, men jeg pendler jo stort sett med en drivstoffgjerrig og billig Passat for tiden. Siste to-tre ukene har jeg hatt en litt høyfrekvent "klakkelyd" fra venstre foran, høres spesielt godt i lav fart når jeg gir gass og går brått av gassen. Jeg har derfor tenkt på foring eller bærekule. Jekket opp bilen i går, og det viste seg at lageret er stupklart. MEN ingen ulyd, bare massiv slakke. Quote
trondshj Posted May 29, 2024 Posted May 29, 2024 (edited) Ikke ukjent. Lydisoleringen på D4 er meget god, og på mitt første lagerhavari der så kom det som julekvelden på kjerringa. Hadde hørt noen ulyder dann og vann, men det var småklunking/klakking - og jeg trodde at det var småstein mellom bremseskjold og bremseskive. Ellers ingen ulyd før det brått ble veldig mye ulyd og veldig mye varme med påfølgende flatvogn hjem. Edited May 29, 2024 by trondshj Quote
tigergutt Posted May 31, 2024 Author Posted May 31, 2024 Lager til andre siden foran er på vei - bytter det også Quote
tigergutt Posted June 10, 2024 Author Posted June 10, 2024 Da er lager på andre siden foran byttet også. Samme lyden... Hart slitne sommerdekk som skal byttes i dag - kanskje det er det som er årsaken? Quote
trondshj Posted June 10, 2024 Posted June 10, 2024 (edited) Kan også lage rumling ja - eventuelt kan det være drivakslinger eller en diff - eller noe annet i drivverket. Edited June 10, 2024 by trondshj Quote
lafterolf Posted June 10, 2024 Posted June 10, 2024 Har du grove dekk med trappeslitasje på ytterste knaster? Quote
gautes Posted June 10, 2024 Posted June 10, 2024 Slutt å tulle med å bytte deler på mistanke. Det blir dyrt. Og lager ball hvis du får en defekt del eller mekanikeren ......... Sett bilen på 4 bukker og lytt fra undersiden med skrutrekker eller stetoskop mens noen kjører drivverket. Vær varsom med bevegelser nær roterende drivverk. Quote
tigergutt Posted June 11, 2024 Author Posted June 11, 2024 gautes skrev (20 timer siden): Slutt å tulle med å bytte deler på mistanke. Det blir dyrt. Og lager ball hvis du får en defekt del eller mekanikeren ......... Sett bilen på 4 bukker og lytt fra undersiden med skrutrekker eller stetoskop mens noen kjører drivverket. Vær varsom med bevegelser nær roterende drivverk. Det er jo min spesialitet, Gaute 🙂 Har hatt den i været og det er ingen slark på noen hjul. Bytter dekkene først (det skulle jeg uansett) så tar jeg det derfra. lafterolf skrev (På 10.6.2024 den 15.11): Har du grove dekk med trappeslitasje på ytterste knaster? Nix Quote
gautes Posted June 12, 2024 Posted June 12, 2024 "mens noen kjører drivverket" Om du gjorde dette og lyden ble borte kan dekk være grunnen. Blir spennende å høre fasitsvaret. PS Glemte å tilføye varierende gasspådrag og ditto bremsing i feilsøketipset. Quote
tigergutt Posted June 14, 2024 Author Posted June 14, 2024 ...ikke tull med meg, nå. Først legge på nye dekk 🙂 Quote
motom Posted June 14, 2024 Posted June 14, 2024 😄 En gang måtte jeg få noen til å kjøre bilen mens jeg gikk ved siden av forå høre hvilke hjørne det var Quote
tigergutt Posted June 17, 2024 Author Posted June 17, 2024 Da er denne saken lukket. Fikk lagt på nye sommerdekk og da forsvant alt sammen. Det viste seg at "noen" hadde satt på resverhjulet foran og det var mye mindre slitt enn de andre og dessuten piggfritt vinterdekk. Dekkmannen har blitt kjølhalet og fått buksevann. Nå har jeg i hvert fall nye sommerdekk og nye hjullagre på begge sider foran. God hjul! Quote
lafterolf Posted June 17, 2024 Posted June 17, 2024 Ser ikke sjåføren på dekkene før han kjører? Quote
tigergutt Posted June 19, 2024 Author Posted June 19, 2024 lafterolf skrev (På 17.6.2024 den 13.29): Ser ikke sjåføren på dekkene før han kjører? The defence rests... Quote
Recommended Posts