Jump to content

Det var ikke hjullageret 2012 SDV6 D4


Recommended Posts

I god tro antok jeg selvfølgelig at det var høyre hjullager foran som var på tur: Alle symptomer pekte mot det: Helt fin rett fram og sving til høyre. Lav rumling ved sving til venstre. Lager byttet, men ingen endring...

Hva er det neste jeg bør sjekke?

Link to comment
Share on other sites

Lånte meg en Pajero for noen år siden. Hadde veldig rumling fra en av sidene foran.
Jekket opp bilen på førersiden og sjekket der først: kjente slakke i lager. Byttet lageret, men lyden var der enda.
Jekket opp på passajsersiden, men kjente ingen slakke.
Dro på tur og lyden ble bare verre og verre. Når jeg kom hjem og jekket den opp, var det plutselig slakke også på passasjersiden.
Byttet lageret og alt var fint. :)

Link to comment
Share on other sites

tigergutt skrev (19 timer siden):

Artig med bil 🙂

 

Vet ikke om det er tilfeldig, men jeg pendler jo stort sett med en drivstoffgjerrig og billig Passat for tiden. :)
Siste to-tre ukene har jeg hatt en litt høyfrekvent "klakkelyd" fra venstre foran, høres spesielt godt i lav fart når jeg gir gass og går brått av gassen.
Jeg har derfor tenkt på foring eller bærekule. Jekket opp bilen i går, og det viste seg at lageret er stupklart.
MEN ingen ulyd, bare massiv slakke.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Ikke ukjent. Lydisoleringen på D4 er meget god, og på mitt første lagerhavari der så kom det som julekvelden på kjerringa. Hadde hørt noen ulyder dann og vann, men det var småklunking/klakking - og jeg trodde at det var småstein mellom bremseskjold og bremseskive. Ellers ingen ulyd før det brått ble veldig mye ulyd og veldig mye varme med påfølgende flatvogn hjem. :)

 

Edited by trondshj
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er lager på andre siden foran byttet også. Samme lyden...

Hart slitne sommerdekk som skal byttes i dag - kanskje det er det som er årsaken?

Link to comment
Share on other sites

Slutt å tulle med å bytte deler på mistanke. Det blir dyrt. Og lager ball hvis du får en defekt del eller mekanikeren .........

Sett bilen på 4 bukker og lytt fra undersiden med skrutrekker eller stetoskop mens noen kjører drivverket.

Vær varsom med bevegelser nær roterende drivverk.

Link to comment
Share on other sites

gautes skrev (20 timer siden):

Slutt å tulle med å bytte deler på mistanke. Det blir dyrt. Og lager ball hvis du får en defekt del eller mekanikeren .........

Sett bilen på 4 bukker og lytt fra undersiden med skrutrekker eller stetoskop mens noen kjører drivverket.

Vær varsom med bevegelser nær roterende drivverk.

Det er jo min spesialitet, Gaute 🙂 Har hatt den i været og det er ingen slark på noen hjul. Bytter dekkene først (det skulle jeg uansett) så tar jeg det derfra.

 

lafterolf skrev (På 10.6.2024 den 15.11):

Har du grove dekk med trappeslitasje på ytterste knaster?

Nix

Link to comment
Share on other sites

"mens noen kjører drivverket"

 

Om du gjorde dette og lyden ble borte kan dekk være grunnen.

Blir spennende å høre fasitsvaret.

 

PS

Glemte å tilføye varierende gasspådrag og ditto bremsing i feilsøketipset.

Link to comment
Share on other sites

Da er denne saken lukket. Fikk lagt på nye sommerdekk og da forsvant alt sammen. Det viste seg at "noen" hadde satt på resverhjulet foran og det var mye mindre slitt enn de andre og dessuten piggfritt vinterdekk. Dekkmannen har blitt kjølhalet og fått buksevann.

Nå har jeg i hvert fall nye sommerdekk og nye hjullagre på begge sider foran.

 

God hjul!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...