RoyK Posted May 21, 2024 Posted May 21, 2024 (edited) Hei, Er helt ny her og har nettopp kjøpt en Freelander 2008 som første bil til dattera mi. Diesel. Den er gått 220 000. I dag var jeg på den første turen av litt lengre art og opplevde at motoren mistet kraft. Fikk den ikke over 3000rpm. Ingen ulyder eller drama. Skjedde mens jeg cruiset i 6 gear på motorvei. Kjørte hjem. Da jeg startet den igjen etter ca 1 time virket den fint igjen. Fikk varsel om nedsatt motorytelse i display da det skjedde. Dette viser ikke nå. Noen som har formening om hva som kan være galt ? Roy Edited May 21, 2024 by RoyK Skrivefeil Quote
trondshj Posted May 21, 2024 Posted May 21, 2024 Velkommen til forumet, og gratulerer til datteren med ny bil (selv om det kanskje er med en viss bismak akkurat nå). Blir litt gjetninger her, men jeg ville kanskje tippet EGR eller turbo, eventuelt noen av slangene/rørene i forbindelse med turbo? Eventuelt partikkelfilter som har tettet seg om bilen har det. Nå kommer det jo litt an på hvor du bor i landet, men det kan hende at noen her på forumet kan hjelpe deg med å kjøre diagnose og få ut feilmeldinger som kan gi litt mer kjøtt på beinet. Quote
krokansjefen Posted May 27, 2024 Posted May 27, 2024 Vælkømmin te gar's! Er ikke kjent med så ny bil, men en voksen kommer nok innom og forklarer litt. Men vil vel anta at feilkodeavlesning vil hjelpe deg ett godt stykke på veien. Quote
RoyK Posted June 3, 2024 Author Posted June 3, 2024 Takk for gode forslag Trondshj. Brukte mange timer og stygge ord på å skifte EGR ventil da dette var «best guess» fra andre også, uten at det hjalp.. Nå ser det ut til at det er lagret en feilkode, så den er levert inn til verksted for å lese av denne. Quote
trondshj Posted June 3, 2024 Posted June 3, 2024 Lykke til. Om det er en bil uten partikkelfilter og slikt rask, så ville jeg anbefale å blende EGR på den når bilen har blitt frisk og rask igjen. Man får kjøpt ferdige blendeplater, og med litt tetningsstoff for eksos så er jobben gjort på noen minutter. En ting mindre som kan gå feil, og som bonus får du mer krefter på lave turtall - og dermed bedre drivstofføknomi om man er flink til å ligge høyt på girene. Quote
RoyK Posted June 11, 2024 Author Posted June 11, 2024 Trondshj, Kommer meg sakte videre men bilen. Viste seg å mangle ett stag på turbo. Dette ble funnet på motor plata under og er satt på plass igjen. Mye bedre drag i bilen og den går ikke i nødmodus lenger 👍. Nå sliter jeg med at den jager litt på tomgang og fusker mellom 1600 - 2000 rpm. Tenker jeg setter på en blender for EGR slik du foreslår for å eliminere feil her. Vil jeg da få feilmelding på EGR ventilen ? Må jeg gjøre noe mer enn å sette inn denne ? Quote
trondshj Posted June 11, 2024 Posted June 11, 2024 3 hours ago, RoyK said: Trondshj, Kommer meg sakte videre men bilen. Viste seg å mangle ett stag på turbo. Dette ble funnet på motor plata under og er satt på plass igjen. Mye bedre drag i bilen og den går ikke i nødmodus lenger 👍. Nå sliter jeg med at den jager litt på tomgang og fusker mellom 1600 - 2000 rpm. Tenker jeg setter på en blender for EGR slik du foreslår for å eliminere feil her. Vil jeg da få feilmelding på EGR ventilen ? Må jeg gjøre noe mer enn å sette inn denne ? Så bra at det var noe såpass enkelt. På gamlebilen til fruen (2007-modell) var det en 10 minutters jobb - inklusive det å finne frem korrekt redskap. Var ikke nødvendig å gjore noe som helst annet. Tror ikke at det skal være nødvendig å gjøre noe mer på 2008-modeller heller, men i verste fall så er det en meget enkel prosess å reversere. Quote
yarnslayer Posted June 11, 2024 Posted June 11, 2024 Mener at den oppdateringen som faktisk overvåker egr kom med facelift i 2010. Gitt jeg husker rett - og det er manuell vi snakker om - får du ingen feilmelding, men bedre drivstofføkonomi og bedre bunndrag. (Tør ikke uttale meg om automat, men på den manuelle var siste gir mest til søndagsbruk før blendinga. Derettter ble det over tid til transportetappegiret. Over tid, fordi det virket som motoren brukte noe tid på å tilpasse seg blendingen. ) Quote
trondshj Posted June 11, 2024 Posted June 11, 2024 Og til info så får man ikke noe påpakk ved PKK/EU om blending. Ikke er det synlig heller. Quote
Recommended Posts